Vognsild kirkebog - vil nogen eftertjekk~
Fra : mim
Vist : 800 gange
200 point
Dato : 17-02-03 19:13

Hejsa i gruppen
Jeg har lige været på LAV i sidste uge, og er nu kommet i tvivl om hvorvidt jeg har fået skrevet rigtigt efter mikrokortene.
Da jeg ikke har så nemt ved at komme på arkiverne, vil jeg blive meget taknemmelig hvis der er en venlig sjæl som vil eftertjekke nedenstående data for mig, Det drejer sig om følgende

Kilde: Vognsild kirkebog fødte kvindekøn 1860 side 47 - C 197- C2
No. 2 Ane Kirstine Nielsdatter
Født 5 Juli 1860 i Vognsild sogn
Forældre: Moderen ugift fruentimmer Karen Kirstine Nielsdatter af Vognsild, barnefader udlagt Niels Christian Christensen, Tjenekarl i Hobro
Døbt: Hjemmedøbt 8 Juli, i Kirken 10 November
Faddere: huusmand Niels Sørensens hustru Ane Kirstine Jensdatter i Svingelbjerg og Ungpige Karen Marie Nielsdatter i Vognsild, Huusmd. Niels Sørensen i Svingelbjerg, Ungkarl Jens Nielsen og Ung-karl Niels Christian Nielsen i Vognsild

og
Kilde: Vognsild kirkebog Copulerede år 1860 side 114 - C197 C2 kort 4/7 – 1844-1868
No. 7 Niels Christian Christensen og Karen Kirstine Nielsdatter
Viede d. 10 November 1860.
Ungkarl Niels Christian Christensen tjenestekarl i Hobro , 28 aar
Pigen …, Karen Kirstine Nielsdatter af Vognsild, 25 aar
Forlovere: Gaardmd. Sognefoged Peter Christensen i Aarup (?) og gaardmd. Niels Nielsen i Vognsild (Hobro)
Anmærkninger: indberettet d. 14 Oktober. Tillysning 14. – 21. og 28. Oktober
Brudgommen vacc. 1833 af Distriktslæge Lundholdt i Nibe og Bruden 8. September 1841 af Distrikts-læge Glimann (?) i Nibe

Det jeg er mest i tvivl om er hvem der er forældre til Karen Kirstine Nielsdatter, idet jeg i første omgang mente det måtte være Niels Sørensen og hans hustru Ane Kirstine Jensdatter, da de står faddere til Karens barn Ane Kirstine.
Men ved Karen Kirstines vielse, er en af forloverne nævnt som Niels Nielsen, og det er jo meget sandsynligt at det er faderen, da den anden forlover er hendes svigerfar.
så nu er det så jeg er i tvivl om hvorvidt jeg har fået læst/skrevet navnene rigtigt.

Jeg har prøvet at tjekke hvad der evt. var at finde på DDA og Family Search, jeg fandt en FT fra 1845 hvor Niels Nielsen og hustru Kirsten Jensdatter er i Vongsild sogn, men er stadig i tvivl om hvorvidt det er den rigtige Niels Nielsen.

På forhånd mange tak
Venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-03 20:38

>Jeg har lige været på LAV i sidste uge, og er nu kommet i tvivl om hvorvidt jeg har fået >skrevet rigtigt efter mikrokortene.

Ikke fordi jeg kan hjælpe, men måske har vi fæller ur-aner?
(jeg gætter på LAV er landsarkivet i Viborg)

Når jeg kommenterer, er det fordi min Giversen familie fra Skals,
hvor den ældst kendte er født 1643,
måske stammer fra netop området omkring Svingelbjerg,
fæstere på Lechenfeldt.

