Fastbrændselsfyr - brændekedel
Fra : kajsemand
Vist : 8865 gange
20 point
Dato : 02-11-07 20:47

Hjææælp Smedene er uenige!

Jeg har set mig gal på gas-prisen og da vores fyr alligevel skal udskiftes og jeg kan få fat i billigt brænde, så vil jeg meget gerne have et fastbrændselsfyr, men men men

Vi har et hus på 150 kvm i et plan fra 1978, 2 voksne og 2 børn med et alm. forbrug.

Jeg havde forestillet mig at få fyret installeret i min garage sammen med en akk. tank i passende størrelse ca. 1500 l, samt en varmtvandsbeholder i bryggerset som skulle varmes op med vand fra akk. tanken efter behov.

Jeg har kig på 2 kedler, Baxi Solo Innova og Atmos DC 25 S-D.

Men min smed siger at jeg om vinteren bliver nødt til at fyre mere end 5 gange i døgnet, faktisk sagde han 10 gange men går ud fra han overdrev lidt. Han sagde desuden at vi uværligt ville have det koldt om morgenen og at brugsvandet max. ville være 30-40 grader om morgenen og at det samme ville være gældende om eftermiddagen når vi kommer fra arbejde.

Er der nogen som har erfaring med et af de 2 fyr og evt. samme opstilling og fortælle mig lidt om deres praktiske erfaringer med disse fyr eller evt. andre forholdsvis nye brændekedler?

Vi vil kunne fyre op 3 gange om dagen, morgen, eftermiddag og aften og ikke mere. Betyder det at jeg skal droppe tanken om et brændefyr?

Håber der er nogen som kan hjælpe.

mvh
kajsemand

Fra : Nordsted1

Dato : 02-11-07 20:53

Sådan lidt ved siden af, men har du overvejet et tokammerfyr.

Sådan et har vi og vi har været utrolig glade for det alle årene. Vi fyrer primært med brænde om vinteren, men er vi ikke hjemme til at komme på, slår fyret over på olie ergo ikke noget med kolde rum eller badevand om morgenen.

I overgangsperioderne bruger vi olie, om sommeren (hvis vi kan huske hva' det ord betyder) er fyret slukket, og vi får varmt vand fra varmtvandsbeholderen.

Den del af huset vi opvarmer er 130kvm og vi bruger ca 500 liter olie og ca 12 rumeter brænde om året--- og vi fryser aldig ---- har minimum 22 grader

Fra : trimare46

Dato : 02-11-07 23:02

du kunne jo også vælge et pillefyr. så slipper du for mange problemer. fyrer selv med piller og har halveret min varmeregning. det giver ca 1 times arbejde om måneden, alt incl, så det er til at overkomme.

Fra : Bertlov

Dato : 02-11-07 23:08

Har ingen fyr som du beskriver, men.....
I meget lang tid havde vi et lille meget gammelt salmanderfyr, som der blev fyret i ca. 3 gange dagligt i vinterhalvåret.. det gik fortrinligt..
Altså hverken 5 eller 10 gange..

Heller ikke den vinter hvor det frøs 20 grader og børnene ikke måtte sove ude ('87 tror jeg!!)

Vi havde 150 kvadratmeter fordelt på 2 plan..
ind imellem måtte vi ha' cirkulationspumpen i gang, men for det meste gik det af sig selv..

Nu har vi (i en gammel landejendom på ca. 180 kvadratmeter) et gammelt ombygget halmfyr.
Der fyres også 2 - 3 gange dagligt og vi har stort set altid varme og varmt vand!
Vi har beholdt det gamle oliefyr, det er sat i "venteposition",
og bruges kun når vi skal være væk i længere tid!!

Som Nordsted1 skriver et 2-kammerfyr er ingen dårlig løsning!!

Men du har jo også mulighed for at udbygge med solvarme.....

