Carl Emil Støttrups aner
Fra : svendgiversen
Vist : 735 gange
100 point
Dato : 08-02-03 10:11

En tredie generations emigrant i USA, den 86 årige Sigurd Stottrup,
der stadig forstår dansk, leder efter nulevende slægtninge i Danmark.

Især med Sentas hjælp har vi fundet flere hundrede Støttrup' er,
men Sigurds slægtninge er nu at finde blandt en håndfuld af dem,
hans farfars Sofus Støttrups søskende.

Dette spørgsmål drejer sig udelukkende om efterkommere efter den yngste bror:
Carl Emil Stottrup - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 25 JUL 1858 Sonder Sogn, Viborg, Viborg, Denmark

Hvem finder Carl Emil Støttrups efterkommere?
Svend

Fra : senta

Dato : 08-02-03 20:08

Hej Svend !

Du skrev
""Hvem finder Carl Emil Støttrups efterkommere ""
Hvor mange af de aner jeg har sendt kunne du bruge ?

på FS. på DDA er det ialt 8 med navnet Stottrup , men om det er dine ved jeg ikke.
Du skal ha´´ fat i folketællinger fra Viborg, det kan være der er en på Dis- Danmark eller i anetavlen der kan hjælpe dig videre .
Hvis jeg var dig ,ville jeg ringe på de TLF. nr. jeg sendte i sidste oplæg, meget kan du finde på nettet, men.. men gennem TLF. og personlig kontakt opnår du flere gange mere end pr. e-mail.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-03 20:58

>Hvor mange af de aner jeg har sendt kunne du bruge ?

Carl Emil Støttrup og ingen andre, med mindre de direkte kan relateres til ham.
(eksempelvis hans børn og børnebørn).

Det er jo netop for at udelukke alle de andre uvedkommende Støttrup
jeg har stillet spørgsmålet så konkret målrettet.
Svend

Fra : senta

Dato : 08-02-03 23:35

Hej !
Er der beviser for at Carl Emil Støttrup ikke er død som lille. ?
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-03 09:18

Endelig konkret.
Nej det er der ikke, Senta
men så må der jo foreligge data i stil med de du fandt for hans ældre halvbror:
" Hans Martin Stottrup Pedigree
Male
Birth:
Christening: 12 SEP 1846 Sonder Sogn, Viborg, Viborg, Denmark
Death: 04 APR 1849 "

Er han død som lille, fortsætter vi med den mellemsre bror.
Når jeg tog Carl Emil først, var det fordi navnene Alfred og Peder måske skal byttes om?
For den ældste bror Hans Martin har du jo fundet kun et barnebarn, Ellen født 1912.
Jeg nægter at tro at en hel familie med 5 søskende er uddød.

Når jeg fortsætter; her er et mail fra Onkel Sigurd jeg fik nu til morgen:
"
My Dear Danish Freind
First- you have not sent a photo of you and Gitte, I would appreciate that. The photo will be attached to the information about the Stottrup genealogy information you have worked so diligently to provide.
Hvar bistiller du? Har du soskerne? Lever dine foreldre endu?
Du er en gimytly person.
"
Er det ikke rørende; og flot dansk, når han aldrig har boet i Danmark.
Svend

Fra : senta

Dato : 09-02-03 11:00

Hej Svend !
Jeg mener ikke resten af slægten er uddød, men der er umiddelbar ikke mere at hente på FS.
og dog , hvem bliver de gift med, hvis du ved det, var der en mulighed, det kræver dog at der findes flere oplysninger om deres videre færden, så er der folketællinger fra dda , hvad jeg har prøvet uden resultat.
Ved du om de resterende måske er udvandret ???
Senta

Ingen videre oplysninger på undertegnede

International Genealogical Index / Denmark - 1
Select records to download - (50 maximum)
1. Alfred Peder Or Peter Alfred Stottrup - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 25 APR 1854 Viborg, Viborg, Denmark

Her er to Hans Marten Stottrup /Hans Martin Stottrup / sammen far forskellige mødre.
5. Hans Marten Stottrup - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 10 APR 1849 Sonder Sogn, Viborg, Viborg, Denmark
Jeg tror Hans Marten Stottrup er død men ingen beviser for dette.

