"Til Kandu´´s slægtsforsker….hjælp søges~
Fra : senta
Vist : 663 gange
850 point
Dato : 09-02-03 18:22

Hans Martin født 1849
-Maren Christine født 1853
-Alfred Peter født 1854
-Carl Emil født 1858
-Doris Elisabeth født 1860.
Alle med efternavnet Stottrup / Støttrups fra Sønder Sogn, Viborg.
Hvem ved noget om deres efterkommer .

Der er kun deres fødsel / forældre at finde på FS .
Ingen oplysninger om ovenstående på DDA .
Er der en der kan hjælpe med evt.. folketællinger osv. eller andre oplysninger.

Senta

Fra : jkrjk2

Dato : 10-02-03 09:36

Hej!
Vores "snart alle sammens familie" lever endnu

Vi bliver jo nok nødt til at slå dem op i KB´en, for at få korrekt navn, samt fadderne.

Er der checket i FT 1860/1870 på bopælen i Voborg (jeg kan ikke huske adressen)

Er de konfirmeret i Sønder Sogn ? for evt. afklaring af om de "klarede" den til konfirmationsalderen.

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : senta

Dato : 10-02-03 09:54

Navnene stemmer efter FS.
[...]

Der er ikke flere oplysninger at finde på FS. på DDA .
Jeg overvejer at skrive til Lokalarkivet i Viborg, hvis dette indlæg ikke giver de ønskede resultater, for mig at se er der
kun folketællinger / kirkebøger samt diverse tilbage hvad gør vi nu, kan du hjælpe ???
Senta

Fra : jkrjk2

Dato : 10-02-03 11:27

Jeg har lidt svært ved at "slippe fri " herhjemmefra, men i realiteten kan hvilket som helst arkiv bruges, da det er før 1891.

Hvis det bliver muligt at finde en frivillig, vil jeg foreslå at vi prioritere den frivilliges indsats.

1: Check om familien boede på samme adresse i 1850 (de boede der jo i 1845 (og 1840?). Hvem boede på husstanden?

2: Hvis familen stadig boede der 14 år efter børnens fødsel:check konfirmationer.

Der er også en anden mulighed: Faren til børnene dør på et tidspunkt (hvornår?) Hvis der er et skifte efter ham, vil alle efterlevende børn nævnes. Hvis et af afdødes barn, selv er død, vil hans/hendes børn være nævnt istedet.

Så er der da noget at gå videre med for "nogen"
---

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : senta

Dato : 10-02-03 12:53

Hej Jeannie Kristensen !
Tak for din hjælp, som dig har jeg ikke mullighed for at finde Stottrup´´s videre skæbne, men...men vi ser hvad /hvem /hvor og hvornår der sker noget nyt.
Senta

Fra : senta

Dato : 12-02-03 10:46

Hej!
jeg har haft kontakt til Viborg lokal arkiv og fik dette svar,

""Vi har 11 kort med Støttrup personer med meget tekst på.
Jeg skal gerne hjælpe jer hvis i har mulighed for et besøg på arkivet""

Den sidste udvej for at finde den rigtige Støttrup fra Viborg er nok lokal arkivet i Viborg, hvad jeg ikke har mulighed for, hvad gør vi så ???
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-03 19:17

>Faren til børnene dør på et tidspunkt (hvornår?)

Joseph Valeur (Vater ) Støttrup er jo født 1813,
men vi har ingen informationer om hvornår han døde?

>Hvis der er et skifte efter ham, vil alle efterlevende børn nævnes

Ja, fra begge ægteskaber.

>Støttrup konfirmationer fra Sønder Sogn, Viborg

nok i perioden 1865-75, er vist den letteste måde at komme videre på??

Hvorfor er der ingen lokale, Støttrup eller ikke Støttrup, der hjælper til.
(efter at en frivillig fra hovedstaden "Nakita"
tog til rigsarkivet i snestorm for at finde de første Støttrup)

En lidt skuffet Svend, oprindelig fra Skals tæt ved Viborg.

Fra : senta

Dato : 13-02-03 10:03

Hej Svend !

Jeg forstår din skuffelse, jeg tror ikke der er flere oplysninger at hente på nettet,men jeg lader spørgsmålet stå åben,
så ser vi hvad der sker.

