Jordvarmeslanger
Fra : lham
Vist : 4146 gange
500 point
Dato : 07-06-08 07:07

Overvejer at få gravet slanger ned i haven i år og så i forbindelse med lidt ombygning at installere selv jordvarmeanlægget næste år.
Er det samme type og dimension slanger der andvendes til alle fabrikater? hvis ikke ,kan man så feks via overgangsfittings tilpasse den nedgravede slange til det fabrikat/type vi vælger næste år.

Er der nogen der har noget om ( gerne erfaring )fordele/ulemper ved frekvensstyrede /ikke frekvensstyrede anlæg ?

Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-06-08 09:22

Jeg ville søge specifik rådgivning ved nogle forskellige firamer... Så man har en garanti for at det arbejde man udføre er fremtidssikkert.

For mange år siden (i min læretid) var jeg med til at montere strøm til et anlæg, som blve slukket 3 mdr. efter, da det dannede Permafrost i Jorden. Det skulle opvarme et stort hus med indendørs svømmebassin.

Frekvensstyret anlægt kan jeg uden at vide det præcist, forestille mig slukker i intervaller så jorden kan når af føre varme til det lag hvori varmen hentes.

Den gang var der også forskellig holdeninger til afstand i mellem boringer hvis det var vandførene lag man anvendete... Hvis man anvendet "spirall" lige under jordoverfladen var der også forskellige holderninger til hvor tæt slangen måtte føres.

Jeg har ingen erfaringer i mål, Men det er trist at bruge en formue og så skal man lave det om for at få garantien med fra leverandøren....

Men får du det på papir fra 2-3 firmaer og de har samme krav, har du jo stadig muligheder for at vælge anlæg den dag du bestemmer dig.

vh Ben

Fra : lham

Dato : 07-06-08 12:05

UPS kan se jeg har skrevet "selv jordvarmeanlægget næste år......" der skulle have stået "selve jordvarmeanlægget... " altså vi skal selvfølgelig ikke intallere det selv.

Vi har haft kontakt med 3 firmaer ,alle vil helst have hele entrepisen med nedgravning osv men er noget utvetydige om kun "deres egne slanger" kan bruges til deres løsning, så jeg lader spørgsmålet køre i håb om der kommer noget exact firma/anlægsafhængigt svar .-men tak for det første indspark

Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-06-08 12:48

Hvis de skriver krav om deres egne slanger handler det om garantien. Skulle jeg sælge et anlæg, vil jeg selv have fingeren med på hele projektet. Det er jo "mig" der skal rette fejl gratis i garantiperioden.

Jeg vil ikke anvende "gamle" slanger der måske er tuætte og stå med ansvaret for udskiftningen.

Noget andet er Projektrisikoen som giver mere elastik som totalt Entreprise, når man leve alle delydelser selv. Så prismæssigt kan der også være penge for dig at sprae ved at få det lavet samtidig....

vh Ben

Fra : 3773

Dato : 08-06-08 17:49

1). Du skal have tilladelse til nedgravning af jordslanger

2). Slangerne skal være godkendte. Lige om hjørnet venter et nyt regelsæt. Deri henvises til normer der stadig ikke er clearet.

3). Kvajer du dig ved egen nedgravning, kan du få en masse bank af både kommune og forsikringsselskab.

Permafrost og lignende ulyksaligeheder som Benjamin henviser til, forekommer kun ved elendig dimensionering (desværre stadig vældig brugt). Så bedste råd er, find en entreprenør du vil samarbejde med. Disse ( i fald de er seriøse), hjælper dig med dimensionering, graveanvisning, myndighedsgodkendelser osv osv. De fleste serisøse jordvarmeentreprenører har intet imod du selv laver det du kan. Men vær obs på du selv påtager dig ansvaret på den del du selv laver. Selvfølgelig sparer du gysser, men går noget galt, er bøvlet dit.