Undertegnede er den der bliver gift med ANE CATHRINE HOEBERG
4. Hans Martin Stottrup - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 12 SEP 1846 Sonder Sogn, Viborg, Viborg, Denmark

Fra : senta

Dato : 09-02-03 11:28

Hej Svend !
Jeg har søgt på
http://boards.ancestry.com/mbexec?f=search&r=an&p=&query=stottrup&period=0
for at se om der var efterlysninger efter Dansker med navnet Stottrup , der var et par stk. der efterlyste Danske aner,
men hvor de høre til og om de høre til dine aner, kan ved jeg ikke .
Og ja, det er et flot dansk, når de ikke har æ/ø i USA:
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-03 12:08

>Jeg tror Hans Marten Stottrup er død men ingen beviser for dette

Jeg er sikker på han er død, når han er født i 1849,
du mener naturligvis død som barn.
Hvis han nu var ældre end den anden Hans Martin, ville det være naturlig forklaring,
men da han er yngre er jeg ikke sikker?

Jeg er næsten sikker på det kun var Sofus, Marie og Frede Støttrup der emigrerede,
jeg har nu spurgt Sigurds nevøer om de er stødt på andre Stottrup.

Jeg er også stødt på nogle, der efterlyser Fredes kone Mari' s familie fra Gausdal i Norge,
jeg husker ikke lige hvor.
Svend

Fra : senta

Dato : 09-02-03 12:56

På FS.er der bla. en Mari med familie fra Norge, ved du hvor de boede i USA, så er der måske en mulighed for at finde lidt om Mari , hvis hun hed Rasmussen til efternavn ????
Sugar Creek, Walworth, Wisconsin
Family History Library Film 1255450
Senta

Fra : senta

Dato : 09-02-03 13:09

På denne side som du jo nok kender, er Marie Rasmussen omtalt.
http://www.skovvang.mobilixnet.dk/per00982.htm
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-03 13:13

De boede oprindeligt i Askov, Minnesota,
en dansker by opkaldt efter Askov med højskolen.

Men det er ikke Sofus kone Marie Rasmussen,
men deres søn Frede, der gifter sig med Mari fra Norge.
Mari født Jensen, 1884 i Gausdal, død 1976, sikkert i Minnesota.

Nu er vi igen på vej væk fra Carl Emil,
hvis nogle af hans efterkommere ser dette, overser de måske hans navn,
blandt hundrede danskere og snart lige så mange nordmænd.

Jeg har ikke point til at starte et Mari projekt lige nu.
Svend

Fra : senta

Dato : 09-02-03 13:51

Hej Svend
Det var heller ikke ment at du skulle starte et projekt omkring Mari, det kunne jo være at der igennem andre Stottrup´´er var et svar på hvor Carl Emil bosætter sig.
Hvis du ikke har så mange point kan du få ved mig, jeg bruger ikke mine, og hvis , så har jeg riglig af dem.
Det ville være rart, hvis der blev fundet en løsning på din Carl Emil og de andre søskende skæbne, selv for mig, der ikke har nogen tilhørs forhold til familien.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-03 14:07

Da jeg lige var begyndt på kandu, startede Jeannie et spørgsmål for mig.

Måske kunne du gøre det samme?
Man kan vel ikke øge andres spørgsmål med points??

Om et par dage vil jeg nok starte et tilsvarende Carl Emil om Alfred Peder.

Men Mari Jensen fra Gausdal lyder som et spændende spørgsmål,
der, som du rigtigt anfører, kunne give side informationer om Støttrup.
Hilsen Svend

Fra : senta

Dato : 09-02-03 17:14

Hej Svend

Jeg vil gerne stiller et spørgsmål angående stottrup, hvad med de søskende der mangler oplysninger om???
eller hvem mener du det skal handle om ?
Det kan være der er en der har folketællinger fra Viborg og vil hjælpe.

Mari Jensen fra Gausdal lader vi være i første omgang, eller hvad mener du ???
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-03 17:43

Det er jo den her familie, det drejer sig om:
"
Joseph blev gift 2 gange, anden gang med Else Katrine Kollerup,.
Sammen med hende fik han 6 børn:
-Hans Martin født 1849
-Maren Christine født 1853
-Alfred Peter født 1854
-Sofus, onkel Sigurds farfar, født 1856
-Carl Emil født 1858
-Doris Elisabeth født 1860.
"

Når jeg valgte at fokusere på den yngste søn,
var det fordi du hele tiden fandt andre Støttrup,
som kunne sløre billedet for dem du nævner med insider viden fra Viborg,
men det kan måske være svært at adskille de 5 søskende.

Enten dem alle, naturligvis exclusiv Sofus?
eller en af gangen, ekselpelvis Alfred Peder??

Ja vi kan godt vente med Mari,
(det er jo Onkel Sigurds mor, så han må kunne fortælle noget).
Iøvrigt bor hendes kusines sønnesøn i Danmark.
(som Onkel Sigurd har besøgt for år tilbage).

