Familien Wendt fra Århus
Fra : wirak
Vist : 3464 gange
20 point
Dato : 04-11-07 12:09

Jeg søger oplysninger om Hermand Peder Wendt.
Trolovet i Århus Domkirke 19. august 1792 og gift samme sted d. 28. december 1792 til Karen Jensdatter.
Hermand Peder Wendt var musketer ved 1. Jyske regiment Måske Husar Nr. 1252. Senere driver han en murer forretning i Århus.
Han begraves 27. april 1827
Børn.
- Georg Peter Hermandsen. Døbt 17.marts 1793, Domsognet, Aarhus, Aarhus, Denmark
- Cicilia Dorthea Hermandsen. Døbt d. 12. juni 1795,Domsognet, Aarhus, Aarhus, Denmark
- Margrethe Catrine Hermandsen. Døbt d. 26. dec. 1797 Domsognet, Aarhus, Aarhus, Denmark
- Peter Heinrich Wendt, født 1805, født 1805, Wormhost, Schleswig-Holstein, Preussen
----------------
aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Møllestien, , 98, FT-1801, B3333
Hermann Peter Wendt 32 Gift husbond soldat ved 1. Jyske Inf. Reg.
Karen Jensdatter 41 Gift hans kone
Cecilia Dorthea Wendt 6 Ugift deres datter
Magrethe Catrine Wendt 4 Ugift deres datter

Er der andre der forsker i denne slægt?
Vh Karin

Fra : 160643

Dato : 04-11-07 12:26

Hej.

Jeg kan oplyse at Karin Wendt har en hjemmeside wendt-larsen.dk/, her kan du se hvad hun har fundet frem til, her ér også hendes mail anført, jeg tror det er samme familie, jeg har også slægtskab til hende.

Venlig hilsen

Ove

Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-07 13:25

Barberen her er måske din Uhr Uhr Ahne
"
Holsten, , Stadt Oldesloe, Besten Thor, , , FT-1769, C2878

Henrich Wendt 35 Verheir. Hausvater Barbier
?? 50 Verheir. Ehefrau
?? 20 Unverheir. Stieftochter
?? 15 Unverheir. Stieftochter
?? 11 Unverheir. rechter Sohn
?? 9 Unverheir. rechte Tochter
"
hilsen Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-07 14:11

Mon ikke Karen Wendt Larsen er Karen "wirak" ?
hilsen igen, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-07 14:23

Og Karen når du søger i Tyskland...

så skriv Hermann ikke Hermand,
jeg fandt en af dine forespørgsler...
Svend

Fra : 160643

Dato : 04-11-07 14:53

Hej Sven

Jo det er samme person.
Der er noget der hedder læs og forstå, det glemte jeg, overså de sidste linie, men damen hedder Karin og ikke karen

Hilsen
Luk porten med Hvaeelen

debatøren

Fra : senta

Dato : 04-11-07 14:54

hej
kender du denne side
http://www.folketimidten.dk/
her er fra 1834 og lidt om wendts børn.

Vielserne 1-4 af ialt 4 vielser, der matcher søgekriterierne.

Sogn: Århus Domsogn Amt: Århus
Brudgom: Herman Peter Wendt Opholdssted: Århus
Brud: Karen Jensdatter Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 8. December 1792

Sogn: Århus Domsogn Amt: Århus
Brudgom: Peter Hendrik Wendt Opholdssted: Århus
Brud: Maren Borum Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 20. Oktober 1833

Sogn: Århus Domsogn Amt: Århus
Brudgom: Johan Magnus Wendt Opholdssted: Århus
Brud: Hedevig Annette Nielsen Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 14. December 1864

Sogn: Århus Vor Frue Sogn Amt: Århus
Brudgom: Jens Christian Wendt Opholdssted:
Brud: Anne Simonsen Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 11. Maj 1865

Alle 5 personer i husstanden:
Folketælling: 1834 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Middelgade Husnr: 85 Familienr: 10

Der er mere end en husstand i denne bygning. Se alle husstandene.

