Ane Olsdatter
Fra : KGN3
Vist : 927 gange
100 point
Dato : 23-02-07 00:09

kan nogen hjælpe ?
ane olsdatter født i Karise 1811 hvem er hendes forældre ?
hun bliver senere gift med smed Niels Olsen født 1816
fra Vemmetofte

hilsen fra KGN

Fra : jyttemor

Dato : 23-02-07 00:43

Hejsa.
Bare et spørgsmål.
Du skriver Ane Olsdatter er født 1811...
Ja og at hun bliver gift i 1816....
Det var godt nok en ung alder at blive gift....
Hilsen fra Jytte

Fra : Teil

Dato : 23-02-07 07:56

Jytte
Læs spørgsmålet igen, tag briller på denne gang.

Fra : præceptor

Dato : 23-02-07 08:50

Tænker du på denne:
Arkivalieronline, Præstø Amt, Fakse Herred, Karise Sogn 1746-1814
opslag 166 øverst på siden

1811
Anne
Gdmd Ole Rasmussens datter af Cariise, hiemmedøbt d. 2 Decbr. cfr. d. 22 Decbr. Test. Anne Margrethe Rasmus, Lars Persen, Jørgen Olsen, Birthe Ols, Anne Jens Pers.
Moderen Introd:

For hvis det er hende, så er faderen Ole Rasmussen - men, det kommer nok ikke bag på dig.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 100 point
Dato : 23-02-07 09:02

Derefter har vi i IGI:

OLE RASMUSSEN
Male

Marriages:
Spouse: ELLEN OLSDR
Marriage: 23 FEB 1806 Karise, Praesto, Denmark

og i FT 1834:

Præstø, Fakse, Karise, Carise, En gaard, 6, FT-1834, B4649

Ole Rasmusen 56 Gift Gaardmand
Ellen Olsdatter 57 Gift Hans kone
Ole Olsen 25 Ugift Deres barn
Rasmus Olsen 13 Ugift Deres barn
Anne Olsdatter 23 Ugift Deres barn
Maren Olsdatter 20 Ugift Deres barn
Peder Clemmensen 23 Ugift Tjenestekarl
Rasmus Hansen 17 Ugift Tjenestedreng
Jørgen Olsen 12 Ugift Tjenestedreng

Alt i alt = Forældre: Ole Rasmussen og Ellen Olsdatter

Fra : præceptor

Dato : 23-02-07 09:25

Jeg kiggede lige lidt i din historik, og jeg må sige det er et imponerende antal annullerede spørgsmål du holder dig.

Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-07 15:57

Hende her, eller hende, eller hende her, Svend
"
OLESDATTER, Anne Marie   Chr   1811   Denm   Prae   Karise
Fa:   Ole HANSEN

OLESDATTER, Anne Marie   Chr   1811   Denm   Prae   Karise
Fa:   Ole CHRISTESEN

OLESEN, Anne   Chr   1811   Denm   Prae   Karise
Fa:   Ole RASMUSSEN
"

Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-07 16:00

Ham her, Svend
"
OLESEN, Niels      Birth Date:   15 Jul 1816
   Christening Date:   21 Jul 1816   Vemmetofte, Praesto, Denmark
   Father:   Ole PEDERSEN
   Mother:   Ingeborg JENSDR
"

Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-07 16:13

Ikke de her, for hun er jo ældst, Svend
"
OLSEN, Niels   Age:   22   Marriage
   Wife:   Ane Marie OLSDR   Age:   19
   Marriage Date:   9 Jun 1843   Recorded in:   Oster Egesborg, Praesto,
"

Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-07 16:53

Men dem, Svend
"
praestoe, Fakse, Alslev, Alsløv By, , 10, et Huus, FT-1845

Niels Olsen 28 Gift Huusmand og Smed Vemmetofte
Ane Olsdatter 34 Gift hans Kone Karise S., Præstø Amt
Ane Marie Nielsen 2 deres Barn Her i Sognet
Karen Hansdatter 17 Ugift Barnepige Her i Sognet
Christen Larsen 19 I Smede Lære Smerup Sogn og Præstø A.
"

Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-07 17:03

Første alternativ til Ole Rasmussen, Svend
"
praestoe, Fakse, Karise, Carise Overdrev, Et huus, 7, FT-1834,

Ole Hansen 57 Gift Huusmand, lever af sin jordlod
Anne Margrethe Olsdatter 50 Gift Hans kone
Johanne Olsdatter 19 Ugift Deres datter
Anne Marie Olsdatter 24 Ugift Deres datter, sypige
"

Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-07 17:18

Andet alternativ tror jeg ikke på, Svend
Datteren er flyttet hjemmefra, OK; men moderen er vist for gammel?
"
praestoe, Fakse, Karise, Jørsløv, En gaard, 11, FT-1834,

Ole Christensen 60 Gift Gaardmand
Inger Nielsdatter 65 Gift Hans kone
Ole Pedersen 16 Ugift Pleiesøn i søns sted
"

Fra : KGN3

Dato : 23-02-07 22:17

jeg kan godt se de mange annullerede, har jeg gjort noget forkert ? et par stykker har jeg annul.

Ane Olsd. ja der er et par stykker at vælge imellem, den sidste er det ikke,
men hvem af de to andre er det ? OLE Hansen --- ole Rasmusen

hvor blev de gift og hvornår ?
det første barn er født i 1843.

hilsen
KGN3

Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-07 23:33

For nyligt lukkede kandu automatisk alle spørgsmål over 3 måneder gamle, tror jeg?

Ja, der er tilsyneladende et alternativ til den først fundne far til Ane Olsdatter;
ud over Ole Rasmussen også Ole Hansen...

