Stråling fra hovedafbryder?
Fra : hrGorm
Vist : 668 gange
20 point
Dato : 20-08-07 11:24

Hej
Jeg ved godt det måske lyder tåbeligt, men min kone er gravid og har fået en ide om at husets hovedafbryder som er ca 1,5 meter fra vores seng kan afgive elektrisk spændning/ stråling som er skadeligt for barnet. Er det galimatias eller er der noget om det? Det er en almindelig husholdning med to faser.

Fra : me67

Dato : 20-08-07 11:44

Fra : Teil

Dato : 20-08-07 11:54

Det er forkert.
Men, når en hovedafbryder slår fra opstår der et magnetfelt,
hvor kraftigt, er afhængigt af strømforbruget i det øjeblik man slår fra.
I et almindeligt hjem er magnetfeltet ubetydeligt.

Fra : Gambrinus

Dato : 20-08-07 11:56

Sæ'fø'li' er det skadeligt for barnet.
Hun bør heller ikke anvende eller komme i nærheden af :
Komfur, TV, microbølgeovn, Radio (Specielt når den står på P3), aktive pærer over 25 Watt, lysstofrør i opstartsfasen.
Det bedste vil nok være at afmelde og slukke for stømmen, i den tid hun går gravid.

Ok spøg til side.
Vi er omgivet af spændings- og magnetfelter hele tiden.
At befinde sig i nærheden af en hovedafbryder eller bare bevæge sig omkring i et hus, hvor der er installeret alle disse nymodens elektriske ma'ski'mekaniske dimser , er nok hip som hap.
Gambrinus

Fra : me67

Dato : 20-08-07 11:57

Jeg kunne måske forstå bekymringen hvis i boede nabo til en hel transformatorstation
men ikke til en stikkontakt.

Venligst ME67

Fra : Teil

Dato : 20-08-07 11:58

Jeg vil tro at jordstråler er meget farligere.

Fra : refi

Dato : 20-08-07 11:59

Husk at lægge mobiltlf. LANGT væg....

Og sluk for det trådløse netværk.....

Men ved aldrig

Fra : me67

Dato : 20-08-07 12:00

Citat
Jeg vil tro at jordstråler er meget farligere.

Så må hun jo op på taget at sidde - og det er jo også farligt - ikk nemt at være gravid nu om dage.

Fra : viskinge

Dato : 20-08-07 12:13

Jo, der er stråling, men det er så forsvindene lidt, at mange andre ting, overgår det med måske millioner af gange, så det er der vist ingen grund til at bekymre sig om.
Husk jeres seng, er nok det farligste sted at opholde sig. Langt de fleste mennesker dør i deres seng !!!!!!.

MVH

Fra : Gambrinus

Dato : 20-08-07 12:58

Lidt uden for emnet :
For år siden var/er der nogle røgalarmer, der bruger en radioaktiv kilde til at detekterer røg.
Der blev slået alarm i pressen og folk skyndte sig at få dem pillet ned.
Der var flere andre producenter af røgalarmer, der i deres reklamer slog på, at deres røgalarmer IKKE indeholdt nogle radioaktive strålingskilder.
De solgte godt og så var det problem jo løst.

Det viste sig at de "farlige" radioaktive røgalarmer udstrålede sår’n ca. den samme stråling som 4 kg. mursten.

Tjaaaa… Godt man ikke lever på Bornholm, med den baggrundsstråling klippegrunden udsender.
Gambrinus

Fra : kj

Dato : 20-08-07 13:29

Gravide har de sjoveste ideer, min kone spiste læssevis af salmiakpastiller, hvilket nok er mere farligt en et lille magnetfelt.

Fra : Teil

Dato : 20-08-07 13:31

Brug endelig ikke mikrobølgeren,
den kunne lække væmmelige stråler.

Fra : transor

Dato : 21-08-07 03:50

Spændings felter er der simpelthen ikke noget der hedder.

Men der er højdestråling og solvind. Ja og mange andre slags stråler, herunder vandstråler under bruseren.

Man kanikke beskytte sig mod alle de ting som menneskene nu engang har givet et navn.
Fordi man ikke helt forstår begreberne kan man tlet komme til at tro på alverdens historier om at det er farligt.
Den enste reelt farlige stråling, som man skal sikre sig mod er fra radon, som siver op fra jorden. Det gør man ved at tætne under husene og/ eller lufte ud. Sålænge barnet ikke ånder med egne lunger, kan det ikke få radon (gas) i sig.

Fra : Gambrinus

Dato : 21-08-07 07:37

Citat
Spændingsfelter er der simpelthen ikke noget der hedder.

Nå så det er der ikke ?
Jeg har indtil flere siddende i nakkemusklerne.
Og en googling på Spændingsfelter gav 622 hits.
Men ikke noget der ka' bruges i denne tråd.
Gambrinus

Fra : Teil

Dato : 22-08-07 16:26

Hvad blev det?