Mvh

Selv jordvarmeejer. Ingen Permafrost. Noget billigere end pillefyr i drift. 0 Bøvl. Slangerne er nedpløjet

Fra : lham

Dato : 08-06-08 18:03

3773
ved du noget hvornår det nye regelsæt kommer?
Du skriver slangerne er nedpløjet-hvor dybt er de pløjet ned -vi har hørt noget om 90 cm og det er da noget af en plov !

Fra : 3773

Dato : 08-06-08 18:04

Frekvensstyrede VPér = et mulehår bedre på driftøkonomien. Sker der noget vil disse være en væmmelig katastrofe at reparere på. De er noget dyrere at købe.

On/of VP'er, ordentlig dimensioneret = næsten samme driftøkonomi og rimelig simpel teknologi.

Så lav anlægget med buffertank, få det ordentlig dimensioneret (overdiensionering af selve varmepumpen er en dødssynd). Sørg med rigeligt med slange. Så kører varmepumpen kun et par gange om dagen og driftøkonomien er reddet.

Fra : 3773

Dato : 08-06-08 18:11

Vides ikke (det med lovgivningen), men det er lige om snart. Du skal påregne at kommunen spilder mellem 2 - 26 uger på at behandle din ansøgning. Find en entreprenør og lad være at fumle alt for meget rundt selv. Det giver bare ærgelser. Gør det selv er fint, men find en medspiller. Det hjælper på blandt andet myndighedsgodkendelser. Hvis ikke dem du har snakket med, holver af "gør det selv", find nogle andre. Men hold dig fra klamphuggere, der kan nøjes med det halv slange osv.

Min slange er nedpløjet i en meters dybde. Den slange jeg havde skaffet (beregnet for nedgravning) er solgt. Gad simpelthen ikke bøvlet. Nødpløjning tog en halv dag, og så var haven ikke totalt endevendt og ødelagt.

Nuværende lovgivning fordre DS2119 godkendt slange.

Fra : 3773

Dato : 08-06-08 18:18

Fornuftigt minimum er 300 meter til en 6 kW, 374 - 400 meter til en 7 kW og 500 meter til 9 kW (slangerner leveres med 50 meter deling). Få hellere for meget end for lidt. I meget tør jord (sand og sådan) skal du overdimensionere noget.

Spiraler (som Benjamin henviser til) er der pt ikke den store erfaring me i DK. Sonder har man uhyrligt dårlige erfaringer med (bare spørg Vaillant hvorfor de annulerede i hundredevis af tilbud -galvanisk tæring???). Brønde anvendes pt mestendels på Bornholm. Og indvindingstilladelse til nye grundvmandsboringer er mest set i vestjylland. Paneler bruges blandt andet af IVT, men fordrer noget til at tø dem med. F. eks genvinding fra udsugning.

Fra : lham

Dato : 09-06-08 08:14

De tilbud vi har fået tyder på noget med 35000W . slange varierer fra 600 til 900 mtr.

Grunden til spørgsmål om kompetatibel slange / tilpasningsmulighed er at vi vi gerne vil have haven "ødelagt" i år og så have den "klar" til foråret hvor vi er klar med så meget ombygning at pumpeunit kan installeres.

Er det korrekt forstået at hvis man anvender frekvensstyring er støjniveauet væsentlig lavere og man ikke der behøver buffertank heller ikke efter varmeveksleren til det varme brugsvand?

Reperation af frekvensstyrede er vel kun det dyrere et lidt dyrere elektronikstyringsprintplade koster

til 3773 : er mere interreseret i det med nedpløjning på ½ dag var det en minigraver med plov eller en stor traktor med plov ?( evt henvisning til firmaet ) var det specialplov til den type opgaver ? hvad hedder den slange du brugte til nedpløjningen ?

Fra : 3773

Dato : 09-06-08 11:35

Alle dem der tilbyder så lidt slange til så stor en maskine, ville jeg pr omgående sortliste. De aner da godt nok nada....

