/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål

Kandu.dk
bentjuul 8962
Hjælp hvad skal jeg gøre?
Fra : saline2
Vist : 1366 gange
100 point
Dato : 25-04-08 09:35

Hej alle sammen,

Jeg er enlig mor med et barn. Bor i en lejelejlighed. Huslejen er på 6200kr og min indtægt er efter skat i alt 18000kr om månenden. Men min kontor er altid på minus. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har livsforsikring, internet, tlf, studiegæld, boligsikringsgæld, men det væreste er el regning. Jeg betaler 1000kr pr.måned..

Jeg er så træt af at jeg ikke har en krone på min kontor, når der kommer i slutning af måned.

Er der en, der kan give mig et godt råd, hvordan og hvorledes kan jeg rette op på min økonomi.

Venlig hilsen
Saline

Fra : achton

Dato : 25-04-08 09:39

Du må lære dig at styre din økonomi, sådan er det.

Fra : Teil

Dato : 25-04-08 09:42

Be din bankrådgiver spærre din konto i samme øjeblik den
står på nul.
Så lærer du hurtigt.

Fra : refi

Dato : 25-04-08 09:43

Hvordan kan du have "boligsikringsgæld" ?

Citat
men det væreste er el regning. Jeg betaler 1000kr pr.måned..

Tja - der er jo ikke andet at gøre end at sørge for at slukke for strømslugende apparater....

En komputer der kører dagen lang er IKKE billig i drift..

Hvad du ellers har kan vi jo ikke se....

Men men men

Citat
efter skat i alt 18000kr om månenden

Der er MANGE der lever for væsentligt MINDRE - så der kan nok skæres ned en del steder....

Fra : Teil

Dato : 25-04-08 09:44

Spis havregrød

Fra : chaufrat

Dato : 25-04-08 09:46

Din elregning virker unormal høj. Med lidt omhu burde du kunne spare penge på elregningen. Husk at sluk for apparater du ikke bruger også dem du har på standby. Din elregning burde være ca. 1000DKR kvartalet altså ca. 300Dkr/mdr

MVH chaufrat

Fra : dova

Dato : 25-04-08 10:05

Jeg vil så lige sige til dem der gør indsigelser mod elregningen, at jeg ikke finder den SÅ meget for høj....måske lige i overkanten for en enlig med 1 barn..........men min husstands elregning er altså betydeligt større end det det beløb der nævnes her

Men Saline.....en løn efter skat på 18000.....og en husleje på 6200......og pengene kan ikke slå til....det vil jeg godt nok kalde et luksusproblem,

Og især da, såfremt børnechecken og evt. børnebidrag fra faderen kommer oveni den indtægt??

Nu ved jeg ikke hvor meget du betaler pr måned til hver af de udgifter, men jeg fornoder det ikke er så meget som til el-regningen siden du kalder den for det værste.......

Det må ubetinget være dit privatforbrug der er alt for stort hvis du ikke har andre udgifter end dem du nævner der......

Der er mange familier med far, mor + 2-3 børn der må klare sig med 3-5000 pr måned til mad, tøj o.s.v. når de faste udgifter er betalt.

Lav et budget, regn ud hvor meget du kan tillade dig at bruge ud over de faste udgifter og overhold det........det er løsningen

Fra : Tilde38

Dato : 25-04-08 10:09

18000 efter skat???????? og så kan du ikke få det til at løbe rundt??? Jeg lever for LANGT mindre og har 3 børn.....

Du bør nok overveje nøje hvad du køber....

Regn ud hvad du har at bruge om ugen og hæv KUN det beløb.. Når der ikke er flere penge dén uge, kan du ikke bruge flere...
Der kan rent faktisk gå sport i at spare... og endda uden at mangle noget....

Fra : valde.

Dato : 25-04-08 10:10

KHar du ekvarne?
Vores computere kører dagen langm vores el- regning ligner ikke din

Fra : dior

Dato : 25-04-08 10:13

Smut du ned i din bank,og få dem til at lave en budgetkonto for dig.Så véd du nøjagtig hvad du har til dig selv hver måned,og du slipper for selv at skal huske på at betale dine regninger til tiden

Fra : saline2

Dato : 25-04-08 10:14

Tak tak for nogle af jer.

