Nefit Turbo 21
Fra : henningelk
Vist : 7117 gange
20 point
Dato : 20-09-07 12:03

Vores gamle Nefit gasfyr har fungeret helt fint til nu, men standser nu ofte med tallet 6 på displayet.

Tallet betyder "ionisation", men det siger mig ikke ret meget, og desværre har jeg ikke nogen dokumentation vedrørende fyret.

Efter tryk på reset knappen kører fyret normalt igen, sommetider i ugevis, andre gange kun få timer.

Er der nogen som har dokumentation?

Er der nogen som ved hvad der skal gøres? og om det kan betale sig......

Jeg er interesseret i kontakt med andre som har Nefit Turbo 21 kørende eller har kendskab til Nefit Turbo 21, også de som ikke umiddelbart har svar på mit aktuelle problem med seks-tallet.......

Fra : joeson

Dato : 20-09-07 16:24

Hejsa.

Du har Du ikke en instruktionsbog med fejlkoder til din gaskedel??
Umidbart betyder det at din ionisationsstav der føler på flammen virker slidt, eller at din kedel muligvis trænger til et eftersyn.
Men indrømmer det er et par år siden jeg sidst har arbejdet med Nefit.

Mvh
joeson

Fra : gasmanden

Dato : 20-09-07 18:22

Den siger normalt noget mere end kun 6 .... også a - b eller c
men det hele er noget med tænd og ionisering elektroder
som nok bør skiftes

Fra : henningelk

Dato : 20-09-07 18:56

Tak for kommentarerne.

Det er en Nefit Turbo 21 kedel som styres af "Nefit Logica" "universele brander automaat" med betegnelsen 766.1355003 (formentligt modelnummeret). I feltet for serienummer er der ikke anført noget.

Der er et display til et enkelt tal/karakter, som i henhold til forklaringerne trykt på etiketten kan være fra 0 til 9 samt P, E eller et punktum. Der er altså ikke plads til a - b eller c som foreslået af gasmanden.

Jeg bor nær København og vil fortsat gerne i kontakt med andre Nefit 21 brugere og andre som ved hvordan sådanne små problemer bedst angribes.

Fra : gasmanden

Dato : 20-09-07 19:57

Jo den siger også a - b eller c .... din går åbenbart ud på 6b så lægger de ikke mærke til det
prøv at holde øje med 6 tallet det blinker når den skifter til tallet.
Har selv en Nefit og sat mange op da de var nye samt kørt rep på dem ... bla. a for HNG
Sidder og kigger i instruktionen lige nu og ser på fejlkoderne.

Fra : Gasmanden2

Dato : 04-10-07 19:49

Det er kedlen der melder ud, der er en fejl i ioniseringsstrømmen. Dvc. den kan ikke "læse" flamme korrekt.
Det er uhyr vigtigt du får fortaget eftersyn på netop denne type gaskedel, der er den første kondenserende gaskedel fra Milton i Glostrup. Der har været eksempler med kultveilteforgiftninger af ejerne af netop disse gaskedler, pga. mgl. vedligeholdelse. Så kontakt et gasservicefirma så de kan hjælpe dig. Det er kun et spørgsmål om tid, så vil kedlen ikke kunne startes op igen, og så står I uden varme og varmt vand.
Ring evt. til Milton og spør hvem I skal benytte som servicefirma.

Fra : henningelk

Dato : 04-10-07 23:49

Vi har været bortrejst i knap to uger og kan ved hjemkomsten konstatere at fyret har kørt upåklageligt i den periode - dette bekræftes af vores søn, som har brugt huset noget af tiden under vores fravær.

Jeg havde ellers advaret ham om at der havde været stop med fejl 6 på displayet et antal gange, og han var glad for at han ikke havde oplevet det.

Tak til Gasmand2 for kommentaren og advarsler om at der har været tilfælde af kultveilteforgiftning ved netop Nefit 21 kondenserende gasfyr.
Kan man se noget om dette Nefit 21 problem på nettet? Jeg har forsøgt at lede men har kun fundet ting om f.eks. Vaillant:
http://www.odinbolig.dk/Vaillant/ og http://ing.dk/artikel/74638
Måske har jeg ikke været opmærksom nok, men det eneste jeg har hørt om af forgiftninger i forbindelse med gasfyr har været kulilteforgiftning og at kulilteforgiftning iøvrigt ikke skulle kunne forekomme ved kondenserende fyr.

Fyret skal selvfølgelig serviceres når den tid kommer, men jeg er bange for, at det bliver svært at finde nogen som vil arbejde seriøst med min gamle Nefit Turbo 21, hvis der skal reservedele til. Jeg får formentligt blot at vide, at den skal skrottes.

I sommeren 2006 var jeg forbi hos Milton på Kornmarksvej i Brøndby og spurgte efter dokumentation vedrørende fyret, men fik at vide at de ikke havde noget - det var smidt ud for længst, blev der sagt! og det var mit indtryk, at reservedele var der ikke ret meget af.
Milton har manualer til Nefit EcomLine fyrene på hjemmesiden, men desværre ikke til de gamle Nefit modeller - det ville være dejligt om Milton kunne få dem lagt ud på nettet. Er der evt. nogen her som har manualen plus evt. andet relevant materiale og kan låne det til Milton, så Milton kan få scannet det og kompletteret hjemmesiden?

Da blæseren begyndte at larme for meget sidste vinter fik jeg flyttet blæseren fra mit "reservedelsfyr" over, og det løste problemet. Heldigvis slap jeg for at skulle skaffe en ny - den havde nok været dyr. Og måske ikke sådan lige at få fat på?

