/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål

Kandu.dk
bentjuul 8962
Nu blir det vel ikke for kedeligt
Fra : Rfou
Vist : 1047 gange
50 point
Dato : 15-01-03 06:52

Før i tiden var der mange sjove små jokes, som især yngste lærling, bydrengen eller ethvert taknemmeligt offer kunne blive udsat for. Man kunne blive sendt i byen efter en "pålæggerfil" "strækolie" "Englefedt" og meget andet. Jeg selv blev sat til at finde en gearstang til en Ford T. For dem der ikke kender sådan en bil, kan jeg fortælle at det er en lidt nyere model end en Bedstemor And Bil. Den havde ingen gearstang; men pedaler i stedet. Selvfølgelig fik jeg besked på at søge på det Autoværksted, der lå længst fra det værksted jeg var på. De havde selvfølgelig ingen; men lagermanden var helt sikker på, at der ude i den anden ende af byen lå en på et andet lager. Sådan fortsatte eftermiddagen, til jeg havde besøgt alle værksteder i byen. Det eneste jeg opnåede var at blive grundigt til grin, da jeg endelig vendte hjem.

Forskellige fag havde deres egne specialiteter, og det kunne være sjovt at høre om den skik stadig lever, og om Du kender eksempler, eller måske selv har været udsat for noget.
Eller været med til at bruge det mod nogen anden person.
Den bedste eller mest originale historie får 5o point og udvælges når tråden går i stå.
Dyk ned på bunden af huskeren, og se efter hvad der befinder sig af gamle minder; men svøm nu ikke helt hen.
Den gamle nostalgiker

Fra : Rfou

Dato : 15-01-03 09:06

Det er ikke for at være uvenlig at jeg afviser Dit svar bks; men jeg håber da på mange flere gode besvarelser, så jeg vil opfordre til at man skriver sine indlæg som kommentarer.
Hvis jeg accepterer Dit svar, bliver spørgsmålet jo lukket.
Men derfor skal Du ikke udelukkes fra, at være med opløbet. Bare skriv en kommentar uden ret meget indhold f. eks. "hej" så har jeg stadig mulighed for at vælge Dig.

Er interessen til stede kan jeg jo forhøje pointene hen ad vejen, så den kommer op i køen igen.
Venlig hilsen
Rudolf

Fra : Anakardian

Dato : 15-01-03 09:58

Hej Rudolf

Indenfor spejderne kan man blive hen for at hente en røgvender. Det er jo altid irriterende at få røgen i øjnene og gør en røgvender jo lykke.

Man kan også blive sat til at vande kompasrosen.

Mvh.

Anakardian

Accepteret svar
Fra : bks

Modtaget 50 point
Dato : 15-01-03 10:31

Hej og undskyld. Jeg skal lige lære reglerne

Venlig hilsen
bks

Fra : Fnollerpige

Dato : 15-01-03 10:32

Hej Rfou - et par drenge jeg gik i klasse med, kom efter 8. klasse i lære hos en lokal VVS mand, og begge har fortalt at de blev sendt rundt på værkstedet efter ( ved ikke hvordan det staves ) Körner-brikker .....
osse noget der ikke fandtes, det skulle vist være sådan nogle man bruger til tagpap, men pyt med det - morskaben bestod jo i den her overeffektive lærling der fór hele værkstedet rundt, og spurgte - og hos alle dem de spurgte udløstes en skraldende latter.

Fnollerpige

Fra : bks

Dato : 15-01-03 10:45

Hej Fnollerpige

De stakkels drenge blev set rundt efter en Körner-prikker.

En Körner-prik er en mærkning, der bruges, f.eks. når man skal bore huller i træ. Prikken laves med f.eks. en syl i stedet for et blyantskryds. Sylen laver en mindre fordybning i træet og denne fordybning hjælper med til, at boret ikke løber (smutter ved siden af), der hvor hullet skal være.

I ældre tid kunne man, så vidt jeg ved, have arbejdsbetegnelsen "Körner". Den arme mand bestilte ikke andet end at lave fordybninger (forboring) hele dagen.

Venlig hilsen
bks

Fra : Fnollerpige

Dato : 15-01-03 10:57

Okay

Hej bks....

aaaiii havde så næsten stavet det rigtigt kun et b forkert.

Nå, det var det K'orner Prikker var - ja nu du selv siger det " Arme mand "

Tak for forklaringen

Fnollerpige

Fra : Rfou

Dato : 15-01-03 11:12

Åh disse minder - Jeg blev selv i sin tid sendt i byen efter en spand kørnerprikker, og fik en spand og en tier med. Men på det tidspunkt havde jeg lugtet lunten, og vidste desuden at der lå en soldefabrik i byen. Sådan et sold til et tærskeværk hedder en kørner, og d.v.s. at de mange små stykker man prikker ud af soldet hvor hullerne skal være er Kørnerprikker der bare blev smidt i skrotbunken til jernhandleren kom og hentede den.
Så jeg cyklede bare op og fyldte min spand, og kørte hjem på værkstedet og afleverede kørnerprikkerne.
Dennegang var det mig der lo, og de andre blev så befippede, at de ikke spurgte efter tieren.
Det var sidste gang jeg blev sendt på den galej.
Rudolf "-)

Fra : briani

Dato : 15-01-03 11:43

Hej Rudolf
For mange mange år siden
Da jeg arbejde på slagteriet i Esbjerg sammen med alle de andre ”svin”
Have vi tit i børnenes ferie,nogle af dem inde som ferieafløser
Og her blev der taget meget Pis på de unge mennesker(det var sku synd)
Jeg have en af de unge mennesker til at hjælpe mig,da mester en dag kom hen til ham og sage,at han skulle gå op til en anden mester i Kreaturafdelingen,og bede om af få 2 kilo knofedt,som skulle ligges i en pose med blå huller,mesteren i kreaturafdelingen måtte jo (med et lumsk smil) fortælle den unge mand,at der desværre intet var på lager,men sendte ham videre til en anden mester,som igen sendte ham videre,og på den måde nåede min unge hjælp hele slagteriet rundt,og kom først tilbage igen efter cirka en time.(uden knofedt og en pose med blå huller)
Ja det var så lidt herfra
MVH Brian

Fra : srhansen

Dato : 15-01-03 12:08

Ooh hidr hidr, det vækker minder og trækker i smilebåndene

Jeg har, i mine slemme dage, selv haft fornøjelsen af at sende min lillebroder ind til malemesteren efter en spandfuld kørnerprikker. Nøej, hvor var han flov og lille bagefter. Selv i dag er han ikke for stolt ved situationen

Jeg har også overværet (kunne ikke nå at stoppe det!), at nogle klassekammerater sendte en anden klassekammerat i byen efter en pakke "knofedt". Da han, tomhændede, vendte tilbage kunne han berette, at han først havde prøvet ved bageren, men de havde henvist ham til byggemarkedet som heller ikke kunne hjælpe ham . Det vakte såvidt jeg husker temmelig megen "glæde" i omgivelserne dengang. Ps. han har det godt idag

mvh srhansen

Fra : dr_scooter

Dato : 15-01-03 13:01

Det er ikke sjovt.... er selv blevet sendt i byen efter knofedt, og en røgvender :(over 2 gange)

Mvh dr_scooter

Fra : stanley

Dato : 15-01-03 14:15

Det er mange år siden en af kammeraterne i skolen blev sendt over til bageren efter 4 - ikke hindbærsnitter - men kejsersnitter

Fra : Melander

Dato : 15-01-03 18:49

eller sende dem ud after en kasse med "vinddrejet stoleben"

Fra : srhansen

Dato : 15-01-03 19:00

dr_scooter -> Nu ikke tage det personligt, vi har alle været "pomfritten på værkstedet" på et eller andet tidspunkt

Fra : zonker

Dato : 15-01-03 20:38

Hejsa

Ja jeg ved godt det falder udenfor tråden, men er der en venlig sjæl der vil gå ind på denne side og se om de kan se billederne :

Klik i menuen i følgende rækkefølge :

grafik -> sjov

Kan du se noget grafik i højre ramme ??

herunder en forkølet plante ?

på forhånd tak

Fra : Rfou

Dato : 16-01-03 01:25

Hej zonker
Hvilken side ?
Hilsen Rudolf

Godkendelse af svar
Fra : Rfou

Dato : 16-01-03 10:02

Tak for svaret bks. Der var et par andre indlæg der også kunne komme i betragtning til godkendelse.
Men Du får pointene fordi Du var den første der svarede, og fordi indrømmede at Du ikke kendte reglerne på Kandu.

Tråden blev ikke det jeg forventede; men jeg det var sikkert mere i gamle dage man brugte den slags traditioner, der aldrig var særlig sjove for den det gik ud over ; men til stor moro, for resten af arbejdspladsen.

Når man efterhånden selv rykkede op i hierakiet, holdt man sig dog ikke tilbage; men var ofte de første til at finde på narrestreger.

Venlig Hilsen
Rudolf

Fra : bks

Dato : 16-01-03 10:49

Tak for at du valgte mig Rudolf

Du har nok ret i, at det kun er de lidt gamlere, som jeg er, der kender disse unoder.

Jeg vil spørge omkring efter flere og så sende dem til dig.

Vil du lave en samling?

Venlig hilsen
bks
PS. Uden for kategori: Hvordan får jeg aktiveret diverse smileys?