Er du i din søgning stødt på nogle Giversen, på jysk Gywersen,
(evt. som Giffoursen, Gebehrsen eller lignende)

Så er det min familie,
Svend

Fra : mim

Dato : 19-02-03 21:38

Hej Svend
Ja det er landsarkivet i Viborg jeg mener, om vi har fælles ur - aner, ved jeg endnu ikke, jeg er nemlig slet ikke nået så langt tilbage endnu, og ved derfor heller ikke hvordan jeg evt. er i familie til de to personer fra Svingelbjerg. Jeg formoder det er noget familie til Karen Kirstine idet de er faddere ved hendes barns dåb, men mere ved jeg endnu ikke.
Jeg vil dog holde øje med navnet Giversen, og i fald jeg støder på det får du det at vide, skal jeg så skrive til dig i dette forum eller hvordan ??
Venlig hilsen
Bente

Fra : mim

Dato : 19-02-03 21:53

Hej igen Svend
Jeg tror det må være din lykkeaften, jeg har lige været på den nye fortræffelige hjemmeside sognetræf, og smuttede lige ind for at tjekke under Rinds herred, Vester Bøllle sogn, og hvad fandt jeg så her, en henvisning til en hjemmeside i slægtsforskning om navnet Giversen, nu ved jeg jo ikke om du allerede kender den, eller hvor langt den går tilbage men her er linket så kan du jo selv tjekke efter
http://home6.inet.tele.dk/nelsn/giver.web/default.htm
der står at det omhandler Skals Slægt - Giversen og Troels samt indgifte
God jagt
Hilsen
Bente

Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-03 21:59

Skriv bare her i Kandu, foreløbig.

Hvis det udarter og kun har interesse for os / en snæver kreds:
så skriv direkte til mig: sv.giversen@mail1.stofanet.dk

Er du nordjyde, Bente?
jeg kender et par, ikke Poulsen, men Nielsen og Mogensen fra Himmerland
med interesser tæt på dine.

Hilsen Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-03 22:06

>nu ved jeg jo ikke om du allerede kender den, ...

Det var lige ham jeg tænkte på,
vi er langt ude af samme familie.

Den anden er min fætter på min mors side,
en Mogensen fra Baandrup/Simested.

Der er intet nyt ud over det der er glemt,
(så heldig kan man ikke være på en onsdag aften)
Svend

Fra : mim

Dato : 19-02-03 22:26

Det var da ærgerligt, håbede lige jeg havde fundet de sten du ikke selv havde fået vendt.

Om jeg er nordjysk er vel både et ja og et nej, jeg er født og opvokset i østjylland, men både min mor og far og deres aner stammer nordfra.
Jeg har slægtsforkset i ca. 1½ år, og indtil nu breder mine aner sig over flere herreder, så de er altså ikke så nemme at holde styr på.
Jeg har aner fra
Simested (Korsø) - Hvilsom / Tollestrup- Vester Bølle - Hobro - Kongerslev - Ellidshøj - Svenstrup - Solbjerg - Vognsild ja, jeg kunne blive ved, der er også en afstikker til Nibe og Københavnstrup samt Polen så lige i øjeblikket har jeg lidt svært ved at overskue alle disse aner.
Nå det blev jo til en helt familiær brevskrivning, men er der nogle du kender som jeg jeg har fælles aner med, så må vi jo prøve at finde sammen, så jeg vil lige tjekke den web side som jeg henviste dig til
Hilsen
Bente

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 19-02-03 22:46

>Simested (Korsø) - Hvilsom / Tollestrup- Vester Bølle - Hobro - Kongerslev - Ellidshøj - Svenstrup - Solbjerg - Vognsild,

Jeg tør vædde på vi er i familie, somewhere?
Svend

Fra : mim

Dato : 20-02-03 06:30

Hej Svend
Detlyder spændende, vi må hellere snakke sammen i et mere snævert forum end her, så én af dagene skriver jeg lidt mere udførligt til dig privat hvis det er i orden med dig.
Hilsen Bente

Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-03 17:20

Der er OK, for mig.

Svend

Godkendelse af svar
Fra : mim

Dato : 21-02-03 14:12

Hej Svend
Det ser ikke ud til der er nogen som kan hjælpe, så jeg lukker spørgsmålet, men du har da i det mindste reageret og vi har fået en hyggelig sludder så du får pointene, og som sagt så maile jeg indenfor de nærmeste dage, skal lige have min aften- og weekend vagter overstået først
Hilsen Bente

Du har følgende muligheder