Sodavand
Fra : Falcken01
Vist : 480 gange
20 point
Dato : 15-10-07 18:31

Hej !!
Jeg ville lige spørge, hvis jeg nu har diabetes og tager insulin. Hvad er burde jeg så drikke af pepsi max og almindelig ? Jeg har hørt lidt om de undersøgelser om at man ligeså godt kan drikke alm. som light. Er det korrekt ?
MVH falcken01

Fra : refi

Dato : 15-10-07 18:46

Det har du da allerede fået at vide af din læge.....

Glem ALT om "light"...(uanset hvad det drejer sig om) ..

Fra : ans

Dato : 15-10-07 19:02

Citat
Jeg ville lige spørge, hvis jeg nu har diabetes og tager insulin. Hvad er burde jeg så drikke af pepsi max og almindelig ?

Hvis det bliver konstateret at du har diabetes,så får du en vejledning af lægen.

God efterårsferie

Fra : trimare46

Dato : 15-10-07 19:06

som diabetespatient bør du slet ikke drikke sodavand.

Fra : jomfruane

Dato : 15-10-07 19:20

det vigtige er om sødestoffet er energigivende og følgende er taget fra http://www.diabetes.dk/wm1949 :

De såkaldte ikke-energigivende sødestoffer påvirker ikke blodsukkeret og er derfor meget velegnet til diabetikere. Ikke-energigivende sødestoffer er: Cyklamat E952, sakkarin E954, aspartam (NutraSweet®) E951, acesulfam K (Sunett®) E950, thaumatin E957, neohesperidin DC (DC=dihydrochalcon) E959 og sucralose E955.

Da pepsi max indeholder aspartam er det altså korrekt for en diabetiker at indtage

Fra : hasselbalch

Dato : 15-10-07 19:34

hvis du har diabetes, så bed om at komme til en diætist. det drejer ikke kun om sukker, og jeg har set alt for mange diabetesparienter der spiser forkert.

Fra : pussermus

Dato : 15-10-07 19:34

Jeg har før haft problemer med blodsukkeret i forbindelse med en medicinsk behandling jeg fik. Min diætist anbefalede mig at holde mig fra sukkerfrit slik. Så er det bedre at spise en moderat portion af det med sukker i. Det er selvfølgelig ikke smart at spise samme mængder som før man fik sukkersyge. Så mon ikke det er det samme med sodavand...??!!

Fra : chicapigen

Dato : 15-10-07 19:48

der er også kommet en cola på marked der hedder zero, den ved jeg flere sukkersygepatienter drikker. men ellers som der er skrevet før maxipepsi er også uden sukker. og selvfølgelig skal du have en diætist med i forløbet.

venlig hilsen chicapigen

Fra : hasselbalch

Dato : 15-10-07 19:54

der var en udsendelse om sukkerfrit i kontant for længesiden. da sagde endiabeteslæge, at det sukkerfri næsten var værre end det med sukker. de anbefalede, at hvis man skulle have slik, var det bedste mørk chokolade med nødder

Fra : ans

Dato : 15-10-07 20:01

Citat
Jeg ville lige spørge, hvis jeg nu har diabetes og tager insulin.

Lad det dog lige blive konstateret først. På nuværende tidspunkt er det hvis !!!!!!

Fra : miritdk

Dato : 15-10-07 22:51

Citat
Drikke
Søde drikke uden tilsat sukker og med højst 1 g kulhydrat pr. dl (pr. 100 g) kan drikkes frit, når man har diabetes. Fx kunstigt sødet læskedrik de fleste light sodavand.

Mange drikke er mærket 'light', men ikke alle er velegnede til diabetikere. Produkter kan mærkes 'light', når indholdet af sukker er reduceret med 30%.

http://www.diabetes.dk/wm4325

Fra : disken

Dato : 16-10-07 03:29

Citat
Jeg ville lige spørge, hvis jeg nu har diabetes og tager insulin

NED PÅ det lokale VANDVÆRK + LÆGEKONTROL

Alt andet er FAKE, og burde ikke være her___

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Citat
[...]

JA__ så får TAND ??(&/¤%"" lægerne noget at lege med.
Det æder tænder +mave___Øvvv igen

Fra : paperboy

Dato : 18-10-07 16:56

Bæl bare alt det coca cola ZERO du orker. Det er UDEN sukker eller andre sødemidler, og så smager det tilmed udmærket.

Fra : sismofyt

Dato : 01-11-07 14:24

Det er som en anden har skrevet et spørgsmål om hvilket kunstigt sødestof, der er brugt. Du skal holde dig fra såkaldte sukker-alkoholer (alle dem, der ender på "-ol" sorbitol, manitol osv. slå eventuelt sukker-alkohol op. sukker-alkoholer påvirker sukker-stofskiftet dvs måden insulin flytter sukker i kroppen.

Med hensyn til sodavand generelt, så kan kulsyren, som findes i alle typer sodavand og mange energidrikke være med til at skabe en ubalance i kroppens syre-base-balance. Dette kan en vis grad afhjælpes ved at spise de rigtige mineraler (fx berthelsens, der som et af de få produkter indeholder kalium).

Men du skal ikke eksperimentere med dit helbred. Søg ordentlig vejledning i stedet for at spørge os "Dr. No-certificats"!!! gå ind på netdoktor.dk og spørg fagfolk om det ene og det andet. Sukkersyge er en alvorlig sygdom, der kan påvirke kredsløbet i hele kroppen, hvis man ikke sørger for at være ordentligt reguleret. Man skal ikke lege med sin eventuelt ordinerede medicin og bruge den til at rette op på laster, man hellere skulle lægge på hylden.

Held og lykke med at finde en sund balance

Sismo

Du har følgende muligheder