Fra : trimare46

Dato : 03-11-07 08:27

lad os lave et lille tankeeksperiment. du bruger din dyrebare fritid på at save brænde. hvis vi regner alt med, altså fælde træer, save og kløve det, fragte det hjem, bære det ind til fyret, fylde i fyret flere gange om dagen, skrabe aske ud osv., bliver det vel til en time om dagen i gennemsnit.
365 timer om året. hvis vi så sætter din timeløn til 160 kr og siger, at det er overarbejde (det er det jo normalt når det ligger ud over de 37 timer om ugen) og du skal have feriepenge og pension af beløbet og at skattefar tager halvdelen, så bliver det til 40000 krom året. netto.
for de penge kan du købe et komplet stokeranlæg, leveret og monteret og så vil du kun skulle bruge ca 1 time om måneden. desuden vil du så kunne tage hjemmefra i en hel uge uden at skulle tænke på at fyre. med brændefyr er du lige så bundet som en landmand med malkekøer. og du skal have andre til at fyre hvis du vil i byen i en weekend.
hvis du efter denne smøre skulle have fået lyst til at høre mere om stokeranlæg er du velkommen til at tage kontakt. så kan vi få en god snak om det.

Fra : Nordsted1

Dato : 03-11-07 08:47

Trimare, det regnestykke er sikkert godt nok, men hos os køber vi brændet i hele meter, til en ca pris på 2.800 kr. for 10 rummeter, vi regner ikke på en timeløn, så på den måde er det en billig
varme.

Vi tager som regel kun brænde ind en gang om dagen, og tømme for aske, tja det ved jeg faktisk ikke hvor tit vi får gjort

Fra : trimare46

Dato : 03-11-07 09:12

men du bruger stadig en del tid på det. mange siger, at de ikke skal regne timeløn for deres fritid, men hvis man har andre interesser kommer man med tiden til at tænke mere og mere i de baner. jeg har selv fyret med fastbrændsel i 18 år, men så købte jeg en stor båd og pludselig var det slet ikke sjovt at bruge sin fritid på at save brænde.

Fra : Nordsted1

Dato : 03-11-07 10:21

Trimare, vi syntes nu heller ikke det er specielt sjovt at ordne brænde, men vi syntes det er dejligt at sparer, og har man en ordentlig motorsav og flækkemaskine, og sørger for brændet ikke er så stort at man også skal bruge kiler, er det hurtigt overstået

Fra : taunusanden

Dato : 03-11-07 10:52

Du får intet problem med lunkent/koldt vand når du kommer hjem/står op med en akk. tank.
Det er en helt super løsning du har tænkt dig. Selvom jeg ikke vil kloge mig i hvilken af de kedler der er bedst, så kan de ikke være mindre effektive end min gamle salamander kedel. Jeg ville købe den billigste, ikke for stor, så er det nemlig også et problem

Jeg fyrer selv et gammelt hus fra 1877 på 117kvm op med et gammelt salamander 1.2 fyr, et af de mindre. Uden acc. tank, som jeg dog gerne vil have tilsluttet.. Der er sgu stadig varme på når jeg står op om vinteren! Gerne over 20 grader.. Jep, med det affalds træ jeg fyrer med, skal jeg fylde i fyret ca. en gang i timen, men om natten og når jeg tager hjemmefra, så kommer det gode træ i, så jeg kan "fyre over", så er der gløder når jeg står op, smid nogle små pinde i og pust liv i gløderne, så er vi sgu klar igen..

Ja, jeg har også tit hørt uforstående holdninger over at jeg "gider" at bruge tid på at ordne træ, men det er jo noget vi skal gøre op med os selv
Jeg får meget affaldstræ gratis, det er billig varme. på ca en time kan jeg save træ og fylde ind til at fyre ca en uge.

- Anden

Fra : kajsemand

Dato : 03-11-07 10:57

Mange tak for alle de fine kommentarer, men jeg har ikke brug for forslag til alternative løsninger, eller udregninger om hvor lang tid det tager at lave brænde for alt det ved jeg godt.

