Efterlysning
Fra : Mosebaek
Vist : 3000 gange
150 point
Dato : 29-01-08 22:09

Er der nogen der kan hjælpe mig med at identificere (svært ord) dette foto.
Sted,person,vogn.Evt.nogen der kender til situationen.

http://peecee.dk/upload/view/94081

Jeg tar en slapper nu,men er tilbage i morgen kl. 07.00
Vil blive glad for nogle reaktioner.

MVOHH. Mosebaek.

Fra : Sunowich

Dato : 29-01-08 22:25

Tid 1939-45 At dømme ud fra påklædning af manden og Køretøjet som er hmmm tysk efter en sabotageaktion tror jeg udelukkende et gæt uden hold i Men et spændende billed er det og bliver sjovt at hører om det hvis nogle kender mere til det

Mvh SunoFisk

Fra : alimak

Dato : 29-01-08 23:35

Bilen ser ud til at være en amerikansk FWD
alimak

Fra : Kortoververden

Dato : 29-01-08 23:50

Jeg ser det som en dansk uniform M/69 hvilket jo HVIS jeg skulle have ret daterer billedet tidligst 1969

Årsagen er at revers mærket påfaldende minder om det danske hærmærke

Fra : dova

Dato : 30-01-08 01:37

Bilen er en Mack

Her ses en magen til i ubeskadiget stand...læg mærke til de specielle forfælge, som ingen andre brugte helt magen til...billedet er fra jyske ingeniørregiment 1958-60

http://www.dmkf.dk/gallerier/HIST%20-%20Knud%20E%20Hansen%20-%20jyske%20eng%201958-60/imagepages/image17.html

Jeg gætter på, at dit billede er fra ca. samme tid, og at det drejer sig om en dansk militærbil der har været kørt galt

Fra : dova

Dato : 30-01-08 02:21

Jeg tror måske det er den store bygning i baggrunden på dit billede....Randers kaserne, hvor jyske ingeniørregiment holdt til......du kan se den lange række smalle vinduer, som på dit billede er lige bag bilen , hvis du henter billedet ud og scroller det større

http://www.byibyen.dk/randers-kaserne---bygning-28/

Og selv om det er svært at se, kan mærket på jakken ligne ingeniørregimentets mærke

Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-08 07:37

Tampen brænder Dova.

Håber på flere indlæg.

Forklaring følger senere.

Mosebaek.

Fra : sødprinsesse

Dato : 30-01-08 09:05

Det ser ud til at billedet er taget i et industrikvarter, under krigen..
Da det er en gammel hærvej med en stor industri bygning i baggrunden.
Har du en idé om hvilken landsdel fotoet er fra, kan du kontakte lokal historisk arkiv, som med stor sandsynlighed kan fortælle dig en masse, som kan bringe dig på sporet. De har mange tusind gamle fotos.

Pøj pøj

Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-08 13:40

Jeg gør det li`e lidt mere mystisk.

http://peecee.dk/upload/view/94180

Kan i se hvad det er.Ikke særlig god kvalitet.Affotograferet fra gammel avis.

Gentar: Forklaring følger senere.

Mosebaek.

Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-08 13:44

Vi tar den om på "forsiden".

Mosebaek.

Fra : dova

Dato : 30-01-08 17:34

Ja, så kan man bedre forstå skaderne på bilen...jeg sad og spekulerede på "kørt ind under et eller andet". "et eller andet væltet ned oveni den"......for kunne jo godt se, at den ikke havde været tippet helt rundt på taget...

Jeg ser et reklameskilt for Jolly Cola.....så er det tidligst fra 59-60 .....øøhh købmandsbutik, cafeteria-et-eller-andet vædret af soldater i tungt militærkøretøj.........

Fra : Guild

Dato : 30-01-08 17:38

Til "Mosebaek
Noget får mig til at tænke på Hvidsten Kro.
Måske en ledetråd.
/PG

Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-08 18:54

Stadigvæk er det Dova,der er meget tæt på."Uhyggelig" tæt på.Er du tankelæser.
Men jeg takker foreløbig for alle "forsøg".

Jeg vender tilbage,efter forhåbentlig flere gæt.
Jeg har nemlig en tilståelse at måtte gøre.

Mosebaek.

Fra : dova

Dato : 30-01-08 19:28

Jamen, men det er sgu da dig der kørte bilen.........

Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-08 20:12

Neeej,det er det dog ikke.Selvom det er nærliggende at tro det,sådan som det hele er lagt op.

Mosebaek.

Fra : Guild

Dato : 30-01-08 21:12

Til "Mosebaek
Godt og grundigt manipuleret foto. Nu kan jeg se alle "fejlene" .. men flot arbejde !
/PG

Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-08 21:23

Citat
Godt og grundigt manipuleret foto.

Absolut ikke! Derfor garanteres.

Mosebaek.

Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-08 21:54

Der må altså være nogen her på Kandu,der nikker genkendende til "hændelsen",men jeg når
åbenbart ikke ud til dem.

Men i morgen formiddag,kommer der en forklaring.

Nu må jeg lukke ned.Godnat,sov godt.

Mosebaek.

Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-08 22:07

Jeg var soldat ved ingeniør tropperne i Randers i 1963-64 og genkender ikke bygningen,
men nok uniformen, som vi var nogle af de første der havde, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-08 22:28

Og i Randers kørte vi med GMC ikke Mack, så ikke fra Randers, Svend

Fra : dova

Dato : 30-01-08 22:41

svendgiversen, uanset du ikke mener, at ingeniørregimentet i Randers kørte i Mack, så havde de altså denne her Mack deroppe.....

http://www.dmkf.dk/gallerier/HIST%20-%20Knud%20E%20Hansen%20-%20jyske%20eng%201958-60/imagepages/image17.html

Billedet er fra Knud Hansen, som var ved regimentet i perioden 1958-60

Men om billedet som Mosebæk spørger til også ER fra Randers, er stadig lidt usikkert.

Citat
Der må altså være nogen her på Kandu,der nikker genkendende til "hændelsen",men jeg når
åbenbart ikke ud til dem

øøøøhhhh ........alka

Citat fra ham i en gaaaammmmeeel tråd

Citat
Jeg har været ved Jydske Ingeniørregiment i Randers i de 19 år!

Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-08 09:01

Ved nærmere eftertanke, vi havde også tungere special køretøjer bl. a. til bro profiler, Svend

Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-08 10:39

Hej alle bidragydere.Nu må jeg hellere få det hele,sat lidt på plads.
Jeg vil gerne starte med at gi`en undskyldning.For det er vel ikke pænt,at stille et spørgsmål,som man selv kender svaret på.Meningen med dette:
Citat
Der må altså være nogen her på Kandu,der nikker genkendende til "hændelsen",men jeg når
åbenbart ikke ud til dem.
Var at få nogle gamle "Pionèr basser" ud af busken.
Dova var meget tæt på:
Citat
Jeg ser et reklameskilt for Jolly Cola.....så er det tidligst fra 59-60 .....øøhh købmandsbutik, cafeteria-et-eller-andet vædret af soldater i tungt militærkøretøj.........
Billedet (som jeg desværre har fjernet ved uheld) stammer fra Randers Dagblad,d.28-4-66.
1.KMP havde været på øvelse hele natten.Og føreren har måske lige blundet et øjeblik.Det endte med han styrede ind gennem en købmandsbutik (Dova) i Sønderbæk,lidt uden for Randers.Jeg mener hele huset blev nedrevet bagefter.Der skete ikke nogen stor personskade.Førerhuset på Mack`en,bestod ellers kun af forruden og lærredstag.
Åhjo,Svend.I Randers var der nok ca. 10 Mack.De kørte hovedsageligt med feltbroer og andet tung materiel.Der fortælles at de blev brugt som "rustvogn" under WW2.Denne type her,med stålsider,har været brugt i italien,til at køre døde soldater fra fronten.
Her er lige et billede mere af bygningen,hvor den stod parkeret.Billedet er taget fra en anden vinkel.
http://peecee.dk/upload/view/94457
Bygningen blev nævnt 3. echelon.Kombineret bil og finmekanik værksted.
PS. Soldat i Randers fra nov.1965 til nytår 66-67.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 150 point
Dato : 31-01-08 10:57

Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-08 10:59

Nu hvor jeg er i det nostalgiske hjørne,kan jeg ikke dy mig for at vise et mere af dyret.

http://peecee.dk/upload/view/94462

Mosebaek.

Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-08 11:40

Så kom du næsten lige efter mig...
Jeg begyndte igen at studere i hovedstaden og har så ikke lagt mærke til uheldet i Sønderbæk.
Så er vi da mindst to af de barske pionerer fra Randers, hvor Thor hør(er)te til. Svend

Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-08 15:14

Ja, og Maxim,Nørreris,Sønderbro Kro,"Den kolde mave".(med mange flere).flere

Randers var en fin garnisonsby.Vi kom flere gange hjem,med en ordentlig ski`på,uden det kostede os noget.

Mosebaek.

Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-08 19:28

Lige et spørgsmål til en af de gamle Pionerer,(Svend): Kender du noget til de tre her:

http://peecee.dk/upload/view/94554

Fra v.: Kaptajn Lundberg, Oberstløjtnant F.T. Vang, og Overfenrik Schiødt.
Oberstløjtnant Vang lignede en ren menneskeæder.Men havde ry for at være en meget dygtig soldat.
Var avanceret gennem graderne,uden skoling,kun på udmærkelser.Snakken gik at han var DK`s
højest dekorerede soldat.(Fra engelsk tjeneste under WW2).Alle de tre herrer,har jeg været i "berøring" med ved JIR.Nåmen,nu må jeg vist snart slutte min JIR-føljeton.

Mosebaek.

Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-08 19:43

Nej jeg husker dem ikke, men de skiftede vist også hvert år og du kom jo lige after mig,

husker en "arme og ben" Kaptajn vist Andersen og en Oberst vist Schøler,
var iøvrigt talsmand og burde kende flere, men det er jo længe siden, Svend

Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-08 20:50

Citat
husker en "arme og ben" Kaptajn vist Andersen og en Oberst vist Schøler

Vores næstkommanderende i KMP. var premieløjtnandt Andersen.Kaldet "arme og ben".Nok den samme.(Chef var Major Bjerre). Oberst Schøler,har jeg hørt omtalt.Vores Oberst hed Valstorp,startede sammen med os på Randers Kaserne 1.nov 1965.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-02-08 22:00

Tak for svaret dova.Ja,det måtte jo blive dig.Du imponerede mig,ved at være så "tæt på",med dit svar.Det har været hyggeligt at læse alle jeres "bud".
Og til svendgiversen,skal der falde en lille present,hvis du li`e åbner indlæg`et i dit navn.Men det er da utroligt,om vi er de to eneste overlevende "veteraner" fra JIR.

V.H. Mosebaek.

Du har følgende muligheder