Vinter hilsner

Senta

Fra : senta

Dato : 17-02-03 15:19

Hej Nakita
Alle de data har vi, det er efterkommer efter
[...]
Dem er du ikke stødt på i dag på Rigsarkivet ?
Vinter hilsner
Senta

Fra : senta

Dato : 17-02-03 15:51

Hej Nakita !
Et lille forsigtig spørgsmål, hvornår skal du på arkivet igen ?
Vinter hilsner
Senta

Fra : Nakita

Dato : 17-02-03 16:00

Det bliver måske på torsdag
:-"!
Hilsen Nakita

Fra : senta

Dato : 17-02-03 16:03

Hej Nakita !
Vil du prøve at se efter
[...]
deres efterkommer ???
Vinter hilsner
Senta

Fra : Nakita

Dato : 17-02-03 16:10

Det er jo også det jeg forsøger, men ting tager tid og jeg har også min egen og min mands familie at søge efter.

Det næste jeg havde tænkt mig mht. til Støttrupperne var, at se på konfirmationerne.

Hilsen Nakita

Fra : senta

Dato : 17-02-03 16:15

Du skal ha´´ tusind tak, for din hjælpsomhed.
Vinter hilsner
Senta

Accepteret svar
Fra : Nakita

Modtaget 850 point
Dato : 20-02-03 15:32

FT 1860 Viborg Købstad – Sortebrødre sogn
Mageløse Stræde ????? (så vidt jeg kunne læse)

Joseph Støttrup 47 år
Else Katrine f. Kollerup 40 år
Hans Martin 11 år
Maren Christine 7 år
Alfred Peder 6 år
Sofus 4 år

FT 1870 Viborg Købstad – Sortebrødre sogn

Joseph Støttrup 56 år
Else Katrine f. Kollerup 49 år
Hans Martin 20 år
Christine Magdalene 17 år
Sophus 13 år
Doris Elisabeth 9 år

Der var dukket en Sophus Støttrup op i Kirkebogen
født 22. maj 1856 – døbt 29. juni 1856 – konfirmeret 10. oktober 1869

Under konfirmationer fandt jeg:

Hans Martin konfirmeret 12. april 1863
Maren Kirstine Magdalene Christiane 10. oktober 1866
Peter Alfred 5. april 1868

Jeg kunne ikke finde Carl Emil og Doris Elisabeth

Hans Martin Støttrup blev gift den 15. oktober 1876
Med Josefine Ane Cathrine Hoeberg på 25 år fra Viborg

Joseph Vater Støttrup døde 18. april 1872 – begravet 25. april
Else Cathrine Kollerup døde 2. september 1870 – begravet 8. september

Hilsen Nakita

Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-03 17:54

Godt vi har Nakita, når vi er ved at køre fast.

>Mageløse Stræde ????? (så vidt jeg kunne læse)
Kan det være Mathiasgade, hvor vi jo ved familien tidligere boede?

>Hans Martin Støttrup blev gift den 15. oktober 1876
>Med Josefine Ane Cathrine Hoeberg på 25 år fra Viborg

Her er tidligere oplyst 15 okt 1872,
da Ane Catrine skulle være født i 1847, er det nok det rigtige?

Men ellers mange nye oplysninger,
konfirmationer, hvornår de gamle døde, osv.

Stadig tvivl om Alfred Peder eller Peder Alfred,
og Kun oplysninger om Hans Martins ægteskab,
(forhåbentlig blev de andre også gift og fik børn).
Svend

Fra : senta

Dato : 21-02-03 00:34

Carl Emil og Doris Elisabeth er jo døde , men hvornår ?

Jeg venter stadig svar fra Viborg .

Der er mange spørgsmål der ikke er besvaret endnu ,
men hermed en stor tak til Nakita,

og hvad mangler du af oplysninger ??

Senta

Fra : Nakita

Dato : 21-02-03 04:47

Datoen for Hans Martins bryllup tror jeg på er rigtig nok, for regner man på det, så er Ane Cathrine Hoeberg så født i 1851 og det passer jo godt nok med, at Hans Martin er 2 år ældre - altså fra 1849.

Jeg har selv været ude for i forbindelse med en FT at der var et spring på 6 år. Personen regnede jeg ud fra alderen på FT, at han skulle være født i 1874, men iflg. kirkebogen viste det sig, at han var født i 1868.