Men jeg har brug for at få at vide hvor mange gange i døgnet jeg skal fyre i en moderne brændekedel tilknyttet en akkumuleringstank hvis familien skal have varme og varmt vand i alle de vågne timer og varme om natten?

Fra : taunusanden

Dato : 03-11-07 15:45

Citat
[...]

Det kommer an på hvad du fyrer med

Affalds træ = ca en gang i timen

Eg/Elm/Bøg/Æbletræ/koks/briketter og lignende, så kan du fyre over om natten så du bare skal puste liv i gløderne for at fyre op igen. Jeg kan sagtens have en kedel temperatur over 40 grader når jeg fyrer op igen om morgenen når vi har dagsfrost.

Du skal have en shunt ventil på din acc. tank, så bruger den mindre af det opvarmede vand og du får en ensartet fremløbs temperatur.

- Anden

Fra : kajsemand

Dato : 04-11-07 10:21

Jeg vil fyre med bøgetræ, hvor mange gange i døgnet skal jeg så fyre op i et fastbrændselsfyr af nyere dato med en passende akk. tank, hvis familien på 4 mennesker skal have varmt vand og varme i et 1-plans hus på 150 kvm. hele døgnet?

Altså spørgsmålet er hvor mange gange i døgnet skal der fyres med bøg i sådan et moderne fastbrændselsfyr med akk. tank?

mvh
kajsemand

Fra : taunusanden

Dato : 04-11-07 11:07

Med akk tank kan du fyre igennem en dag og lade være med at fyre en anden dag, fordi du har det varme vand i tanken.

Der er altså ingen opskrift på "hvor tit skal jeg fyre"!

Men du får det nemt når du vil fyre med bøg

Fra : brianrenenielse

Dato : 06-11-07 17:14

Fra : 1901

Dato : 12-11-07 23:30

Jeg har et vigas kedel og 1500 L akk. , et hus fra 1900 meget dårligt isoleret og der skal jeg fyre en gang i døgnet når der ikke er under ca. -7 gr. (d.v.s fyre op og fylde kedlen op igen 2 timer senere også er det det) når det er koldere fylder jeg kedelen en enkelt gang om morgenen. Man skal sørge for at returtemp til akk. tank er så lav som mulig for at kunne udnytte tanken bedst. Jeg har en returtemp på ca. 30 gr. Jeg kender en der har en atmos 25 med en 1200 L tank og det er nogenlunde samme opskrift med hensyn til fyringer og han er meget glad for kedlen. Man skal sørge for at kløve brændet godt til gasogen kedler (især hårdt træ som bøg) for at de kan yde noget!

Fra : jojoee

Dato : 29-12-07 00:55

Hejsa

Ved ikke om du har fået købt nyt fyr, men har en atmos dc 30 og 2000 l akk, 200 m2 hus her i den kolde tid fyrer jeg en kedelfuld om morgenen, og et par om aftenen. Så der en temp i bunden på 60 grader

Så kan kun varmt anbefale Atmosen Så den med at skulle fyre 10 gange om dagen hmmm ved ikke lige hvor din smed har det fra???

Det eneste minus ved atmosen er at man ikke kan fyre op og så kører på job, man bliver nødt til at vente 20 min og så indstille fyret på drifttemp.

Baxien er også et godt fyr, men bare alt for dyr forhold til hvad man får.
jojoe

Fra : brianrenenielse

Dato : 30-12-07 18:01

til jojoee.
Hvad er det for vrøvl med at vente 20 min inden man kan indstille drifttemperaturen.
du tænker sikkert på røggastemperaturen,som styrer blæserens aktivitet.
det kommer man nemt over ,ved enten at lade blæseren kører hele dagen,eller at tænde op før man laver kaffe,jeg anbefaler det sidste da det er biligere i strøm, og skåner blæseren

Du har følgende muligheder