Fra Kong Gurt til Kong Gudmund
Fra : svendgiversen
Vist : 1859 gange
180 point
Dato : 27-03-08 18:20

Nogle i min familie mener at vi nedstammer fra Kong Gurth,
måske en bror til den danske konge? Blev vist konge i Sverige??
Og nu er Kong Gudmund lige dukket op som Holger Danskes far?
(der var også ham med sværdet Skræp og hans blinde far).

Hvem var de?? Efterlyser en (sagn) konge række, med ca. årstal...
Før og frem til Harald Blåtand, Svend

Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-03-08 18:26
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-03-08 18:27
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-03-08 18:30
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 19:00

Næææ Svend, Holger Danskes far hed.....GUDFRED

Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-03-08 19:09

Denne bog ville måske interessere dig
Citat
For mange begynder den danske kongerække med Gorm "den Gamle" og sønnen Harald Blåtand, "som vandt sig al Danmark og gjorde danerne kristne", som der står på runestenen i Jelling. Men Gorm var langtfra den første. Hans far, bedstefar, oldefar .... var konger før ham, og Harald Blåtand var ikke den første danske konge, der samlede riget. Det skete flere gange forud og meget tidligere.

http://www.forlag-ydun.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=4&category_id=1&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1

Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-03-08 19:15

300-400 årene Dan
.
.

Humble
Lotther
Skjold
Halvdan
Frode Fredegod
400 - 500 årene Roar
400 - 500 årene Helge
400 - 500 årene Rolf Krake
Hjarvard
400 - 500 årene Vermund og Uffe hin Spage

Omkring 515 Chochilaicus (Hugleik)
Ca. 710 Ogendus (Agantyr)
Ca. 710 -770 Harald Hildetand
770- ca.800 Sigfred
ca. 800 - 810 Godfred (Gøtrik)
810-812 Hemming
død 812 Sigfred II
død 812 Anulo
død 852 Harald Klak
død 814 Regindfrid
død 873 Rudolf
sidst omtalt i 873 Rorik
813 - 854 Horik I
før 857- efter 864 Horik II
873 - 887 Sigfred III
levede 873 Halvdan
890 erne Helge
ca. 910 Olaf (Olaph)
efter 910 Gyrd (Gurd)
efter 910 Gnupa (Chnob)
før 920 Sigtryg (Sigerich)
ca. 920-ca. 934 Hardeknud (Hardegon)

Se det mere overskueligt her
http://www.fortidensjelling.dk/sagnkongerne.htm

Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-08 19:45

Jeg skulle lige til at skrive, jeg ikke fandt nogen Kong Gudmund, tak for rettelsen Nordsted1.
Naturligvis også tak til HelleBirgitte, for vanlig hurtigt response...

1:
>Gudrød vejdekonge kaldes også Godfred..
>Han skal have myrdet sin bror Halvdan på opfordring af sin kone Åse...
>Gudrød skal have været en efterkommer (søn) af Budle, dattersøn eller brodersøn af kong Sigfred.

Sigfred kan jeg godt genkende også på tysk: SiegFried?
Sikke en modstrid; hvis Godfred er Holger Danskes far, forstår jeg godt han gemmer sig...

2:
Godfred, Søn af Harald,
Hvis det er ham, er han jo pære dansk.

Og kong Gurd er jo klar nok, regerer samtidigt med kong Gnupa=Knud.
(Nu skal vi lige (be)vise hvordan Gurd/Gurth blev til Giversen).

Da han er ældst burde spørgsmålet havde heddet: "fra Kong Godfred til Kong Gurd"
Sorry Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-08 08:51

>Holger Danskes far hed.....GUDFRED

Herudover er der jo også i Holger Danske spørgsmålet fremkommet oplysninger om
at Holger Danske er født i Altona...

Den yngre Godfred, Søn af Harald, når ikke at blive konge, så Holger Danskes far:
Gudrød/GUDFRED efterkommer (søn) af Budle, dattersøn eller brodersøn af kong Sigfred.