Fra : Gasmanden2

Dato : 05-10-07 19:13

Hej igen

Det er ikke korrekt at der ikke forkommer kuliteforgiftninger på kondenserende gaskedler. Det kan forkomme alle steder hvor der er en forbræning, der ikke er korrekt/ren. For at der skal ske en ulykke er det dog ikke nok, at gaskedlen forbrænder dårligt, der skal mindst et eller flere uheldige sammenfald til. I nifit turbo har der været eksempler på en aftræk der har været helt eller deltvis stoppet ( noget der bør opdages ved målinger og normal kontrol ved et service) og da røggasprodukterne dermed ikke har fri passage, stiger trykket i brændkammeret ved opstart, hvorved vandlåsen i bunden af gaskelden tømmes for vand, og forbrændingsprodukterne ledes ud i opstillingsrummet og dermed boligen. Hvis gaskedlen samtidig forbrænder dårligt, ja så har vi en ulykke.
Mht. vejledninger til gaskedlen kan jeg ikke hjælpe, med der er størst chance for at finde en sådanne i et stort gasservicefirma eller et lille der har eksisteret siden NifitTurbo 21 og 31 blev solgt.

Jeg skal lige understrege at hvis du har en gaskedel der bliver serviceret jævnligt (hvert år, eller mindst hvert 2. år afhængig af dit gasforbrug ) er det en god, driftøkonomisk og sikker kedel.

Fra : henningelk

Dato : 05-10-07 23:33

Hej Gasmand2:

Da du skrev om problemer med Nefit Turbo 21 i går var det kultveilteforgiftning du pegede på, i dag er det kulilteforgiftning du beskriver. Er begge forgiftninger mulige?

Med hensyn til aftræksrør som du advarer imod kan være helt eller delvis stoppet er det forhåbentligt sådan ved de fleste Nefit 21 installationer, det er det i hvert fald hos mig (for jeg fik at vide at den kun måtte hænge på ydermuren), at den balancerede aftræk direkte ud igennem væggen nemt lader sig inspicere af lægmand. For mig at se vil inspektion af aftræk m.v. for tilstopning o.l. i de fleste tilfælde kunne klares uden at tilkalde et gasservicefirma.

Der har iøvrigt i tidens løb været mange forslag om hvor tit der bør laves serviceeftersyn på min Nefit Turbo 21. Til at begynde med var den officielle opfattelse at eftersyn faktisk ikke var nødvendig, men efterhånden er der jo opstået en industri som ønsker at sælge eftersyn indtil flere gange om året. Man kunne få det indtryk at det er husejernes kontanter man er ude efter mere end sikkerheden - jeg har i hvert fald ikke sét dokumentation for at der er større og/eller oftere behov for service på gasfyr i dag end for 15 år siden.....

Men det er jo den samme udvikling vi ser indenfor bilsyn, hvor bilsynsmafiaen, med baggrund i en af samme klike udarbejdet rapport på europæisk plan, nu er fortaler for at bilerne i fremtiden bør synes hvert år!

Jeg er glad for at du trods alt vurderer Nefit Turbo 21 som sikker og driftøkonomisk til trods for at den er fra sidst i firserne.

Fra : Gasmanden2

Dato : 12-10-07 15:18

Hej igen, og undskyld det sene svar!

Nej, det er en kultilteforgiftning vi vil undgå, kultveilte bruger vi i forbindelse med forbrændingsmålinger/justeringer af gaskedlerne, der var jeg lidt hurtig.
Mht. dit aftræk er der ingen problemer da du har vandret ball. aftræk. Det er dog ikke korrekt at gaskedlerne kun måttes monteres på ydervæge, det harder aldrig været krav om. Ej heller ikke om aftrækket skulle være vandret. Der er masser af installationer hvor gaskedlen er placeret midt i huset, og hvor aftrækket går, enten op gennem etageadskillelserne eller gennem den gl. skorsten. Intet af dette er forkert eller ulovligt.
Mht. til eftersynsintervallerne er det korrekt at der har været mange bud herpå.
Lovmæssigt er der intet forkert i, du ikke får udført eftersyn på gaskedlen. Det erogså korrekt der var nogle der mente at eftersyn var unødvendige.
Faktum er, at de kunder der har serviceaftaler/får reglmæssigt eftersyn har færre problemer og færre (læs ingen) ulykker på deres installationer.
Rent teknisk er din gaskedel bygget op på den måde, at røggasprodukterne ledes gennem nogle rør med plader på, som ved normal brug af gaskedlen, stopper til. Jo oftere disse bliver renset, jo nemmere er det at holde kedlen ved lige og jo bedre køre den. Jeg vil mene at et hovedeftersyn på din gaskedel, skal udføres ved max. 3000 m3 gasforbrug og aldrig senere end hvert 2. år.
Dvs. bruger du 2000 m3 årligt, bør du få eftersyn på den hvert år.
Reglmæssigt service er et must på en Nifit Turbo.
Det er dog vigtigt du benytter et servicefirma der kender disse kedler godt, da forkert eller mangelfuldt service er spild af deres tid og dine penge.
Jeg har serviceret mange gaskedler gennem tiden, nogle med faste mellemrum og nogle engang imellem. Der har været gaskedler der har været urørte, i nogle gange mange år, som har kørt fint, men ALDRIG en kondenserende gaskedel. Det er uhørt vigtigt at netop disse gaskedler bliver serviceret jævnligt. Hvis en kondenserende gaskedel får lov til at kører til den stopper i varmeblokken, vil det altid koste forbrugeren en masse penge, tilat få den renset i bund igen. Nogle gange skal blokke udskiftes= ca. 8-10,000 kr. andre gange kan den tages ud og renses/sandblæses = 4-6,000 kr.Sure penge at betale for at spare et jævnligt eftersyn.

Du har følgende muligheder