kastration
Fra : netepigen
Vist : 807 gange
20 point
Dato : 17-09-07 10:26

Bliver min hankat mere rolig hvis jeg får ham kastreret? Hvad er fordele og ulemper?

Hvis han bliver kastreret, skal han så ikke have noget specielt foder?

Fra : missjosephine

Dato : 17-09-07 10:37

hejsa.....
som tidligere ejer af hankatte, så mener jeg ikke de skalha nogen særlig foder pga. neutralisering...men hankatte skalaltid ha foder med mindre indhold af m,ineraler, husker ikke navnet på det mineral der er særlig ikke så godt for hankatte, da det kan give urinvejsproblemer i længden, hvilket er forfærdelig smærtefuldt for dem....de bliver mere rolige af at blive neutraliseret, det gør hunkatte også og så slipper du for den kraftige luft fra deres urin og evig strinten.
det da meget gode ting at slippe for...og så iøvrigt, så laver den ikke uønskede missekattebørn på andre, hvis det er en udekat.....positivt....ikke....

ps...
har lige været i italien på ferie og mødte åp den campingplads jeg boede et fransk par med en lillebitte missekat på bare 8 uger, som de havde fundet nede ved den store sø i Umbrien...den var møjbeskidt, sulten, tørstig og havde et dåligt ben......den var overladt til sin egen skæbne, måske en af de der uønskede katte, som nogen så bare smider væk til en forfærdelig død.godt den blev fundet og nu har fået et dejligt hjem hos søde folk, der i forv ejen havde 4 fundne katte.

dette ville undgås hvis man fik neutralieseret sine katte.

ciao og miauuuuuuuuu miss.j

Fra : taliskoko

Dato : 17-09-07 10:37

Fordele:
Han søger ikke efter hunkatte at parre konstant.
Ingen ukontrolleret parringer
Mere rolig
Større (fordel/ulemper???)

Ulemper:
Risiko for urinvejssten
Overvægt
Begge dele kan klares med speciel foder.

Jeg vil ikke mene katten har brug for særligt foder, før det evt. går galt(se ulemper)
Men du skal fodere mere forsigtet.

Der vil gå op til 6-8 uger før du kan se forandringerne, særligt i hans søgen.(adfærd)

Fra : maler-fidusen

Dato : 17-09-07 10:46

alle dyr kan ændre adfærd når de bliver kastreret og nogle gange desværre også til den aggressive side men som regel bliver de mere rolig af det.
Man siger også at katte som bliver kastrerert/steriliseret lever ca. dobbelt så længe som intakte katte, dette skyldes at "ordnet" katte ikke er så tilbøjelige til at stejfe/løbe væk (mindre risiko for at blive kørt ned), færrer slås-kampe = færrer infektioner osv. og hun katte har mindre risiko for brygtkræft og livmoderbetændelse.
"ordnet" katte markerer sjældent deres territorier og jamre ikke konstant i løbetiden.

Katte som er blevet steriliseret/kastereret har lettere ved overvægt pga. ændring i hormon balancen. Katten har tendens til at spise mere, men dens energibehov faktisk er blevet mere end 30% lavere. Den kritiske periode er de første to måneder efter operationen fodret skal derfor tilpasses derefter = mindre fedt. Hankatte har størrer risiko for overvægt end hunkatte. Følgesygdomme af overvægten kan bla. være diabetes, leversygdomme,såsom fedtlever, forstoppelse, hjertekarproblemer og svage led i en tidlig stadie af livet. Kasteret han katte har øget tendens til urinvejssten (vandladningsbesvær)
En kastreret hankats urin holder op med at lugte, den stopper med tiden med at strinte, den lever et mere roligt liv uden de store omstrejf og slåskampe. Katten holder sig tættere på hjemmet og knytter sig mere til sine mennesker og er mere omgængelig men self. er der de små følgesygdommen som kan opstå.
Men mange siger at man bør få neutraliseret sin kat fordi de er styret af deres meget stærke kønsdrift som iflg. os mennesker giver adfærdsforstyrrelser og ødelægger vores idyl om at ha en kat da den derved ikke knytter sig til os mennesker og "opfører sig pænt"
held og lykke med det hele.

Fra : maler-fidusen

Dato : 17-09-07 10:48

ps jeg har arbejdet på ingens kattehjem i 5 år i 90'erne hvor vi neutraliserede alle katte over 6 mdr. med godt resultat ....

Fra : maler-fidusen

Dato : 17-09-07 10:49

fandt lige denne http://www.dyrefondet.dk/13-katte/2006-katte/kastration-katten.pdf måske kan du bruge den til noget?

Fra : missjosephine

Dato : 17-09-07 10:56

der har jeg købt mine to missekatte...den føste dejlige røde hankat i slut 90'erne.....og hende jeg har nu for 4 år siden som en lillebitte pusling på 8-10 uger.
men gode til at ha dem i pension, det er de ikke...begge gange jeg har haft mine katte på ferie derude, så er de blevet syge bagefer...den 1. måtte jeg indlægge i en uge på sygehuset den jeg har nu lå bage gemt bag en papkasse og ingen vidste om hun havde fået mad eller hvordan hun havde haft det, åbentbart ikke særlig godt....begge mine katte er blevet psykisk påvirket af at ha været i pension derude, så det er slut.....
men tvillingnerne der arb. derude var fantastiske....det var en af dem der solgte mig min nuværende prinsesse, som hun havde haft hjemme til mennesketilvænning.
nå, det var en sidebemærkning.....
men ellers er det god sund kost, ikke alt det der whiskaslort mm....nej...ordentlig foder fra dyrehandlen.
mvh j.

Fra : pots

Dato : 17-09-07 13:16

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af 2 kastreret han katte.
Den ene er der overhovedet intet med. Den er overhovedet ikke fed, som man påstår mange katte kan blive efter de er blevet kastereret.
Den anden derimod har været igennem en del pga kastrationen. Den har udviklet blæresten og skal nu ha special foder resten af dens liv for at undgå det.
Så det er både for og imod det. Men jeg ville klart kasterer mine katte hvis jeg skulle gøre det om, for man får en mere rolig kat ud af det og de ligner ikke døden fra lübeck om sommeren pga hunkattene er i løbetid.
Og så et andet plus deres afmærknings-ideer frafalder med kastration.

Så jeg ville helt klart mene der kun er fordele ved kastration ved en kat og hvis du alligevel ikke vil ha killinger fra ham så kan jeg ikke se nogen grund til at lade være.

Knuz Pia

Så kort

Fordele:
Mere rolig kat
Ingen afmærkninger
Ingen "døden fra lübeck" om foråret pga hunkatte i løbetid, herunder en masse miauwen

Ulemper:
Urinsten
Overvægt, men ikke nødvendigvis

Fra : missjosephine

Dato : 17-09-07 16:13

nej, da min forrige dejlige skønne røde hankat var heller ikke fed eller overvægtig eller noget som helst......man kan jo bare gi sin kan sund og nærende ordentlig foder, så blir de ikke fede....ellers give dem slankefoder....det får min prinsesse...light fra dyrehandlen.....
.j.

Du har følgende muligheder