Navn: Therkild Andersen Alder: 68
Civilstand: gift
Stilling: Kludehandler
Noter: henført til 16. klasse

Navn: Susanne Jacobsdatter Alder: 44
Civilstand: gift
Stilling: hans Kone
Noter:

Navn: Jacob Therkildsen Alder: 14
Civilstand: ugift
Stilling: deres søn
Noter:

Navn: Peter Therkildsen Alder: 10
Civilstand: ugift
Stilling: deres søn
Noter:

Sogn: Åby Amt: Århus
Brudgom: Anders Larsen Opholdssted: Århus
Brud: Cecilia Dorthea Wendt Opholdssted: Åby
Vielsesdato: 25. August 1826

Kirkebogens vielsesdata: Brudgom: Ungkarl Anders Larsen, fød i Aarhuus, Tømmermand i Skibbygmester Printzes Sjænet?, 32 Aar gl:
Brud: Enken Cecilia Dorthea Wendt, forhen gift med Musqvatier Lars Christensen Egense ved 3die jydske Infanterie Regiment, nu tjenende Gmd. Niels Aarslev i Aabye, 31 Aar gl.
Forlovere: Niels Nielsen, Gaardm: i Aabye, Lars Rasmusen, Skomager boende i Møllestien i Aarhuus
Trolovelsesdag: 12. Julii
Vielsesdag: 25. August
Arkiv: C 360 A-9 Folie: 149
Noter:

Navn: Cecilia Wendt Alder: 43
Civilstand: fraskilt
Stilling: Logerende
Noter: henført til 16. klasse

Alle 2 personer i husstanden:
Folketælling: 1834 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Studsgade Husnr: 201 Familienr: 2

Der er mere end en husstand i denne bygning. Se alle husstandene.

Navn: Maria Bruun Alder: 27
Civilstand: gift
Stilling: Manden fraværende, men er Dragon
Noter:

Navn: Peter Wendt Alder: 2
Civilstand: ugift
Stilling: hendes Barn
Noter:

mvh
senta

Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-07 18:01

Jeg tror nu spørgeren Karin (ikke Karen udskyld) mere er intereseret i Wendt familien bagud,
når hun spørger om den ældst kendte Wendt i Århus området.

Og nu skal du være seriøs 43:
Hvaelen har lige så lidt som porse snaps noget med slægtsforskning at gøre...
(tænk at blive husket på sit lokale dialekt kendskab og ikke på sin amatør slægtsforskning).

Der er jo mange Wendt syd for grænsen; engang sloges vi med Venderne,
mon Wendt har noget med dem at gøre?

Og når Hermann Peter Wendt var soldat; dengang vi havde hertugdømmerne blev mange
fra Slesvig Holsten jo danske soldater uden indvandring.
Er han 32 år i 1801 burde han jo være født ca 1769, og være med i folketællingerne i 1867?
Men jeg har ikke kunnet finde ham...Jeg finder kun barberen i Oldesloe. Hvem kan??

Og hvorfor er den yngste søn født i Wormhost???
(ligger det i nærheden af Oldesloe)

Et andet spor: Harmann Peters forældre hedder sikkert noget med Georg Peter og Peter Heinrich.
Så prøv at søge i tyske databaser efter Wendt med disse fornavne... Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-07 21:27

>Og hvorfor er den yngste søn født i Wormhost???
>(ligger det i nærheden af Oldesloe)

Jeg finder ikke Stadt Oldesloe, men naturligvis Bad Oldesloe,
(en by på størrelse med Kolding mellem Hamborg og Lybeck)
Jeg antager at Stadt Oldesloe var Innenstadt af denne by, da barber Wendt boede der?

Derimod finder jeg ingen Wormhost i Slesvig-Holsten;
hvorfra har du Karin, at Peter Heinrich Wendt er født der?
>Peter Heinrich Wendt, født 1805, født 1805, Wormhost, Schleswig-Holstein
(og hvad hedder byen mon på tysk?? host er jo engelsk???)

hilsen igen Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-07 21:47

Når du / I har forsket så meget i Wendt familien fra Tyskland,
(det fremgår bl.a. af din hjemmeside)
så kender du sikkert denne kirkelige opdeling af Slesvig Holsten:
"
Schleswig-Holstein ist in 11 Landkreise und 4 kreisfreie Städte eingeteilt.

Dithmarschen
Herzogtum Lauenburg
Nordfriesland
Ostholstein: --------------en mulighed
Pinneberg
Plön
Rendsburg-Eckernförde
Schleswig-Flensburg
Segeberg: ------------Oplagt 1. prioritet
Steinburg
Stormarn
Flensburg
Kiel
Lübeck: --------------en mulighed
Neumünster

ellers se her:
http://www.genealogienetz.de/reg/SCN/sh-d.html

Jeg har forsøgt at indkredse Wendt Ahnestedet? Har du bedre bud?? Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-07 22:16

Den er god nok med Peter ifølge mormonerne,
her i to omgange, for at frelse flere?
"
PETER HEINRICH WENDT Pedigree
Birth: 1805 Wormhost, , Schleswig-Holstein, Preussen
Marriages:
Spouse: MAREN RASMUSSEN BRUUN Family
Marriage: 20 OCT 1833

Peter Heinrich Wendt Pedigree
Birth: 1805 Wormhost, , Schleswig-Holstein, Preussen
Marriages:
Spouse: Maren Rasmussen Bruun Family
Marriage: 20 OCT 1833 Aarhus, Aarhus, Denmark
"
Men hvad hedder Wormhost rigtigt? og hvor ligger det?? Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-07 18:09

Jeg tror stadig din direkte Wendt familie stammer fra Holsten, men hvor?

