Karen Feifer og Johs. Frost
Fra : Påsse
Vist : 2411 gange
500 point
Dato : 13-04-07 23:31

Karen Feifer født d. 29 jan. 1839 i Ølgod Ribe Amt.
datter af Niels Feifer og Christine Claudiane Fischer fra Ringkøbing.

Bliver viet til enkemand Johannes Peter Nicolai Frost født 9 marts 1816 i Skanderborg, vielsen foregår i Skanderup Kirke Ribe Amt d. 23 juli 1859.

Jeg fandt Karen i tilganglisten Skanderup 1859 - kom fra Ringkøbing.

Derefter forsvinder alle spor, jeg tror de måske har forladt sognet, men finder intet, der fødes heller ingen børn.

Er der nogen der kender til disse personer, eller kan hjælpe lidt, vil jeg blive meget glad.

Venlig hilsen Påsse

Fra : agerlund

Dato : 14-04-07 06:02

Du kan prøve at se efter ham i lægdsrullen, der kan stå hvor han flytter hen.

mvh Agerlund

Fra : Påsse

Dato : 14-04-07 08:51

Hej Agerlund

Det var nok en mulighed, men jeg lader det stå åbent, det kunne jo være der kom nogen, der lige havde hvad jeg kunne bruge.

Hilsen Påsse

Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-07 14:26

Er det enkeægtemanden:
"
PETERSEN FROST, Johannes Peter Nicolii   Birth Date:   9 Dec 1816
   Christening Date:   7 Aug 1817   Skanderborg, Skanderborg, Denmark
   Father:   Peter WERSEN FROST
   Mother:   Marie Magdalene FROST
"
>født 9 marts
Det er jeg selv, men er det ikke 9. dec.? Svend

Fra : Påsse

Dato : 14-04-07 15:01

Det er den rigtige person, datoen er måske den rigtige, det var utydeligt i Kirkebogen.

Hilsen Påsse

Fra : præceptor

Dato : 14-04-07 15:49

Påsse:
Citat
det var utydeligt i Kirkebogen.

Jeg synes at ganske meget af det der er utydeligt hos http://www.arkivalieronline.dk , viser sig at være tydeligt nok, når man får set det på fiches eller i kirkebøgerne på arkiverne.

Fra : Påsse

Dato : 14-04-07 15:57

Hej Præceptor

Det skal du have ret i, oplysningen er fundet på http://www.arkivalieronline.dk, jeg har samlet en del sammen, som skal efterkontrolleres i Viborg.

Hilsen Påsse

Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-07 20:44

Også Feifer ser lidt hjemmelavet ud

hvad med Pheifer eller sogar Pheipher, Svend

Fra : Påsse

Dato : 14-04-07 21:03

Hvad er sogar?, - den måde du staver Pheifer på kan også være rigtigt, men det er for det meste hvad mormonerne, eller ddd.dk, staver, jeg stoler ikke altid på hvad mormonerne får skrevet af. Jeg skriver af efter Kirkebøgerne, hvad jeg synes er det mest rigtige.

Påsse

Fra : svendgiversen

Dato : 15-04-07 09:30

Sogar er endog på Tysk.
(jeg ville jo blot antyde navnets nok Germanske oprindelse).

Og der er flere Pfeifer end Feifer, også i Danmark...
(bl.a. en kendt skuespiller slægt i Hovedstaden)

God Søndag, Svend der vist ikke kan bidrage mere i dette spørsmål.

Fra : præceptor

Dato : 15-04-07 13:05

Påsse:
Citat
oplysningen er fundet på http://www.arkivalieronline.dk, jeg har samlet en del sammen, som skal efterkontrolleres i Viborg.

Ja, hvor utroligt det end kan lyde, så ser det i mine øjne ud som om det både kan tydes som det ene og det andet, fordi der vel sagtens er rettet og skrevet oveni, og med AO's sort/hvid teknik er de gråtoner så gået tabt, som ellers kunne have lettet tydningen. (http://www.arkivalieronline.dk/ Skanderborg Amt, Hjelmslev Herred, Skanderborg Sogn, 1814-1835 opslag 14 første indførsel på siden)

Men, mormonernes tydning er nu ikke for god. Således står der jo ikke Peter Wersen Frost, men Peter Iversen Frost.

Der står jo heller ikke Johannes Peter Nicolii, men Johannes Peter Nicolaii

med venlig hilsen
præceptor

Fra : Påsse

Dato : 15-04-07 13:31

Hej præceptor

Ja, det er nogle usikre oplysninger, så vejen skal gå omkring Landsarkivet Viborg, for at være helt sikker, jeg ønsker ikke at lægge nogle forkerte oplysninger ind i mit anetræ.

Hilsen Påsse

Fra : svendgiversen

Dato : 15-04-07 16:38

>ikke Peter Wersen Frost, men Peter Iversen Frost.

Selv om der ikke er antydning af Frost i luften, kunne det være farfaderen, Svend
"
IVERSEN, Peder   Christening Date:26 Dec 1785:   Borbjerg, Ringkobing,
Father:   Iver PEDERSEN    Mother:   Ane PEDERSDR
"

Fra : Påsse

Dato : 15-04-07 18:52

Det kan jeg sikkert godt bruge, det ligger på Kirkebøgerne, skal undersøges.