Tak fordi du vil hjælpe, jeg ser du er på andenpladsen nu,
og jeg har ringet til Lisbeth Vincent, noget jeg normalt ikke gør,
men jeg fik ikke snydt alligevel, hun er på hospitalet og hendes datter ved ikke noget.
Svend

Fra : senta

Dato : 09-02-03 18:10

Har stillet et spørgsmål, høre gerne din kommentar ???
Senta

Fra : senta

Dato : 09-02-03 19:43

Hej Svend !
prøv at sende en mail til
http://www.viborgstiftsmuseum.dk/
det kan være de kan hjælpe , med opslag i folketællinger eller kirkebøger, de er meget..meget hjælpsomme på lokal arkiverne når det er slægtsforskning det drejer sig om.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-03 20:38

Fint Senta,
men nu skal det jo ikke fortsætte som en dialog.

Så med onkel Sigurds sidste mail in mind, holder jeg en lav profil:
"
Jo-Morgen Stund har guld i brun. We sang that song in Sunday school. Og sa bedede ve Fader Vor, du som er i himmelen.
"
Han, der er så rig, passer selv sin syge kone og vågner klokken fire om morgenen,
derfor skrev jeg: "morgen stund har guld i mund", og resultatet er jo facinerende.
Svend

Fra : senta

Dato : 09-02-03 20:44

Hej Svend !
Vi venter og ser hvad oplysninger der kommer for dagens lys, i løbet af den kommende uge.
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-03 18:49

Synd der ikke er mere response på,
ifølge Jeannie: Vores "snart alle sammens familie".

Jeg kommer heller ikke forbi Viborg lige nu,
er jo kun en tilfældig mellem person,
der har skrevet til over 30 Støttrup, uden resultat,
så måske må jeg snart meddele onkel Sigurd, at vi er kørt fast?

For at motivere en sidste gang: her er det sidste fra gamle onkel Sig. som han kaldes,
(efter at jeg havde fået et mail skrevet klokken halv fire om morgenen US time):
"
Arne is or was a nephew of Mrie Rasmussen, and not a Stottrup. Never heard of Katrine. That does'nt mean that she does'nt excist, I just never heard of her.Mt Grand mother had hot pants in her youth and had several men, some married etc.
We did not know al this about her till Arne provided us with Marie's life history.
Thanks for the Giersen family history.
Jo-Morgen Stund har guld i brun. We sang that song in Sunday school. Og sa bedede ve Fader Vor, du som er i himmelen.
Lev vel,Sigurd
"
Charmerende hvad han, der aldrig har boet i Danmark, kan huske.
Nu må hjemmeboende Støttrup fra Viborg egnen da snart tage over...
Svend

Fra : senta

Dato : 12-02-03 19:39

Hej Svend !
Du skrev ""Hvorfor er der ingen lokale, Støttrup eller ikke Støttrup, der hjælper til.""
(efter at en frivillig fra hovedstaden "Nakita" "tog til rigsarkivet i snestorm for at finde de første Støttrup) ””

1.måske fordi de ikke ser denne efterlysning.
2. Ikke har internet
3. ikke interesser sig for deres aner
4. ikke fortalt deres børn hvorfra navnet stammer
OSV.

””Never heard of Katrine ””” Hun er heller ikke til at finde, ,måske et navn mere ???

”” Grand mother had hot pants in her youth and had several men ””””Løsningen er på Viborg lokal arkiv..
”””Arne is or was a nephew of Mrie Rasmussen””””findes på-------------------------------------
Du kommer ikke uden om arkivet.

” Vi har 11 kort med Støttrup personer med meget tekst på.
Jeg skal gerne hjælpe jer hvis i har mulighed for et besøg på arkivet ”

Det er nok det nærmeste vi kommer her på Kandu, og løsningen er /ligger på lokal arkivet i Viborg, hvem tager til Viborg, ????
Jeg har ikke mulighed for at hjælpe med det men ,men ,men……..du kan ligge en efterlysning på Dis---Danmark, måske er du heldig der.
Jeg lader spørgsmålet stå åben indtil videre.

Senta

Fra : senta

Dato : 12-02-03 22:14

Hej Svend !
Jeg giver nu ikke op så let, så mit spørgsdmål får lov til at stå åben, og jeg forhøjer bare point tallet, når det bliver aktuelt.
Jeg vender tilbage med nyt, skal lige tænke over hvad /hvem jeg skal kontakte for at finde videre oplysninger om Støttrup, uden besøg på arkivet.
Så op med humøret vi finder en løsning.
Senta

Fra : senta

Dato : 13-02-03 15:31

Hej Svend !
Har du prøvet at kontakte disse 3 med navn Støttrup i Viborg på TLF´´en.???
Jeg ved du er modstander af at ringe til de forskellige, men resultatet af en TLF. samtale giver ind imellem positive resultater , prøv.......