Vi ved jo ikke om Carl Emil og Doris Elisabeth er døde. Jeg har ikke fundet sådanne oplysninger, men ud fra forældrenes dødsdatoer kan man jo se, at de stakkels børn er blevet forældreløse som hhv. 14 og 10 år gamle. Hvem har så taget sig af dem? Hvor i verden er de blevet anbragt?

Mht. til adressen så var Mathiasgade skrevet meget tydeligt på alle arkene, hvorimod dette "Mageløse Stræde" var skrevet utydeligt, men det var ikke til at tage fejl af, at det ikke var Mathiasgade.

Hilsen Nakita

Fra : senta

Dato : 21-02-03 10:37

Hej Nakita !
1 . Du skrev
"Datoen for Hans Martins bryllup tror jeg på er rigtig nok, for regner man på det, så er Ane Cathrine Hoeberg så født i 1851 og det passer jo godt nok med, at Hans Martin er 2 år ældre - altså fra 1849. "
Det har du helt ret i .
2. "Hvem har så taget sig af dem?
Måske deres bror eller søster, Hans Martin 20 år
Christine Magdalene 17 år.?

3. Hvor i verden er de blevet anbragt?
hvis ikke deres søskende har taget sig af dem , er de sat i pleje, men hvor ?

4. " Sophus Støttrup" udvandre til USA.

5. Der må være et skifte efter Joseph Vater Støttrup døde 18. april 1872 – begravet 25. april
Else Cathrine Kollerup døde 2. september 1870 – begravet 8. september.

6. Efter de oplysninger jeg har fra Lokal arkivet i Viborg er der 8/11 kort med oplysninger om Støttrup fra Viborg, jeg beklager men der går ca. 8/14 dage inden jeg får oplysningerne derfra.

7.Jeg overvejer at lukke spørgsmålet og stille et nyt, jeg har så mange point, og jeg ikke ved hvad jeg skal bruge dem til, så andre kan jo få gavn af disse point, så kom med et forslag til hvad skal jeg skal stille spørgsmål om ?

Vinter hilsner
Senta

Fra : Nakita

Dato : 21-02-03 15:13

Ja nu holder jeg altså en pause. Jeg skal til Fyn og besøge min søn i et par uger.

Hilsen Nakita

Fra : jkrjk2

Dato : 21-02-03 15:55

Hej Senta!
Luk IKKE spørgsmålet, for så skal alle betale for at se "svaret".
Hvis du lader det stå åbent et stykke tid, vil der måske komme "nogen" forbi"?

Det er nemlig problemet med de spørgsmål der løber op i mange hundrede point. Der er ikke så mange der vil betale for at se svaret.

Hilsen Jeannie

Fra : senta

Dato : 21-02-03 16:13

Hej Nakita !
God tur til Fyn, jeg siger dig tak for det store arbejde du har leveret i forbindelse med Stottrups aner.
Vinter hilsner
Senta

Fra : senta

Dato : 21-02-03 16:16

Hej Jeannie !
Tak for oplysningen , jeg lader spørgsmålet stå åben, så ser jeg hvad der sker og håber på flere oplysninger.
Vinter hilsner
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-03 16:17

>Det har du helt ret i .

Er du sikker?
Tidligere fra dig senta:
"
HANS MARTIN STOTTRUP
Male Family
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:
Marriages:
Spouse: ANE CATHRINE HOEBERG Family
Marriage: 15 OCT 1872 Sonder Sogn, Viborg, Viborg, Denmark

Lidt om
ANE CATHRINE HOEBERG
Female
Event(s):
Birth: 31 JUL 1847

Christening: 10 OCT 1847 Hjorring, Hjorring, Denmark

Death:
Burial:
Parents:
Father: MICHAEL HOEBERG Family
Mother: JULIANE STEPHANINE BRIX

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:
C200532 1814 - 1849 0049032 Film NONE
Sheet: 00
Senta
"
Men det er jo kun en detaille,
det væsentlige er om nogle af de 5 Sofus søskende får børn og børnebørn?
Hilsen Svend

Fra : senta

Dato : 21-02-03 16:50

Hej Svend !
Disse oplyninger har du fået før, det er Hans Martins kone og børn.
Senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
Hans Martin Stottrup Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Father: Unavailable Family
Mother: Unavailable