Jeg køber nok meget økologiske mad. Næsten alt er økologisk. Jeg bruger næsten 6500kr om måneden til mad, tøj og andre sager. Jeg køber ikke så meget tøj og vi spiser heller ikke udenfor. Jeg ryger ikke og drikker heller ikke. Jeg kan bare ikke styre min budget. Det er lige meget om jeg har få penge i hænderne eller mange penge.

Hvordan hvad al verden en familie med to børn lever med 3000kr om måneden.

Fra : refi

Dato : 25-04-08 10:17

Citat
Jeg bruger næsten 6500kr om måneden til mad, tøj og andre sager. Jeg køber ikke så meget tøj og vi spiser heller ikke udenfor

Da du ikke køber meget tøj og ikke spiser ude må du jo købe en forfærdelig masse andet du sikkert SAGTENS kunne undvære.....

Du har et luxusproblem....

Fra : valde.

Dato : 25-04-08 11:08

Citat
Hvordan hvad al verden en familie med to børn lever med 3000kr om måneden.

Det kan de fordi, de har fået lavet et budget/eller lavet det selv.
Så er el og varme, forsikringer husleje osv betalt. de 3000 er til mad og tøj

Fra : dova

Dato : 25-04-08 11:28

Citat
Hvordan hvad al verden en familie med to børn lever med 3000kr om måneden.

Det kan de hvis de skal.....

og det er i dagens Danmark ikke unormalt, at eks. en enlig med et eller to børn, skal klare sig for maks. 2000,- når udgifterne er betalt..

Fra : frittemus

Dato : 25-04-08 12:10

Kære Saline.
Du skulle have en røvfuld.....

Du har en økonomi, som mange vil misunde dig, og så kan du ikke få det til at løbe rundt.
Da jeg var gift, og havde 3 børn hjemme, havde vi ca 3500,- til tøj og mad, og vi fik det til at løbe rundt.
I dag er jeg på kontanthjælp, alene med en teenager på 16, og vi har ca. 3000.- om mdr. til tøj og mad.

Gå ned i din bank, få lavet et budgetskema, så alle regninger går gennem banken, så skal bankrådgiveren nok fortælle dig, hvad du kan tillade dig at bruge til tøj mad osv. pr. mdr. overhold dette, og du vil se, at du ikke har et problem......

Held og lykke med det
Og se så at komme i banken......

Fra : frittemus

Dato : 25-04-08 12:13

Til REFI

Saline kan sagtens have boligsikringsgæld.
Det er faktisk en af de letteste gældsposter at få

En lille lønforhøjelse, som man ikke lige får indberettet til boligsikringen, så har man pludselig modtaget for meget boligsikring, og det skal betales tilbage.
Jeg kender RIGTIG mange der har det problem.....

Fra : karenD

Dato : 25-04-08 12:13

Citat
Hvordan hvad al verden en familie med to børn lever med 3000kr om måneden.

Seriøst?

Man spiser pasta med ketchup mindst en gang om ugen
Man ser film i fjernsynet - ikke i biffen
Man klipper selv børnene
Man arver tøj fra venner og familie

osv. osv. osv.

Fra : refi

Dato : 25-04-08 12:43

Citat
En lille lønforhøjelse, som man ikke lige får indberettet til boligsikringen

Så har man da selv bedt om det....

Det er "fristende" at glemme - derenæst er der mange flere penge til rådighed....

Resultat...

Pludselig MINDRE boligsikring + en regning.....

Jo - der er desværre mange der "lever" for "lånte" penge......

Fra : frittemus

Dato : 25-04-08 12:49

Netop Refi....

Sådan er det..

Fra : Eschen

Dato : 25-04-08 13:28

Hej Lav en budgetkonto og brug kun 17.000 kr hver mdr. rest 1.000kr.--om et århar du sparet 12.000kr. op--Tillykke med det - det er dejligt tænk at ha' 12.000kr. ja det er dine -så kom igang ..

Fra : Eschen

Dato : 25-04-08 13:31

Hej ! er du kommet igang --det er nu du skal - så er der jo 12.000kr til dig om et år,tillykke med det.