Mere udbredt er Wend(t) dog i det gamle Vender rige,
(som vi husker bl.a. fra Rügen med Svantewitz?)
i dag Mechlenburg Forpommern.

Familien herfra har eksempelvis navne sammenfald med din Wendt familie:
"
WENDT, ALBERT
WENDT, CARL FERDINAND GOTTLIEB
WENDT, FRIEDRICH CARL
WENDT, HANS
WENDT, HANS-RICHARD
WENDT, HEINRICH
WENDT, KARL
WENDT, WILHELM
"
fundet her: Svend
http://mfp.math.uni-rostock.de/personen/n_grewol.htm#w

Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-07 16:45

>Jeg tror stadig din direkte Wendt familie stammer fra Holsten...
Ud fra at Hermann Peder var soldat?

Og selv om du skriver Århus, der var jo ældre Wendt på Øerne; her de ældste gifte Wendt:
"
WENDT, Gottfried   Marr   1732   Odense Sp:   Kirsten THOMASDR
WENDT, Charlotta KirstineMarr   1767   Gentof:   Friderich Erenst OLFSEN
WENDT, Else Margrethe   Marr   1770   Kobenh   Sp:   Frantz OLSEN
WENDT, Henrich   Marr   1778   Prae   SandbySp:Anna TRUELSDR
"
Er der navne sammenfald med dine yngre Wendt fra Århus?? Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-07 16:57

Tilsvarende for ældre fødte/døbte Wendt i Danmark:
De kom næste alle fra Øerne, mest Nordsjælland og Fyn...
Så mon ikke Hermann Peder er indvandret sydfra?

Og nu kunne det snart være rart med et response fra spørgeren... Svend
"
CHRISTIANSDATTER WENDT, Anna Maria   Chr   1732   Aabenr
Fa:   Christian WENDT
Mo:
WENDT, Christian   Bir   1732   Odense
Fa:   Gottfried WENDT
Mo:   Kirsten THOMASDR
WENDT, Cathrine   Bir   1737   Odense
Fa:   Gottfried WENDT
Mo:   Kirsten LARSDR
ERNSTSEN WENDT, Henrich   1742   Helsingør
Fa:   Ernst WENDT
Mo:   Else Liesbeth WEISESDR
WENDT, Anna Cathrine Friderica   1742   Kobenh
Fa:   Johan Friderich WENDT
Mo:   Elisabeth HANSDR
ERNSTSDATTER WENDT, Anna Margretha   1744   Helsin
Fa:   Ernst WENDT
Mo:   Elsabeth WEISDR
ERNSTSDATTER WENDT, Anna Elisabeth   746   Helsin
Fa:   Ernst WENDT
Mo:   Elisabeth WEISDR
JOCHUMSDATTER WENDT, Cathrine Magrethe   1747   KongLy
Fa:   Jochum WENDT
Mo:
ERNSTSEN WENDT, Ernst   Chr   1749   Helsin
Fa:   Ernst WENDT
Mo:
CHRISTIANSEN WENDT, Christian   Chr   1751   Aabenr
Fa:   Christian WENDT
Mo:   Catharina NIELSEN
JOCHUMSDATTER WENDT, Birthe Kirstine   1755   KongLy
Fa:   Jochum WENDT
Mo:
CHRISTOPHERSEN WENDT, Daniel Christian   1764   Helsin
Fa:   Christopher WENDT
Mo:   Anna Margaretha HANSDR
JOCHUMSEN WENDT, Jorgen Soren   Chr   1764   KongLy
Fa:   Jochum WENDT
Mo:
CHRISTOPHERSEN WENDT, Johann Gottfried   1765   Helsin
Fa:   Christopher WENDT
Mo:   Anna Margaretha BUCK
NICOLAISEN WENDT, Jens Linnert   Chr   1766   KongLy
Fa:   Nicolai JOCHUMSEN WENDT
Mo:
CHRISTOPHERSEN WENDT, Christopher Michael   1768   Helsin
Fa:   Christopher WENDT
Mo:   Anna Margaretha BUCK
"

Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-07 16:47

Jeg har i dag spurgt to af mine tyske kollegaer om de kender Wormhost?
Den ene er fra Slesvig og den anden fra Holsten...