Fra : Fnollerpige

Dato : 16-01-03 11:22

Hej bks

Ang. smileys - det gør du på denne side : http://www.kandu.dk/dk/faq.asp

nederst på siden, du laver blot de tegn der står uden for hvert lille ansigt

Hilsner fra Fnollerpige

Fra : Rfou

Dato : 16-01-03 11:25

Hej bks.
Jeg vil godt prøve at gennemgå reglerne igen, som jeg fortolker dem. Men jeg vil understrege at der godt kan være brugere der er uenige med mig.
Det er dog de regler jeg selv følger, og på linie med det jeg har foreslået Kandu at anbringe på et synligt sted, så alle kendte spillereglerne fra starten af, og ikke skulle risikere at komme til at gøre noget forkert p.g.a. uvidenhed.
Jeg kommer tilbage med resultatet i denne tråd, så kan Du læse om dem der.
Hvis ikke Du foretrækker at få dem direkte på mail. Så kan Du finde min mail adrs:. under min profil som Du finder ved at klikke på rfou oppe i venstre hjørne, af et af de indlæg jeg har skrevet.
venlig hilsen
Rudolf
P.S. Dine smileys bliver aktiveret når Du sender indlægget. D.v.s. at Du ikke kan se dem før de ser indlægget inde i tråden. Du må gerne bruge denne tråd til at øve Dig lidt. Det er ikke svært.

Fra : Rfou

Dato : 16-01-03 13:21

Hej bks og andre interesserede

Læs først: Kom godt i gang

Læs dernæst dette tip fra Kandu, som Du finder ved at klikke på dette Link :

http://www.kandu.dk/dk/tip/2851

Indtil Kandu får ændret systemet er det sådan et der er to muligheder når man går ind i et spørgsmål: Enten at afgive et svar eller en kommentar. Af hensyn til evt. nye brugere bør man kun benytte kommentar-prikken, da det ikke er alle der er klar over at man kan afvise et svar (formodet svar) og i stedet acceptere en kommentar som svar.

Man bestemmer selv hvornår man vil lukke spørgsmålet (tråden) og man skal ikke tage hensyn til nogle kontrolløragtige formodede svar á la : Hvis spørgsmålet er besvaret, vil Du så være sød at lukke det.
Til gengæld bør man selv holde øje med udviklingen på sin tråd, og lukke den når man finder det passende.
Er det et konkret spørgsmål som man har fået et konkret svar på, kan man i princippet godt lukke det; men hvis svaret eller andre kommentarer har et indhold der kan være til gavn for andre brugere, der måske sidder med et tilsvarende problem, bør man lade det stå åben i et par dage.
Forudsat at man selv har tid og lejlighed til at følge tråden.
Hvis debatten på et tråd udarter, og fortsætter ud i et vildnis af fnidder fnadder, som der har været en tendens til her på Kandu, bør man lukke det med det samme, og helst skrive det i begrundelsen.
Som den der stiller et spørgsmål; er man den der suverænt bestemmer hvornår man lukker tråden, og hvem man accepterer som svarer, og dermed får pointene.
Lad være med at overdrive antallet af point Du vil give for et godt svar. Hvis det er et reelt spørgsmål er der mange der gerne vil hjælpe, uden at skele til en evt. gevinst. Er gevinsten for stor, kan den give anledning til mærkelige kommentarer fra de pointjægere, der også findes på Kandu.
Læg ikke for meget vægt på pointene. De bliver ikke altid afgivet objektivt; men efter om man kan lide kommentatoren eller forslagsstilleren (Tips & Trick) eller ikke. Eller man tager mere hensyn til om tipset falder i tråd med ens egen holdning. Da det er de første 5 brugere der får tilbuddet om at vurdere tippet, er det jo meget sandsynligt, at det er de brugere der bruger rigtig meget tid på Kandu, - hvoraf nogle føler sig berettiget til at uddele kritik efter forgodtbefindende, og somme tider føler sig lidt stødte over indholdet i et tip - der kommer til at vurdere Dit tip.
Du må selvfølgelig godt skrive at Du er ny på Kandu; men Du behøver ikke at undskylde det. Du må også godt lave fejl – Det gør vi alle indimellem – men prøv så at tage ved lære.
Man skal ikke ha’ været her ret længe, før man ikke er en af de ny mere. Det vil Du opdage hvis Du kikker på folks profil, hvor der står, hvornår man første gang lokkede sig på.
Hold øje med tips fra Kandu – de har lovet at komme med ændringer med det første
Spørg bare hvis der er andet Du vil vide.
Med venlig hilsen

Rudolf

Fra : Rfou

Dato : 16-01-03 14:00

Ddette er bare en prøve

på hvordan jeg kan skrive

i word

og så kopiere indholdet

over i en kommentarboks

under et spørgsmål til
Kandu.

På den måde tager det under ét sekund

at lægge sit indlæg ind

og man risikere ikke så let

at der kommer

andre kommentarer til

som kan misforstå

min kommentar

da skribenten jo vil tro

at det er hans/hendes indlæg jeg kommenterer

Du har følgende muligheder