Wife
Anna Catherine Rasmine Hoeberg Pedigree

Birth: 1847 Viborg, Viborg, Denmark
Christening:
Marriage: 15 OCT 1872 Viborg, Viborg, Denmark
Death:
Burial:

Children
1. Anna Juliane Marit Larsen Pedigree
Female

Birth: 29 AUG 1873 Viborg, Viborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

2. Jaques Schibbye Stottrup Pedigree
Male

Birth: 17 FEB 1878 Viborg, Viborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

3. Fanny Amalie Stottrup Pedigree
Female

Birth: 26 AUG 1881 Viborg, Viborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

4. Gerda Elizabeth Stottrup Pedigree
Female

Birth: 25 JAN 1889 Viborg, Viborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-03 17:01

Ja senta, det er jo det jeg siger,
og det er i modstrid med det Nakita skriver,
som du giver hende ret i:

>Hans Martin Støttrup blev gift den 15. oktober 1876
>Med Josefine Ane Cathrine Hoeberg på 25 år fra Viborg

Kan du se forskellen, sølle 4 år,
Svend

Fra : Nakita

Dato : 21-02-03 17:16

Små slaw - de store koster penge!

Jeg har lige gravet i min dynge af notater (pudsigt nok står der Støttrup på de fleste af dem. Min egen familie er snart lagt i kommodeskuffen, for der er ikke tid til den).

Jeg har lavet en "tyrkfejl" - sorry

Hans Martin Støttrup blev gift den 15. oktober 1872
med Josefine Ane Cathrine Hoeberg på 25 år fra Viborg

Hulk!

Hilsen Nakita

Fra : senta

Dato : 21-02-03 17:25

Hej Svend !
Ja , det kan jeg godt se nu, beklager meget,

Fra : senta

Dato : 21-02-03 17:54

Hej Svend !
Muligheden for at
Anna Cathrine Rasmine Hoeberg der bliver gift med Hans Martin 1872 er hans første kone der dør og han derefter
gifter sig med Josefine Ane Cathrine Hoeberg søster til den første kone

hvad mener du om den teori
Senta

Fra : senta

Dato : 21-02-03 18:11

Hvem er så den Hans Martin Stottrup der gifter sig i 1976 med Josefine Ane Cathrine Hoeberg
der er for mange navne sammen fald.
Senta

Fra : senta

Dato : 21-02-03 18:14

Jeg åbner et nyt spørgsmål og lader dette her stå åben, det her spørgsmål er så rodet, kom med et bud på hvad der skal stå ??
Senta

Fra : senta

Dato : 21-02-03 18:14

Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-03 18:18

>Hulk!

Ikke noget at hulke over, du har gjort et stort stykke arbejde, Nakita,
det var den eneste afvigelse jeg kunne finde.

Ud over måske det mageløse stræde?
God tur til Fyns land, hvorfor siger man ikke ø??

>hvad mener du om den teori,

Det mest udspekulerede jeg endnu har set, senta.

Indrøm din første oplysning er den rigtige, gift i 1872.
Svend

Fra : senta

Dato : 21-02-03 18:22

Children
1. Anna Juliane Marit Larsen Pedigree
Female
Der er 5 år mellem de to børn, muligheden for at hans Martin bliver gift / 2 gange er til stede.
Senta

Fra : Nakita

Dato : 21-02-03 18:27

Please glem alt om det jeg skrev først om at Hans Martin blev gift i 1876 - som sagt var det en "tyrkfejl". Der skulle have stået 1872.

15. oktober 1872

Hilsen Nakita

Fra : senta

Dato : 21-02-03 18:29

""Indrøm din første oplysning er den rigtige, gift i 1872."""
Ok. men der er et eller andet forkert ved / med de oplysninger, enten gifter han sig som jeg før skrev x2,.?
Det er forkert med de samme data på bryllup men forskellige årstal, navnene på ham er de samme men hans kone er forskellig ved de to data 1872...1876.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-03 18:48

>Med Josefine Ane Cathrine Hoeberg på 25 år fra Viborg

Måske hed hun (ikke dem):
Josefine An(n)e Cathrine Rasmine Hoeberg,

mit sidste ord om den detaille,
Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-03 20:28

Og Nakita så rigtigt:

Her er Rfou' s svar på mit spørgsmål under lokal historie;

Fra : senta

Dato : 22-02-03 14:08

Hej Svend !
I meget lang tid er jeg ikke i stand til deltage i debatten på Kandu og omkring Stottrup´´s aner, jeg hæver derfor point satsen til spørgsmålet , og ønsker dig og Nakita held og lykke med at løse gåden omkring Stottrup´´s aner.