Men stadigvæk har jeg jo ikke fundet Johannes Peter Nicolai Frost og Karen Feifer, hvorhen i verden de befinder sig.

Jeg søger videre.

Hilsen Påsse

Fra : præceptor

Dato : 15-04-07 19:03

Det bringer dig ikke videre fremad, men kender du og/eller kan du bruge disse til noget:

Citat
Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Kiøbmagergade No 205b og 206, een Familie, 222, FT-1834, C4923

Jochum Jørgensen 53 Gift Dannebrogsmand, Eligeret Borger og Kleinsmedmester
Kirstine Haastrup 51 Gift [hans Kone]
Barabea Jørgensen 16 Ugift deres Børn
Friderich Jørgensen 12 Ugift deres Børn
Ole Jørgensen 8 Ugift deres Børn
Birgitte Rasmusen 28 Ugift Tienestepige
Henrich Nielsen 19 Ugift Læredrenge
Johannes Frost 18 Ugift Læredrenge

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, I Raadhuusets Underste Etage, 1ste Familie, 648, FT-1834, C4923

Peter Iversen Frost 52 Gift Raadstue og Politiebetient
Marie Magdalene Stuklev 39 Gift hans Kone
Jacobine Frost 12 Ugift Børn
Severine Juditte Frost 8 Ugift Børn

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Colding Kiøbstad, Laasbyegade, 107, FT-1845, B7300

Søren Falck 32 Gift skrædermester Fredericia
Christiane Hansen 38 Gift hans kone ??sted, Horsens
Anton Falck 10 Ugift deres søn Colding
Marie Falck 7 Ugift deres datter do [Colding]
Peter Nissen 17 Ugift læredrenge ??, Ribe Amt
Johann Steenholm 15 Ugift læredrenge Wonsyld, Haderslev Amt
Sacharias Erichsen 34 Gift dreiermester Colding
Charlotte M. Wass 33 Gift hans kone Apenrade
Permann?? Erichsen 7 Ugift deres søn Weile
Ane M. Erichsen 5 Ugift deres datter do [Weile]
Asmus Erichsen 3 Ugift deres søn Colding
Christian Nim 20 Ugift dreiersvend Horsens
Lorentz Beck 18 Ugift læredreng Thyrstrup, Haderslev Amt
Hans Johannsen 15 Ugift ditto [læredreng] Bjerth, Weile Amt
Johannes Frost 28 Gift kleinsmedmester Skanderborg
Rasmusine Meislund 28 Gift hans kone Nyborg
Peter J. Frost 4 Ugift deres søn Fredericia
Hanna M. Frost 3 Ugift deres datter do [Fredericia]

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Kolding Kiøbstad, Laadsbyegade, Nordre Side No. 98, 543, FT-1850, C0770

Johannes Peter Frost 33 Gift Smedemester, Huusfader Skanderborg
Hansine Moslund 32 Gift Hans Kone Nyeborg
Peter Iversen [Frost] 12 Ugift Deres Børn Frederitsia
Hanne Marie [Frost] 8 Ugift Deres Børn Frederitsia

Fra : Påsse

Dato : 15-04-07 19:21

Det nederste, det må være hans første kone, Hansine Moslund, jeg ledte i Fredericias kirkebog Michaelis, og fandt sønnen Peter Iversen, som han havde fået med et fruentimmer, jeg mener hun hed Rasmusine ? Babara Lund, så ledte jeg videre for at finde Hanne Marie, men fandt hende ikke, jeg vil regne med at det er Frost´s og Moslunds.

Ved nærmere eftersyn tror jeg faktisk at det omtalte fruentimmer Rasmusine Meislund FT 1845
Det kunne jo være jeg skulle kigge bøgerne igennem igen
Hilsen Påsse

Fra : præceptor

Dato : 15-04-07 20:35

Jeg syntes umiddelbart at Meislund og Moslund [eller Moeslund] ligger så tæt på hinanden at jeg ville overveje om der ikke kunne være tale om en tydningsfejl, og det så meget desto mere som der i det ene tilfælde er nævnt en Hanna M. som i det næste tilfælde tolkes som Hanne Marie ...

Fra : Påsse

Dato : 15-04-07 21:38

Hej igen

Jeg tror vi er på rette spor med hensyn til Frost 1. ægteskab, mon den skal findes i Nyborg hvor konen er fra. Jeg har lige kikket Fredericia Michaelis igennem, men ikke fundet nogen. Så der er noget at tage fat på.
Mon Frost også senere har fået nr. 2 kone til Fredericia, måske ligger chancen der.

Hilsen Påsse

Fra : præceptor

Dato : 15-04-07 22:46

Citat
Mon Frost også senere har fået nr. 2 kone til Fredericia, måske ligger chancen der

Du mener vel Kolding ?

De to FT'er med Meislund og Moslund er jo fra Kolding, hvor jeg dog lige har kigget FT 1855 igennem uden at finde Frost der.

