Lidt matematik
Fra : Hvilkendel
Vist : 3259 gange
100 point
Dato : 23-09-07 20:40

Hej derude

Jeg er forholdvis ny herinde, så i må undskylde, hvis jeg har oprettet emnet et forkert sted ?

Men jeg ville i hvert fald blive glad, hvis der var nogen af jer der lige ville hjælpe mig med noget matematik (ligningssystem bl.a.). Ikke fordi jeg er dårlig til ligninger el. noget, men der er altså lige et ligningsystem, som jeg er meget i tvivl om, hvorvidt er rigtig?

y-x=1
x-y=8

Har fået svarene 3 og 4, ved ganske enkelt at lægge ligningerne sammen, og derefter indsættet y-værdien i den oprindelige ligning. For så at tjekke om det er rigtigt, har jeg sat dem ind i ligningen, og i den første siger jeg jo bare: 4-3 = 1
Hvilket jo er rigtigt, men når jeg så putter 3 og 4 ind i ligningen nedenfor, giver det ikke 8 ... Det er dét som jeg ikke helt forstår :S

__________

En anden opgave som jeg ikke helt kan hitte:

En lastbil transporterer to slags kasser, små og store. Lasten vejer 3810 kg og fylder 4000 liter. En lille kasse vejer 30 kg og rummer 5 liter, en stor kasse vejer 50 kg og rummer 60 liter. Hvor mange kasser af hver slags bestod lasten af?

Har prøvet at finde svaret, men findes der i virkeligheden ikke rigtig mange kombinationer ?

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 23-09-07 23:45

hmmmm, er godt nok længe siden jeg har kigget på ligninger, men 1 kan da vist ikke lade sig gøre

x-y=8
x-y+y=8+Y
x=8+y
x er 8 større end y

y-x=1
y-x+x=1+x
y=1+x
y er 1 større end x

----------------------------
og dit logistik problem ser heller ikke for godt ud, med mindre du må skære kasserne i stykker.

(gad ikke lave en ligning, satte det bare ind i excel)

der kan max være 66,666... store kasser ellers overskrides volumen
og der kan max være 127 små kasser ellers overskrides vægten

så 66 store + 8 små giver 4000 L men kun 3540 Kg.
og 65 store + 20 små giver 4000 L men 3850 Kg.
så denne opgave kan heller ikke løses med mindre du ødelægger nogle kasser
jeg får det til 65,129... store kasser og 18,451... små = 4000L og 3810 Kg (afrundet til 3 decimaler)

??? jeg fatter ingenting

Fra : transor

Dato : 24-09-07 09:28

Et ligningssystem er det man kalder et åbent udsagn, og en løsning er værdier, eller par af værdier for de variable, som gør udsagnet sandt.
At løse ligningssystemet, vil sige at undersøge om der er løsninger og i givet fald at finde dem alle.

For dit ligningssystem ( som er godt nok men drilsk) er løsningen, at der ingen løsninger er. Udsagnenene kan ikke begge være sande for nogen par af værdier for x og y.

Du har vist gjort fejl ved sammenlægningen.

---------

Det andet problem kan du nemt omskrive til et ligningssytem med to ligninger og to ubekendte , antal små og antal store kaser.
Ligningerne løser du nemt , men deres eneste løsning er ille hele tal. Løsningen er da uden fysisk mening. og svaret bliver at det ikke kan lade sig gøre at læsse den bil på den måde.

Det sker ikke sjældent at man i fysikken opstiller ligninger , og de så har en matematisk løsning, som ikke har nogen fysisk tolkning.
---------

de to opgaver er gode pædagoiske eksempler på hvad ligningssystemer og løsning er , og ikke er.

Godkendelse af svar
Fra : Hvilkendel

Dato : 24-09-07 18:53

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Fra : Hvilkendel

Dato : 24-09-07 20:37

Tak til jer begge to for svarene :D

Men ja, har fundet ud af at jeg vist havde lavet en fejl ved sammenlægningen.

Men exterminator, kan du ikke lige forklare helt præcist på hvilken måde, jeg kan omstille det til et ligningsystem? For jeg kan ikke helt forstå hvordan og hvorledes det skal gøres ..

_____________________________

For resten, jeg har nogle reduceringsopgaver i forbindelse med disse ligningsystemer, og jeg kan sagtens finde ud af at reducere, men jeg forstår ikke om jeg bare skal reducére som normalt, eller om jeg skal gøre det som med kvadratsætninger osv.

Fx.

a) (a-2b)^2-4a(a<b)
b) (3x-5y)(3x+5y)-5(x^2-5y^2)
c) (4a-b)*3-(2+3a)^2+3b

Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-09-07 19:56

Selv tak, det var så lidt

Mener du
småkasser*30+storekasser*50=3850 & småkasser*5+storekasser*60=4000

Fra : Hvilkendel

Dato : 25-09-07 20:42

Haha. Vi har lige fået af vide af vores matematiklærer at han havde lavet en mindre stavefejl, de små kasser fylder nemlig ikke 5 liter, men 25 liter ;)

Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-09-07 17:39

så er det jo 45 store og 52 små

Fra : Hvilkendel

Dato : 27-09-07 17:50

Præcis. Også det jeg kom frem til :D

Fra : MVIG

Dato : 02-12-08 16:19

Spørgsmål til brugeren der lavede annoncen - var svaret rigtigt? Og er du ikke sød at skrive opgaven sådan som du skrev den i din ??
MVH. Maria

Du har følgende muligheder