Ingen af dem kender Wormhost, som mormonerne jo rigtigt skriver.

På spørgsmålet om, hvad der nok oprindelig havde stået, gættede én på Wormhorst,
men heller ikke det kan vi finde. Heller ikke Wormhof findes i Slesvig-Holsten...

Hilsen igen Svend

Fra : wirak

Dato : 08-11-07 18:29

Hej Svend
Jeg kan se du har været meget aktiv på min spørgsmål. Jeg siger mange tak. Det er kun i weekenden jeg har tid til at arbejde med min hobby. Så det er ikke af uvilje at jeg ikke har svaret dig.
Det er første gange at jer skriver på kandu - og det er meget overraskende at der er kommet så mange svar. Jeg skal nok vende tilbage når jeg har arbejdet med de mange informationer du har skrevet til mig.
Vh Karin

Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-07 16:28

>Og hvorfor er den yngste søn født i Wormhost???
>(ligger det i nærheden af Oldesloe)

Jeg forsøgte naturligvis med Wormhof og Wormhorst, men heller ikke disse fandtes i Nordtyskland.

Men se så her: http://www.peter-doerling.de/Geneal/Orte.htm
"Wolmershorst Eichede Trittau zu Steinburg"

Lige syd for Bad Oldesloe, så mon ikke Peter Heinrich er født her?
I nærheden sin måske farfar Heinrich, Barberen i Oldesloe??

Hilsen igen Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-07 16:47

ifølge denne rideforening ligger Wolmershorst ved Todenburg, endnu nærmere Opa? i Oldesloe??
Svend
"
Wendt, Claudia. Dorfstr. 68, 24616 Armstedt.
Wolmershorst 2, 22965 Todendorf.
"
http://www.pferdesportverband-sh.de/02/reiterbuende.pdf

Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-07 17:22

Her ligger Wolmershorst

http://www.peter-doerling.de/Geneal/Stormarn.htm

Altså lige ved A1 Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-07 17:35

Nu fandt jeg denne liste og kommer i tvivl...
"
Wolmersdorf
Wolmershorst
Wolroi
Wolstrup
Woltersdorf
Wonnetgaard
Wonsbek
Wöppenstieg
Wormsbrook
Wormshöft
Wormstoft
"
fundet her: Gamle landsbyer i Schlesvig Holsten...
http://www.progenealogists.com/germany/schleswig/schlesri_vz.htm

de to sidste er vel tættere på Wormhost, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-07 18:20

Begge ligger i Schlesvig...

Wormshöft tæt ved Maasholm, som jeg kender,
(et yndet sejler udflugts sted for os "sønderjyder").

Wormstoft har jeg ikke fundet endnu, men det lyder jo pære dansk?

Jeg tror fortsat at Wendt familien kom fra Holsten, måske Wolmershorst,
men lille Peter Heinrich kan jo godt være født i Schlesvig??

Hilsen igen Svend

Fra : wirak

Dato : 11-11-07 10:17

Hej Svend
Jeg er meget taknemmelig for dit store arbejde med at undersøge navne på byen "Wormhost". Jeg har ikke arbejdet med slægtsforskning i så lang tid og føler mig ofte som en nybegynder. Jeg har fået stor hjælp af Ove som jeg er i slægt med langt ude.
Jeg vil arbejde videre med Barberen i Oldesloe.
Jeg har set på om der navnesammenfald med Wendt'erne fra øerne. Jeg har fundet en Peter Wendt fra omkring 1748, Tyskland, Hurum, Buskerud Fylke, Norge, Glasmager. Gift med en Anna Catrine Ukendt.
Jeg har fundet oplysninger på en hjemmeside, men her ser det udt til at man heller ikke kan komme videre...

Igen tak
Karin

Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-07 11:24

Godt Karin,
jeg søger kun på nettet for sjov og hjælper gerne...

Du kunne jo skrive til disse to slægtsforskere i Slesvig og Holsten, som jeg fandt:
http://www.peter-doerling.de/Mail.htm
http://www.progenealogists.com/kory.htm

De vil helt sikkert gerne hjælpe...

Hvis du ikke kan skrive på tysk vil jeg gerne bidrage, jeg er nordjyde fra Himmerland,
men har boet i grænselandet i snart 38 år og arbejder dagligt sammen med tyskere.

Men de forstår sikkert også engelsk?
God fangst, Svend

Fra : wirak

Dato : 11-11-07 13:23

Hej
Jeg har lige sendt en mail afsted til det tyske - men tak
Vh Karin

Du har følgende muligheder