Og FT 1845 for Kolding er jo desværre temmelig ulæselig, hvorfor jeg ikke kan afgøre om der f.eks. står Muslund eller Meislund

Fra : svendgiversen

Dato : 15-04-07 23:19

>Johannes Peter [[Nicolai(i)] Frost & Hansine Mo(e)slund /Meislund
>Peter Iversen [Frost] 12 Ugift Deres Børn Frederitsia

Hvorfor Iversen? Skal man så ikke have en far Iver?? Svend

Fra : præceptor

Dato : 15-04-07 23:35

Citat
Hvorfor Iversen? Skal man så ikke have en far Iver?? Svend

Efter navneloven - som visse steder var meget lang tid om at slå igennem - skulle man overgå fra at have patronymiske navne til at føre egentlige faste familje/slægts - navne, og dette faste navn er her Frost.

Uanset navneloven, blev faste familjenavne brugt af borgerskabet og især det fra Tyskland indvandrede borgerskab i de større byer/købstæder længe før navneloven blev indført.

Iversen kan en gammel tradition med Iver Petersen -> Peter Iversen og så er den måske fastfrossen der - hvis jeg må være så fri ...

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 500 point
Dato : 18-04-07 12:13

Jeg ved ikke om du fik kigget i Kolding, men ellers prøv at kigge på opslag 10 i den næsten ulæselige FT 1860 fra Kolding Købstad på AO:

Johannes Frost, 40, og står der mon Holstener?,
Karen Pfeiffer, 23, Ølgaard, hans Kone

Dette må være nøglen til den videre vej frem ...

Godkendelse af svar
Fra : Påsse

Dato : 18-04-07 12:38

Tak for svaret præceptor.

Du mener der står Holstener, er det hvis man har haft bopæl der, eller ?, manden er jo født i Skanderborg, ved du noget om det ?
Kom han måske fra Holstebro, det synes jeg på en måde der står.

Hilsen Påsse

Fra : præceptor

Dato : 18-04-07 14:55

Det med Holstener skal du ikke tage så alvorligt, for efter min mening er det helt ulæseligt. Det er det efterfølgende her imidlertid ikke:

Citat
Fra Fiche Kort no. 1279
FT 1870 Kolding Ejendom 38 i Skolegade i 1ste Kvarter.
Forhus 1 Etg.
1. Johannes Peter Nicolai Frost, M, 53,G, Luth, Skanderborg, Husf, Smed
2. Karen Frost, K, 29, G, Luth, Ølgod Ribe Amt, Husm
3. Rasmussine Barbara Frost, K, 9, U, Luth, Kolding, Børn
4. Edvard Niels Frost, M, 3, U, Luth, Kolding, Børn
5. Christian Frederik Frost, under 1 Aar, U, Luth, Kolding, Børn
Quisten
6. Thomas Christian Bøgh, M, 37, G, Luth, Slesvig, Husf, Daglejer
7. Sophie Bøgh, K, 28, G, Luth, Slesvig, Husm.

Fra : præceptor

Dato : 18-04-07 16:24

http://www.arkivalieronline.dk
Citat
Vejle Amt, Brusk Herred, Kolding 1860-1872
Opslag 97
40 født. 1869, 12 Juni, Christian Frederik Frost, Hjemmedøbt d. 18 Juli Daaben konfirmewret i Kirken 15 April 1870
Forældre: Smedemester Johannes Peter Nicolai Frost og Hustru Karen født Feiffer 29 Aar i Kolding

Opslag 62
født 1866, 9 October
Niels Edvard Frost
Døbt i Kirken 23 December 1866
Smedemester Johannes Peter Nicolai Frost og Hustru Karen Feiffer 27 Aar i Kolding
Faddere: Skomager Jacobsens Kone, Jomfru Nancy Deichner?, Snedker C. Feiffer, Murer P. ____berg og Smedesvend Jensen, alle af Kolding.

Fra : præceptor

Dato : 18-04-07 16:54

http://www.arkivalieronline.dk
Citat
Vejle Amt, Brusk Herred, Kolding 1853 - 1860 opslag 176

36. født: 1860, 3 Juni, Rasmusine Barbara Frost, Døbt i Kirken d. 26 August 1860,
Kleinsmedemester Johannes Peter Nicolai Frost og Hustru Karen Feiffer 23 Aar, i Kolding

Skomager Vogels Kone, Bødker Sønelchsens Datter Lovise, Blikkenslager Jeppesen og Sadelmager C. Deihsner alle af Kolding

Fra : præceptor

Dato : 18-04-07 20:43

Det må også kunne interessere dig, at der i de forskellige FT fra Kolding er flere forskellige Feiffer håndværkere, der muligvis er i familie med Karen Feiffer.

I FT 1880 fra Kolding så jeg også en 42 årig Peter Iversen Frost fra Fredericia med sin kone fra Nyborg, og med nogen af børnene fra Nyborg samt andre af børnene fra København.

dette være blot lidt bemærkninger udervejs.

Du har følgende muligheder