Fra : chicapigen

Dato : 25-04-08 14:41

ja jeg vil da også sige at med 18000 kr om måneden burde du sagtens kunne klare dig ......uden problemer. men jeg har også kendskab til en i lignende situation og hun er også begyndt at tilbage betale sin boligsikring som hun har fået for meget i 2006 og alligevel modtager hun stadig boligsikring trods de har en samlet indtægt efter skat på over 30.000 men som hun siger så længe den går, så siger hun det ikke fra hvilket kan få mig helt op i det røde felt det er jo kun at skubbe problemet. gør som der er flere der har sagt . : få lavet et budget på alle faste udgifter og vil du ikke be banken om hjælp så spørg en god ven eller familie for det er ikke så kompliceret at lave.

med hensyn til din elregning så bruger vi her i vores hus for ca. 1500 kr el om måneden . så 1000 kr. er måske ikke i overkanten.

Fra : dr_dem

Dato : 25-04-08 15:32

Og dit dankort er rødglødende fordi du køber ind

Fra : Tilde38

Dato : 25-04-08 15:46

aflever dit dankort og få et visa electron i stedet... det kan ikke overtrækkes....

Fra : refi

Dato : 25-04-08 16:01

Tror ikke Selina er så interesseret i vores svar - der er ikke rigtig nogen der "holder i hånden" og syntes det er synd....

Men det kommer måske

Fra : saline2

Dato : 25-04-08 16:10

Det er dog meget irriterende at folk kigger på tallet 18000kr, viser misundelse og skriver latterlig kommentarer.

Jeg har ikke brug for jeres misundelse og de kommentarer, som I skriver. Jeg tror denne hjemmeside handler mere om at give gode råd og indput. Hvis I IKKE kan give gode råd, så SKAL i lade være med at bruge jeres tid på at udtrykke jeres misundelse..

Det er dyrt at bo i Danmark.

Jeg betaler til de følgendende:

tv-licensen Mange af jer har måske aldrig betalt for tv-license.
Forsikring
SU gæld
Boglisikringsgæld
TDC
Tlf
A-kasse
Fagforening
El regning

Fra : dr_dem

Dato : 25-04-08 16:12

Det er så nemt med dankort og trække over det det er jo så nemt, JA men der er renter der skal betales, så derfor hænger du ned røven i vandskorben, så skrot det dankort NU

Fra : dr_dem

Dato : 25-04-08 16:17

Du har sikkert noget du kan spare på som du ikke har skrevet her (måske tøj til dig selv)

Fra : saline2

Dato : 25-04-08 16:19

I skal læse mit indlæg NU:

Hvis du har et par gode råd, så er du velkomen til at skrive til mig men hvis du viser din misundelse og skriver latterlig kommentarer, så får du en ting ud af det, at du bliver blockeret.

Lad være med at bruge din tid på en latterlig og minsundelses kommentarer.

Desuden er det jo ikke min skyld, hvis en der lever af bistandshjælp. Tværtimod i skal være glad for at en som mig arbejder 40 timer og betaler din bistandshjælp.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-08 16:54

Det kan jo være svært at rådgive dig når man ikke ved hvilke "fejl" du begår, sådan helt konkret.
Men jeg kan da skrive lidt om hvordan jeg, som enlig mor til 2, og på kontanthjælp (jeg er på k.h. på grund af dårlig ryg, og det system er man altså ikke i for sjov, så jeg synes din sidste bemærkning, mildest talt, er malplaceret).:(
Vi køber ikke mærketøj. Vi går ikke efter det sidste nye indefor bl.a. elektronik, andres brugte kan være udmærket. Cykler købes i Bilka, Kvickly ell.l., eller arves. Børnetøj købes hovedsageligt i tøj og sko eller HogM. De fleste husholdningpenge lægges i Netto. Sodavand køber jeg meget sjældent. Jeg bager selv (ikke rugbrød). Jeg er flittig bruger af tilbudsreklamer, vaskepulver, hygiejnebind og meget andet købes KUN på tilbud (eller discount;)). Fastfood (pizza, burger o.l.) køber vi kun hvis vi f.eks. er på en tur om sommeren. Halogenpærer har jeg kun over køkkenbordet (de bruger for meget el, og er mere brandfarlige end glødepærer), i entreen hvor lyset tit brænder, fordi min søn er mørkeræd, har jeg en sparepære. Det eneste produkt der altid er strøm i, er videoen, for det er så besværligt at skulle indstille uret hver gang;).
Vi får ordentlig mad hver dag, og min datter på 12 år føler sig smart i tøjet.;)
Måske kan du bruge noget af det, og du er velkommen til at spørge.