35 kW er en særdeles voldsom varmepumpe. Må jeg spørge hvor stor dit hus er?

...og nej, en frekvensstyret VP har en kuldebærer pumpe der er frekvensstyret. Den alene som reservedel er 3 gange så dyr som en standard on/off. Derforuden kommer kompressorens frekvensomformer oveni. Og spekulerer du i anlæg f. eks. med Copeland kompressor har du ikke særlig stort arbejdsområde. Bruger du stempelmaskiner er problemet det samme. Den eneste der PT kan regulere temmelig bredt er IVT's X15, og den er iøvrigt aaaaalt for lille hvis behovet hedder 35 kW.

Korrekt fremgangsmåde er: Tilladelse skal indhentes fra kommunen. Slangen nedpløjes. Anlægget skal færdiggøres indenfor et år efter tilladelse er givet. Alternativt skal skylning og trykprøvning af slange udføres. Men det kræver en snak med kommunen. Slangen bliver altid leveret af nedpløjeren. Denne kan bestilles gennem Naturvarme Danmark. Hos mig brugte vi Uponor PN8 tyndvægget ø40 slange.

Men fortæl lige lidt om hvad du ønsker at lave! Nuværende forbrug? Størrelse husstand. Antal Kvm. Spa? Pool? Hvordan er varmebærersiden udført? Hvor er vi geografisk henne?

Fra : 3773

Dato : 09-06-08 11:41

PS 600 meter passer til en 11 kW maskine. 900 meter passer til en maskine på 17 - 18 kW. 35 kW ville kræve 1800 meter. Og så hedder det ø63 hovedledning og f. eks. 4 løb af 4 - 450 meter i ø40, bare løst vurderet. Så kunne opdeling i f. eks. 2 stk 17 kW maskiner være meget smartere. Giv dem hver 900 - 1000 meter, i to løb. Så får du ingen brønde. Kobl disse sammen på en 500 liter buffer tank og lad kun den ene opvarme brugsvand i en 300 liter tank. Det vil driftmæssigt være fornuftigt og give ordentlige start/stop tider. Driftsikkerheden er også væsentlig bedre på denne måde.

Men lad høre - mulighederne er mange.

Fra : 3773

Dato : 09-06-08 11:43

Iøvrigt er støjkarakteren på frekvensstyrede pumper mere træls efter min mening (hylen). Resulterende støjniveau er omtrent det samme. Men det er ren mode, det med at det skal laves så sofistikeret.

Fra : lham

Dato : 10-06-08 08:24

Til 3773 mfl.

UPS
Jeg er vist kommet til at udtrykke mig uklart.
De 35000w fra tilbudsgivere er det forbrug vi pt årligt har og som VP skal dække, så der skal jo nok divideres med ca 3 for at få VP anlæggets ydelse.

Lidt mere om hvad VP skal klare:

Fuldmuret 2 etagers hus 1903 Århus S
Udnyttet nyisoleret 1. sal 127 m2
Ældre hulmursisolering
Grundareal 180 m2
70% af gulv isoleret mod krybekælder.

Indrettet som 3 seperate boenheder altså 3 stk køkken 3 stk bad/toilet-ikke spa eller pool .Skal kunne klare 5voksne og 5 børn.

Jeg har regnet nærmere på forbrug 2007:
4000 ltr olie og 6rm tørt bøg det giver ca 40.000W så jeg vil mene det er det der endelig skal dimensioneres udfra

Håber det afklarede lidt.

Hvad er varmebæresiden for noget ??

Hvis det skulle være frekvenstyret er det netop IVT –x-15 vi har kig på , men med de reperationspriser kan jeg godt se problematikken.

Jeg er stadig ikke blevet klogere på hvordan /hvem der fik den slange ned i jorden på en halv dag
-nå nærlæsning: er det Naturvarme Danmark der kan levere nedpøjer og slange ?