Ejnar Støttrup
Bollervej 26
8800 Viborg
Mobil: 61 38 66 81

Ejner Støttrup
Bollervej 26, Ravnstrup
8800 Viborg
Tlf: 86 64 70 46

Eva Birgitte Støttrup Hancock
Dybdalsvej 18, Daugbjerg
8800 Viborg
Tlf: 96 51 33 13

Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-03 18:22

Hvorfor lige de to?

Hvis vi søger i Viborg amt er der hele 18,
hvoraf jeg har skrevet til mange.

Jeg har også ringet til en enkelt af dem,
her fik jeg navne på mange af hans slægtninge,
fra en hel anden familie end onkel Sigurds.

Landsarkivet i Viborg må være en mere direkte vej,
hvis der bare snart var nogen der kom der forbi??

Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-03 20:05

Hej Svend !

Det er ikke landsarkivet, men Lokal arkivet vi skal ha´´ fat, jeg har kontakter til det lokale arkivet i Viborg , problemet er at de der, som på alle andre arkiver mangler personale, derfor er svaret ” Vi har 11 kort med Støttrup personer med meget tekst på.
" Men …men… godt nyt om ca.2…3 uger får du svar angående Stottrup det er det sidste nye."""jeg håber det holder vand.

Denne sag med Støttrup eller Stottrup, er totalt gået i baglås, det undre mig meget……, at der ikke er flere her på Kandu der har svaret på spørgsmålet.

Giv tid…så ser vi hvad der sker.
Et Gammelt ordsprog ”” ude er godt hjemme er bedst ””
Senta

Fra : jkrjk2

Dato : 16-02-03 13:47

Efterlysning på DIS-DK

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=11336&t=11336

Hej
Jeg vil gerne finde min bedstemor født, hvis der nogen som har tid og lyst til at hjælpe mig

Hun hedder:
Ketty Inger Jensine Støttrup, er født d. 1/8-1908, Bagsværd, Gladsakse sogn.

Jeg er interesseret i alle oplysninger (incl. faddere)

Mvh
Jette Stensgård
--

Måske en sidegren af familien?

Svend kunne du ikke også bringe din efterlysning på dis-dk? Der er sandsynligvis flere slægtsforskere end på Kandu?

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-03 14:39

>Svend kunne du ikke også bringe din efterlysning på dis-dk? Der er sandsynligvis flere slægtsforskere end på Kandu?

Jeg følger jævnligt forum, men er ikke medlem af DIS,

Det gode ved Kandu er jo at svarene kommer i samme debat forum.

Hvordan gør jeg? Er du medlem?? Kan du ikke spørge for mig???
(efterhånden kender du jo Støttrup lige så godt som jeg; og er måske nærmere i familie).
Svend

Fra : senta

Dato : 16-02-03 14:43

Hej Svend !

Selv om du ikke er medlem kan du godt skrive indlæg til DIS.Danmark.
Jeg sender lige adressen til dig, så kan du læse foreningens vedtægter.
http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php
Vinter hilsner
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-03 16:35

Jeg fik dette her til morgen af onkel Sigurds nevø Joel, der er journalist.
(så der kan måske blive lidt presse omtale, når vi finder de nulevende slægtninge),

Lidt i stil med "Forsvundne Danskere" ?

Hilsen Svend

"
Dear Svend,
I would like to find more Stottrups living in Denmark.
Sincerely,
Joel Stottrup
Princeton, Minn.
USA
"

Fra : senta

Dato : 17-02-03 16:42

Hej Svend !
Hvor, hvem, og hvor mange Stottrup vil han finde endnu, jeg tror efterhånden vi har alle grene til den familie ,hvis de sorteres ,er det vist de Stottrup vi kan finde oplysninger om på nettet, ellers må vi jo igang igen.
Har du set svaret på mit Spørgsmål ??
Vinter hilsner
Senta

Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-03 17:01

>Hvor, hvem, og hvor mange Stottrup vil han finde endnu?

Kun nogle der er levende, som han kan besøge/invitere/interviewe.

Har du set svaret på mit Spørgsmål ??

Ja, jeg ser sagen er i gode hænder hos Nakita og dig.
Hilsen Svend

Fra : senta

Dato : 17-02-03 17:09

Ja det tager Nakita sig af, og jeg venter svar fra lokal arkivet i Viborg, så får vi se om der er nye oplysninger om nulevende Stottrup´´er.
Vinter hilsner
Senta

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen