Hans Jensen Hansen Millinge
Fra : svendgiversen
Vist : 1808 gange
120 point
Dato : 16-04-08 12:25

Jeg hjælper nu min første chef Gunnar Lyshøj Hansen med at finde hans familie på Sydfyn...
(Lyshøj skulle være en bakke der, er der nogen der kender den?).

Gunnars farfar Hans Jensen Hansen er født ca 1767 i Millinge, Svaneke sogn, og så kommer problemet: På den tid var man officielt ophørt med at skifte efternavn, men ikke (helt) i Millinge...

Som Gunnar har fået det fortalt, fik Hans derfor både faderens fornavn med sen og efternavn,
altså far: Jens Hansen.

Jeg finder hele to Hans Jensen Hansen i Millinge, men begge har far Hans Hansen.
Er der nogen der kan finde en Hans Jensen Hansen i Millinge, med far Jens Hansen?

Jeg ved flere her i kandu forsker i området Brahe Trolleborg, Millinge og Horne Land, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 16-04-08 12:56

Her er den Hans Jensen Hansen jeg tror mest på, med familie i 1870:
"
Svendborg, Sallinge, Svanninge, Millinge, 1 Huus, 101, FT-1870, C6459
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Hansen 36 Gift Huusfader Huusfæster og Postmand Her i Sognet [Svanninge]
Johanne Jensen 36 Gift Huusmoder Her i Sognet [Svanninge]
Jens Nielsen Hansen 7 Ugift Deres Børn Her i Sognet [Svanninge]
Hansine Hansen 5 Ugift Deres Børn Her i Sognet [Svanninge]
Hans Jensen Hansen 4 Ugift Deres Børn Her i Sognet [Svanninge]
"
Hvis det nu er den?
Er der så nogen der har fælles slægtninge med Gunnar??

Så vi måske kan hægte ham på et færdigt slægtstræ... Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-08 15:13

Gunnar ringede og han er ikke sikker på det med Jens som fornavn,
derimod kom han med oplysningen om at hans oldefar var træskomand...
Og her er så et par andre folketællinger af samme familie:
"
Svendborg, Sallinge, Svanninge, Millinge By, Svanninge sogn, et huus, 2, FT-1880
Hans Hansen 46 Gift træskomand, huusfader her i sognet [Svanninge]
Johanne Jensen 46 Gift hans hustru her i sognet [Svanninge]
Hansine Hansen 15 Ugift deres børn her i sognet [Svanninge]
Hans Jensen Hansen 14 Ugift deres børn her i sognet [Svanninge]
Karen Marie Hansen 7 Ugift deres børn her i sognet [Svanninge]
"
Så det er sikkert den rigtige familie.
"
Svendborg, Sallinge, Svanninge, Millinge, et huus, 136, FT-1840,
Hans Rasmussen 54 Gift Huusmand og træskomand
Maren Rasmusdatter 44 Gift Hans kone
Anne Hansdatter 16 Ugift Deres børn
Rasmus Hansen 13 Ugift Deres børn
Karen Rasmusdatter 10 Ugift Deres børn
Hans Hansen 7 Ugift Deres børn
Anne Margrete Hansen 5 Ugift Deres børn

Svendborg, Sallinge, Svanninge, Millinge, et huus, 51, FT-1834
Hans Rasmussen 49 Gift huusmand og træskomager
Maren Rasmusdatter 38 Gift hans kone
Maren Hansdatter 14 Ugift deres børn
"
Også Gunnars tipoldefar var altså træskomand...

Hvem finder hans far?
Og er der ikke nogen vi kan hægte dem på?? Svend

Fra : Finn_Kyhn

Dato : 17-04-08 18:37

Hej Svend.

Den eneste Hans Jensen Hansen jeg kan finde født i Millinge, Svanninge sogn i perioden 1861-1870 er født 7. november 1865 og søn af husmand og træskomand Hans Hansen og Johanne Jensen. Håber det kan bruges til noget. Hvis der er flere oplysninger om evt. en vielse eller et barn i området, kan jeg måske koble andre navne på så vi kan være mere sikre på at det er den rette vi har fat i.

mvh
Finn

Fra : Finn_Kyhn

Dato : 17-04-08 18:41

Der fandtes for nogle år siden et firma der hed Lyshøjs serviceudlejning. Jeg ved ikke om det har noget med Gunnar at gøre.

mvh
Finn

Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-08 18:52

Det er ham, Gunnar Lyshøjs farfar.
Ifølge Gunnar gifter han sig med en frk.? Nielsen fra Nordfyn, for nyt til at jeg kan finde det...