Fra : dior

Dato : 25-04-08 17:10

Jeg syntes da nu nok der er mange der har givet gode råd her..Misundelse skriver du...Jeg syntes ikke der er noget at være misundelig over eftersom du ikke kan få din økonomi til at køre.
Hvis det er din løn du mener,er 18.000 vist meget normalt.Flere i min omgangskreds/familie får 30-40.000 pr. mdr.
Hav en god weekend

Fra : Ysseven

Dato : 25-04-08 17:11

Du skriver både TDC og telefon... Måske mobil...? Hér kunne du måske kigge lidt på nødvendighed af fastnet (hvis det er det) contra forbrug, hvis det kun var mobil. Og hvis barnet har en mobil, så kan det også blive dyrt, afhængig af modellen. Og så findes der jo max-priser, hvorefter den låser.

Tjek evt. Telmore. Jeg betaler 29 kr. "ekstra pr. md.", men taler så gratis med alle andre Telmore-kunder. Og det f.eks. mine voksne børn, min veninde m.fl. (ved ikke, om andre har noget lignende, men det er højst tænkeligt).

Og i stedet for TDC fastnet findes eks. muligheder som onfone og lignende. Hvis du altså har de løsninger, som jeg tror.

Det er desværre logisk at økologi koster mere end ikke-økologi - og fortsæt du endelig med det. Og lad være med at købe æg fra burhøns...!

Men du kan jo også tage et kig på dine forsikringer. Måske er der noget at hente dér?

Og måske kan du få en bedre løsning på din gæld? Måske slå det sammen til ét lån i banken, og så have mindre afdrag? Eller blot få reduceret afdragene på dine lån hos långiverne?

Ellers er jeg nok enig med mange af de andre: Lav et budget. Læg et fast månedligt beløb til side til regninger (+ lidt ekstra til sikkerhed), og del resten op til de 4-5 uger, som de skal række. Sæt dem evt. ind på en dertil ny-oprettet konto, så du altid kan se, hvor meget du har tilbage i den aktuelle uge. Måske hjælper det med at spare...?

Fra : Ysseven

Dato : 25-04-08 17:13

Nå, ja: El-sparepærer...

Fra : ans

Dato : 25-04-08 17:16

Citat
[...]

tv-licensen er jo et fast beløb 2.150 kr. årligt, opkræves hvert ½ år (med1.075 kr.)
Forsikring ?
Su gæld?
Boligsikringsgæld?
TDC ? Men det kan du måske ændre til en billigere internetforbindelse.
Tlf, hvis du er på arbejdet 40 timer om ugen, så kan regningen da ikke blive så stor.
A-kasse ?
Fagforening ? Den kan du evt. droppe og kun være medlem af a-kassen, så er du sikret dagpenge, hvis du bliver ledig.
El regning, har du så skrevet 1000,- mdl.

Der hvor jeg har sat et ?, det betyder at du ikke har opgivet beløbet.

Prøv at se på dit kontoudtog fra banken, så kan du se, hvor det er, du bruger penge.

Men som tidligere skrevet i denne tråd, så ville jeg, hvis jeg var dig, tale med bankrådgiveren og få lagt et budget.

Fra : docmuth

Dato : 25-04-08 17:28

Jag syntes du skal blacliste samlige kanduer for de skriver deres meninger her og dem kan du ikke lide eller li som man nu skriver. Så jeg syntes at du skal lukke dit spørgsmål nu og gå hen i et hjørne og skam dig fordi alle her har givet dig et svar på hvorfor du ikke har penge på din konto,
så kør listen igennem og blaclist samtlige.

Fra : Klumme

Dato : 25-04-08 17:34

Hvad med at tage et sort ekstrajob på en massageklinik..... Så skulle du være i stand til at finansiere dit overforbrug

Fra : Klumme

Dato : 25-04-08 17:36

Nåå okay... det har du i forvejen... jamen så må du sætte masagetempoet op, så du kan nå lidt flere kunder

Fra : valde.

Dato : 25-04-08 17:37

Citat
Det er dyrt at bo i Danmark.