Gudrød/GUDFRED blev dræbt i 810, så Holger Danske må være født ca 800...
Boede han sammen med sin kone drinninge moderen i Altona på den tid?

Det fremgår ikke af de mange fine links, Svend

Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-08 09:01

Svend kan du ikke have lyst til at ringe til Helsingør Bymuseum??

Her finder du museet:
Karmeliterhuset,
Sct. Anna Gade 36 - 3000 Helsingør
Tlf. 49 28 18 00

Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-08 09:29

Modstrid: "Godfreds fader var vistnok (ikke sikkert) kong Sigfred (Sigurd Ring)."
Og Godfred kom med sin flåde Nordfra... Så næppe Altona?

Jeg søger kun på nettet for sjov, og ringer kun undtagelsesvis, selv om jeg nu er pensionist.
(så er nettet jo ikke godt nok, eller vi er ikke dygtige nok til at bruge det).

Foreløbig er Altona kilden en mere nærliggende mulighed...

Mon ikke museet har de samme oplysninger/kilder som vi er ved at finde,
måske kommer en museums eller anden ekspert fra Helsingør snart med svaret her?? Svend

Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-08 09:39

Jeg skal selv på museet i nær fremtid, vi har et væddemål efter en familieudflugt, som kun de kan afgøre (håber vi), så vil jeg da lige spørge hvor Holger Danske stammer fra, min historielærer lever deværre ikke mere, ellers kunne det have været sjovt at gense ham.

Fra : senta

Dato : 28-03-08 11:29

altona ligger i tyskland

senta
Individual Record FamilySearch™ Pedigree Resource File

Search Results

Holger Danske Compact Disc #113 Pin #766366Pedigree
Sex: M

Event(s)
Birth: 0780

Death: 0807

Parents
Father: Harald von Vestfold 2. Kg. von Haithabu Disc #113 Pin #766346
Mother: Imhild von Engern Disc #113 Pin #766347

Notes and Sources
Notes: None
Sources: None

Submitter
Dirk PETERS

Submission Search: 3139658-0517105130703
CD-ROM: Pedigree Resource File - Compact Disc #113
CD-ROM Features: Pedigree View, Family View, Individual View, Reports, Downloadable GEDCOM files, Notes and Sources.
Order Pedigree Resource File CD-ROMS

Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-08 12:16

Så har vi mindst 3 forklaringer, (3 fædre og 1 mor), hvem skal vi tro på:
Mormonerne, Kløvedal, Adam af Bremen, eller...?

Hvor ligger landene: Vestfold, Haithabu og Engern??

Har senta fundet den rigtige mor, så er Holger Danske nok født af en tysker???
Håber nogen kan dementere... Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-08 13:11

Haithabu er jo Hedeby

Efter Helsingør, prøv Gottorp Slots Museum:
http://www.schloss-gottorf.de/wmh/haithabu.php

Mente nok jeg havde set den gamle betegnelse, Svend

Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-08 14:20

Jeg har ringet til Helsingør Bymuseum... Alice som tog tlf. kunne i svarer på hvor han er født

Lars Bjørn Madsen og Lone Wass er der i næste uge, og kan helt sikkert besvarer det.

Men yes jeg havde ret i mit eget spørgsmål vedr. reberbanen i Helsingør, men vil nu alligevel tage på museumsbesøg

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 180 point
Dato : 31-03-08 12:09

Museumsbesøger har jeg udsat lidt, nu er det jo blevet havevejr, men jeg har lige prøvet at ringe dertil... Lars Bjørn Madsen har ferie i denne uge, og Lone Wass er til frokost, så nu dropper jeg at gøre med ved det.

Men Svend hvis du får lyst til at ringe, er Lone Wass' direkte nummer 49281806

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-08 12:26

Tak for svaret Nordsted1.