Leder efter et eksisterende slægtstræ,
men hverken du eller Frede Larsen ser ud til at være beslægtet?

En anden pige fra Træsko familien: Maren fra Millinge skulle være flyttet til Viborg egnen
og giftet sig med en Giversen, men det tror jeg ikke på (endnu) Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-08 18:54

Lyshøj er en bakke, ved ikke om Service virksomheden også er opkaldt efter den? Svend

Fra : Finn_Kyhn

Dato : 18-04-08 00:45

Er Maren søster til Hans? Så er hun vel gift i Millinge?

mvh
Finn

Fra : Finn_Kyhn

Dato : 18-04-08 01:00

Er Gunnar født den 14. september og har 3 døtre? Hvis ja er han i familie med min kone, langt langt ude.

Er til konfirmation hele fredagen men får måske lidt tid i løbet af weekenden, alt efter vejret.

mvh
Finn

Fra : Finn_Kyhn

Dato : 18-04-08 02:10

Mathea - Gunnars farmor var fra Indslev sogn og døde da Gunnar var 32 år, 4 dage før jul.

Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-08 07:45

Ja Gunnar er gift med Grethe og har 3 døtre...

Mere følger Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-08 08:31

Foreløbig tak Finn.

Jeg har sendt dine oplysninger videre til Gunnar og ringer til ham senere.
Han fylder vist 82 år næste gang, håber det passer med dine data?

Hans hone Grethe hedder rigtigt Anne Margrethe Lund og er fra Haderslev egnen,
vist Åstrup tidligere Kvistrup? Har du også noget om hendes familie??

Hvem er fællesnævneren til din kone??? Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-08 09:34

Har talt med Gunnar og han er født 14 September, så godt fundet med sparsomme oplysninger...

Maren er ældre, vist fra 1700 tallet, måske hende her:
"
Svendborg, Sallinge, Svanninge, Millinge bye, , 138, FT-1801
Rasmus Hansen 48 Gift huusbonde bonde og gaardbeboer samt brandtfoged
Maren Hansdatter 43 Gift hans kone
Anne Marie Rasmusdatter 20 Ugift deres børn
Hans Rasmussen 16 Ugift deres børn
Rasmus Rasmussen 10 Ugift deres børn
Niels Rasmussen 8 Ugift deres børn
Birthe Rasmusdatter 5 Ugift deres børn
Maren Rasmusdatter 4 Ugift deres børn
Karen Rasmusdatter 1 Ugift deres børn
Knud Hansen 19 Ugift tienestekarl
"
Oplysningerne stammer fra Bruno Clausen, kender du ham?
Frede har besøgt en helt speciel slægtsforsker uden EDB på Sydfyn, måske også ham??

Venter nu spændt på mere information om din kones og Gunnars fælles familie, Svend

Accepteret svar
Fra : Finn_Kyhn

Modtaget 120 point
Dato : 18-04-08 10:27

Jeg kender godt Bruno der ikke bruger EDB. Det er også ham der har givet mig oplysningerne om Gunnar.
Gunnars farfars far er fætter til Maren der måske er flyttet til Viborg. Det har dog ikke været muligt at spore hendes videre færden - men måske du kan hjælpe mig/os.
Da det er en efterslægtsbog Bruno har arbejdet på i mange år, og som nu er på ca 500 håndskrevne sider, er jeg selvfølgelig interesseret i alt hvad både du og Gunnar kan supplere med.
Jeg vender tilbage senere

mvh
Finn

Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-08 12:42

>Mathea - Gunnars farmor var fra Indslev sogn...

Sjovt nok finder jeg Indslev på kortet men ikke i folketællinger og Sognetræf...

Hed hun virkelig Mathea? ikke Martha og Nielsen?? Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-08 20:18

Tak for svaret Finn_Kyhn.

Og tak fordi du har kontaktet Gunnar Lyshøj med oplysninger om fælles slægt, Svend

Du har følgende muligheder