Fra : lham

Dato : 10-06-08 08:31

en præsisering
Der er en stueetage (180 m2 ) og så en udnyttet tagetage 127 m2

Fra : 3773

Dato : 10-06-08 10:55

Beregningsmæssigt kan en 9 kW lige slæbe sig til at klare opgaven, men 11 kW var mere passende. Og X15 kan du godt overveje. Men ved 3 lejemål ville jeg under alle omstændigheder foretrække at have en buffer. Også ved X15, idet man ikke kan forvente at alle ønsker ens varmestyring. Fordrer huset relativ høj fremløbstemperatur ved kold vejr, giver X15 umiddelbart ingen driftmæssig fordel.

Mit forslag kunne hedde 300/160 tank eventuel solfanger forberedt. Greenline HTe11, 300 liter buffer, Alpha pumpe som sekundær varmebærer pumpe. 2 x 300 meter slange nedpløjet i have.

Og ja, det er naturvarme der formidler nedpløjningen. Man anvender en svensk entreprenør. Ved mig tog det 4 timer fra man ankom, til man kørte.

Fra : lham

Dato : 10-06-08 12:00

TIL 3773 mfl
Jeg bliver klogere hver gang du kommer med informationer-men ved endnu ikke hvad varmebæresiden er?
og sekundær varmepumpe bærer -hvad er det for noget-Alfa pumpe fra Danfoss har jeg været lidt omkring i forbindelse med fritidshus- jeg mener det er en frekvenstyret pumpe-skal dens regulering så kobles sammen med PV -en hvad enten den er frekvensstyret eller ej ?

En svensk entrepenør til århus med den nedpløjningsmaskinen -det må koste kassen -bor du lige på den danske side af broen? hvad gav du for nedpløjningen?

håber stadig du vil hjælpe mig på at blive klogere

Fra : 3773

Dato : 10-06-08 12:36

Nul, ham svenskeren samler sammen og kommer to tre uger af gangen. Min nedgravning ville have kostet gyselig meget mere og taget mellem 5 og 6 dage med en minigraver. Få et tilbud - du kan ikke forvente priserne er sammenlignelige. Mange forhold gør sig gældende - mit var f. eks. såkaldt bar-mark.

Igen find dig en leverandør og få ham til at rådgive og fortælle dig hvod'den og hvorledes!

Fra : lham

Dato : 10-06-08 12:53

3773
Nu har vi snart data nok til nå til en beslutning, vi har tilbud på nedgravning med minigraver 600 mtr i alm stor have kr 45000 incl moms-var din nedgravning billigere?
Hvis jeg lige får svar på det så skal du slippe og selvfølgelig have Kandu points

Fra : 3773

Dato : 10-06-08 13:44

35000 INCL slange og isolering inde ved huset for 500 meter. Dvs 42000 med slange for 600 meter. Trykprøvet under nedlægning og tæthedsgaranti. Og ordentlig slange, fra f. eks Dantex koster blodige 19,36 pr meter + moms (den er temmelig dyr) . Du kan skaffe billigere slange, men oftest er disse tyndvæggede og satans svære at håndtere. Og vælter en rulle for dig, koster det en sammensvesning af slangen og en brønd ovenpå. Dantex'en er væsentlig mere solid. OG husk skidtet skal være DS2119 mærket, eller den tilsvarende EN-mærkning.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 500 point
Dato : 10-06-08 13:45

....ved pløjning garanterer entreprenøren for tætheden. Går du selv igang, har du selv ansvaret.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 11-06-08 08:24

Tak for svaret 3773. og øvrige bidragydere.
Jeg har bare accepteret dit sidste indlæg-men accepten gælder dem alle.
Tak for din tålmodighed.
Jeg er blevet klogere på div ting og vi kan nu gå videre med tilbudsgiverne

Du har følgende muligheder