Ja vist er det dyrt Men vi bor her da alle sammen, også dem med 2-3000 om måneden. Der er da ingen grund til at blive sur og misundelig på dem der klarer det! Mange af dem har givet dig de bedste og mest velmente råd de kunne komme i tanker om - råd som de har lært af egen bitter erfaring.
Du skal da ikke beklage dig over at du har arjde i 40t timer. Vær du glad for at du har helbred til det.
Man får indtryk af at du er grøn af misundelse på dem der er nød til at leve af pension eller dagpenge.
Når du har så lidt følelse for dine medmennesker, som dine sure opstød viser, så under jeg dig det roderi du selv har skabt omkring din økonomi.

Fra : iah

Dato : 25-04-08 17:40

Citat
[...]

Det ser ud til der er kommet en mængde gode råd til dig så du kan spare og få det hele til at hænge sammen, med du er åbenbart ikke interesseret i at høre efter...
Så du er velkommen til at blockere for mig, nu jeg ikke giver dig ret i din selvmedlidenhed.

Fra : docmuth

Dato : 25-04-08 17:52

Citat
Hvad med at tage et sort ekstrajob på en massageklinik..... Så skulle du være i stand til at finansiere dit overforbrug

Og ta to timer ekstra til børnepasning så er den betaling også hjemme.

Fra : Birgitta

Dato : 25-04-08 17:56

Hej, Saline...

Ja, det er noget møg...
Når du får 18000 kr ind på kontoen hver måned, -og din husleje kun er på 6200 kr, så SKULLE det være muligt at få økonomien til at løbe rundt.

En masse grove og sjove kommentarer er kommet undervejs.
Men det bedste -og nok eneste fornuftige- råd vil jeg lige gentage: Du kan gå i din bank og få dem til at hjælpe dig med at lave et budget.
På den måde bliver alle dine udgifter fordelt på alle årets måneder. Og du vil vide nøjagtigt hvor meget, du har tilbage hver måned til de daglige udgifter, -mad, tøj, transport osv..

Det er slet ikke så nemt at overskue, hvad man kan tillade sig at bruge. For nogle måneder har du måske mange regninger. Og andre måneder er der måske kun huslejen.
Få banken til at hjælpe dig med at lave det budget-skema. Det gør de altså gerne.

Og så kan du sikkert også bedre overskue, om der er nogle ting, som du skal til at spare på.
Jeg er sikker på, at med den fine indtægt du har, så er det nok kun små justeringer og tilrettelæggelser, der skal til for at du kan få det til at løbe rundt.

Fra : Eyvind

Dato : 25-04-08 18:30

Jeg kender det godt saline2 - jeg har selv problemer med at købe/bruge for mange penge. Heldigvis har jeg så en kone, som nedtoner mit ivrige pengeforbrug.
Om det hjælper for dig at finde en partner, som kan holde lidt igen ved jeg ikke.

Fra : Birgitta

Dato : 25-04-08 18:44

Ej! Det KAN altså læres... En partner kan osse trække den anden vej.....

Fra : docmuth

Dato : 25-04-08 18:45

Hej Alle sammen,

Tak for de gode råd, så kan vi se hvad der sker..

Kærlig hilsen
Saline

Fra : Stouenberg

Dato : 25-04-08 18:49

- forsinket aprilsnar...

Fra : Eyvind

Dato : 25-04-08 19:23

Ja Birgitta......................hvor er jeg heldig.

Fra : valde.

Dato : 25-04-08 19:44

Når jeg er kommet ind i en periode, Hvor det hele løber op, som skrædderen sagde, så har jeg haft gavn, af at skrive hvert eneste indkøb ned, og gå det hele omhyggeligt igenem, og se hvad der kan undværes. Et sådant regnskab er også nyttigt, når der skal lægges budget.
De faste udgifter kan du skaffe dig oversigt over via opkrævningerne fra de forskellige forsyningsvirksomheder og fordele dem på årets 12 måneder.

Fra : viskinge

Dato : 25-04-08 19:45

Ja, det er jo næsten en klasikker. Næsten hver gang der nogen der ikke kan få pengene til at slå til, dukker der et bestemt ord op, nemlig: GÆLD
Det er surt og gå at betale tilbage på noget, som man måske ikke syntes at have fået noget for.