Vinter hilsner
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-03 14:21

Hjælp!
Nakita er jo taget til Fyn.

Vi vil savne dig, Svend

Fra : jkrjk2

Dato : 03-03-03 21:05

Hej childatom!
Det er ikke en dødsdømt idé. Vi er mange der har lagt vores slægtforskning på nettet. Der er mange slægtsforskere (ældre mennesker, som ikke kender alverden til PC/internet), der kunne bruge en hjælpende hånd. Problemet er bare hvordan man får fat i dem?

I øvrigt er der en udemærket side (som bare ikke har en ideel opdeling efter min mening):
Der f.eks. http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php?f=0
Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-03 18:15

Måske er det flyttet til andet forum?

Det er jo noget generelt, ikke specielt om denne "snart vor alle sammens familie",

men hvorhen??

En undrende Svend

Fra : senta

Dato : 07-03-03 11:48

Hej.
Beklager,jeg , og andre har åbentbart heller ikke noget nyt om Stottrups aner, lad os håbe der snart sker lidt positiv på dette område, så kan vi alle får lidt at glæde os over.
Senta

Fra : Nakita

Dato : 07-03-03 12:16

Ja jeg er stadigvæk på Fyn, men tager hjem på mandag og så må vi se hvornår jeg får tid til arkiverne igen.

Hilsen Nakita

Fra : senta

Dato : 07-03-03 13:27

Hej !
Jeg er kun på et kort besøg, men om ca.14 dage normalisere min hverdag sig igen, og jeg får mere tid, så håber jeg der er sket noget nyt med familien Stottrups aner, ellers tager jeg på arkivet.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-03 17:09

Ja, uden jer sker der ikke meget.

Jeg var begyndt med udelukkelses metoden,
og ud over Støttrup/Stottrup familien,
har jeg nu oversigter over 5-6 andre Støttrup familier,
heraf to store fra samme Støttrup "Syd" ved Hvam-Hvilsom:
Støttrup slægten fra Skamriis og den jeg kalder Borup slægten,
(er der nogen der har interesse for disse familier må de gerne få en kopi).

Jeg kan vel efterhånden udelukke et halvthundrede nulevende Støttrup,
men da der er næsten 200 Støttrup familier, er der langt igen ad den vej.

Så den mere målrettede via arkiverne er at foretrække,
men jeg har lært mange flinke og hjælpsomme Støttrup' er at kende.

Jeg blev ikke klar over hvorfor dette spørgsmål blev brugt til en debat
om slægts databaser på nettet, og hvorfor nogle indlæg forsvandt?

Hilsen Svend

Fra : senta

Dato : 07-03-03 23:13

Hej !
Jeg har undret mig over de 2indlæg, der er uden mening for mig , det er er vel noget der ikke høre hjemme i dette forum.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-03 15:32

Et tip fra en nulevende Støttrup fra Skamris slægten,

jeg ved ikke hvordan det findes og om det kan bruges:
om det fører til nulevende Støttrup fra den "rigtige" Stottrup familie.
"
Sten Krarup fra Veksø har i 1998 skrevet om "de Grønnerupske aner". Heri
optræder ligeledes Støttrup både som sted- og familienavn.
"
Hilsen Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-03 21:00

Har kontaktet Steen Krarup og fået svar:

De pågældende, indgiftet i Grønnerup familien, er fra Støttrup ved Farsø.

Vi kan nu udelukke ca halvdelen af de nulevende Støttrup,
de fleste fra den meget store Skamris familie,
men der er også mange fra Borup slægten.

Der er dog fortsat ca 100 tilbage på listen,
så denne metode er ikke resultatgivende.

Hilsen Svend

Godkendelse af svar
Fra : senta

Dato : 18-03-03 11:13

Senta vender tilbage med et nyt spørgsmål angående Stottrups når hendes hverdag normalisere sig.
Venlig hilsen

Fra : Nakita

Dato : 18-03-03 13:41

Tak for pointene.

Jeg skal nok fortsætte på arkiverne, men lige i øjeblikket står alt på den anden ende, så jeg er lidt stresset.

Hilsen Nakita

Du har følgende muligheder