1000 Kr. om måneden i el ??? Har du el-varme??? Hvis ikke, er der noget helt galt. Vi er 3 pers. med vaskemaskine, opvaskemaskine, tørretumbler, elvarme i 1 gulv + div computere osv. vi betale knap Kr. 8000,00 om året.

Prøv engang at skrive alt op, hvad du bruger af penge (og til hvad) i en måneds tid. Nogen gange kan blive overrasket over, hvad man regner for småting, egentligt render op i.
Gå efter tilbud, køb stort ind når der er et godt tilbud, sodavand osv. fra tanken er "forbudt" eller i hvert fald meget dyrt. Har dit barn madpakke med sig om dagen, eller bliver det lige til noget junkfood i skoleboden? (bare 25Kr, om dagen på denne post, giver Ca. Kr. 500,00 om måneden)

MVH

Fra : docmuth

Dato : 25-04-08 19:46

Eyvind

Skal du låne???

Fra : Eyvind

Dato : 25-04-08 20:03

Låne - næ ellers tak, men jeg klarer mig med det der bliver godtkendt af forbrug.

Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-08 21:24

Du har fået gode råd, men lad mig lige gentage et der går igen: Budget du skal simpelhen lave et budget, skriv alle faste indtægter og udgifter op i et regneark, forskellen på udgifter og indtægter er det du har til løse udgifter, fordel den i uger og hold dig inden for rammerne, det skal kunne lade sig gøre, vi er mange som har vendt et underskud til overskud på den måde, du kan eventuel få hjælp til at komme i gang, måske din bankrådgiver eller en flink Kandu bruger, som vil stille et eksempel op

Fra : saline2

Dato : 25-04-08 21:24

Tak for dem der har skrevet nogle gode råd, men til de andre der skriver alt muligt, så gider jeg ikke bruge min tid på jer. I er så langt ud og jeg vil ikke komme på jeres niveau. Kandu hjemmeside er til råd og vejledning. Det er ikke til at personlig misundelse.

Godkendelse af svar
Fra : saline2

Dato : 25-04-08 21:33

Tak for svaret Troldepige.

Jeg synes du var og to andre, der kom med nogle gode råd. Jeg synes du fortjente at få mine pointer, fordi du skrev lige det jeg havde brug for at vide og høre. Fx købe tøj i tøj og sko eller H&M.
Jeg synes, at der var mange, der skrev rigtig mange ubehagelige kommentarer og jeg blev nødt til at svare, men til sidst gad jeg ikke bruge min tid på at svare dem. Jeg læser de kommentarere, der er god og brugbart.

Du må have en god weekend.

Kærlig hilsen
Saline

Fra : cremygirl

Dato : 25-04-08 21:34

Citat
[...]

Gode råd? Jeg tror du har fået gode råd, jeg tror ikke der er mange der er misundelig på dig ved at du har så lidt udbetalt du er underbetalt når du arbejder 40 timer

Fra : cremygirl

Dato : 25-04-08 21:37

Ps ikke bistandsmodtager 24000 udbetalt 37 timer

Fra : Camillasmoster

Dato : 26-04-08 18:47

saline2

Det gør ondt at være uøkonomisk, hvad... - du føler dig nødsaget til at føle, at vi andre er misundelige på dig - det er jo nemmest at sende problemet videre, ved at finde en dum undskylding.

Desuden betaler alle slags pensionister skat!

Får man kontanthjælp, er det oftest fordi, der er opstået uløselige problemer af mange forskellig arter. Håber ikke, at du kommer til at opleve det - evt. når du bliver lidt ældre, og forhåbentlig er blevet lidt klogere på andre mennesker i denne Verden.

Mange har betalt skat i et langt liv - det er IKKE dig, der betaler til andres pensioner, så kom liige ned på Jorden igen!

Lidt ydmyghed overfor, at du ikke lider nød - bortset fra den, du selv har pådraget dig - og en smule ydmyghed overfor din gode udbetaling er vel ikke for meget. Glæd dig over det, og glæd dig til, du får styr på økonomien - du vil nok opdage (håber jeg), at dette luksusproblem var et vink med en vognstang, for at du skulle gøre noget ved situationen...

Så pøj pøj med bank, budget, og det at lære dit barn, at træerne ikke vokser ind i Himlen.

HanneMoster

Du har følgende muligheder