Kender du nogle af Ane' s søskende, det vil jo kunne hjælpe en sondring, Svend

Fra : præceptor

Dato : 24-02-07 08:26

Du er oppe mod to forskellige måder at arbejde på.

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er en Anne eller en Anne Marie du søger, men som du definerede det, så søgte du en Anne Olsdatter. Og der går jeg ind i Kirkebogen og ser, at der efter min mening og min måde at arbejde på, kun er en Anne Olsdatter i Karise det pgl. år. Der er indtil flere Anne Marie'r, men kun en Anne.

Derefter finder jeg hvornår denne Annes forældrene blev gift. Og den oplysning gav jeg dig så, og endelig finder jeg så en folketælling hvor begge forældre og Anne optræder samtdigt.

Jeg bruger ikke FamilySearch særlig meget, og når det undtagelsesvis sker, så sker det med den yderste skepsis og forsigtighed, fordi chancen for at få stykket et eller andet anetræ sammen godt nok er stor, mens chancen for at man finder sine faktiske aner på den måde er mindre, end chancen for at man gør det med den metode jeg arbejder efter.

Det du sådan set skal gøre op med dig selv, er om du vil slå plat eller krone og hurtigt få stykket et eller andet tilfældigt sammen, eller om du istedet vil lave systematisk slægtsforskning.

Jeg ventede et stykke tid før jeg svarede på dit spørgsmål, men da ingen andre svarede, så svarede jeg på spørgsmålet, hvorefter det åbenbart blev interessant for Giversen. Havde han dog bare svaret med det samme, så ville jeg nemlig have blandet mig helt udenom, idet vores tilgang til slægtsforskning er så forskellig som tilfældet er.

Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-07 10:01

Jeg skulle lige til at skrive, at hvis hun kun hed Ane, havde præceptor fundet den rigtige...

Men selv om vi ikke er katolikker, hedder mange Ann/Anne jo også Marie,
derfor søgte jeg i første omgang på alle muligheder for Ane xxx Olsdatter i Karise...
(det ville da være ærgeligt hvis man søgte videre i en helt forkert slægt, det er set før).

Jeg fandt så tre og kunne udelukke den sidste på grund af konens alder,
nu er jeg ved at finde argumenter for at kassere, sikkert Hansen familien.
Første spørgsmål her er om hun kun hed Ane, og så er ringen sluttet...

Og ja jeg søger kun på nettet for sjov, usystematisk, ofte med spredehagl,
men jeg har fundet/hjulpet mange mange. Bare spørg eksempelvis Finn.
(Hans Platfues familie er ikke af tysk, men af Hollandsk oprindelse og hed oprindelig PlatVoet).

Jeg har heller ikke tillid til FS, men har en gammel kopi på CD, hvor jeg kan søge i Danmark
på amter; det giver en hurtigere og for mig billigere indgang til mange spørgsmål.
(Jeg har flexrate, ikke gratis ubegrænset netadgang, og er derfor forsigtig med at bruge AO)

Det er min måde at arbejde på, og når jeg ikke svarede før, jeg arbejder fortsat om dagen...

Og tilbage til den aktuelle sag:
Hedder hun kun Ane har præcepter fundet den rigtige Rasmussen familie;
hendes mor hedder så Ellen...

Kan hun også have heddet Ane/Anne Marie, er Hansen familien et alternativ;
moderen hedder så Anne Margrethe...

Også deres egen datter hedder Anne Marie, ikke opkaldt efter sin farmor for hun hedder Ingeborg.

Mon nogen af fadderne ved den lille Anne Maries dåb i 1843 hedder Hansen eller Christensen...
Er der navne sammenfald etc.

Tænk hvis hvis præceptor havde været med for år tilbage,
da senta og jeg overfyldte dette forum med alenlange udskrifter fra netop Family Search.

Hilsen igen Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-07 10:37

Andre må finde vielsen nok 1840, 41 eller 42 og dåben nok 1843, de er ikke i mit uddrag af FS.
Her har den lille Anne Marie fået et par lille søstre:
"
praestoe, Fakse, Alslev, Alsløv Bye, et Huus, 12, FT-1850,

Niels Olsen 34 Gift Smed, Huusfader Vemmetofte Sogn, Præstø Amt
Ane Olsdatter 39 Gift hans Kone Carise Sogn, Præstø Amt
Ane Marie Nielsen 7 Ugift deres Barn Alsløv Sogn, Præstø Amt
Maren Nielsen 4 Ugift deres Barn Alsløv Sogn, Præstø Amt
Karen Nielsen 2 Ugift deres Barn Alsløv Sogn, Præstø Amt
"
Også meget almindelige fornavne; Maren genkender vi fra Rasmussen familien, Svend

Fra : præceptor

Dato : 24-02-07 10:50

Citat
Tænk hvis hvis præceptor havde været med for år tilbage,

Men, Præceptor er netop ikke med, idet jeg som sagt arbejder på en helt anden måde. Og to så forskelligartede tilgange i den samme tråd, kan kun skabe forvirring.

Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-07 14:16

Olsen Olsdatter familien får vist ikke flere børn:
(mor Ane er lidt ældre end Niels smed)
"
praestoe, Fakse, Alslev, Alsløv By, , 17, FT-1860,

Niels Olsen 44 Gift Huusmand, Sognesmed. Huusfader Vemmetofte Sogn, Præstøe Amt
Ane Olsdatter 49 Gift hans Kone Carise Sogn, Præstøe Amt
Ane Marie Nielsen 17 Ugift deres Barn Alsløv Sogn, Præstøe Amt
Maren Nielsen 14 Ugift deres Barn Alsløv Sogn, Præstøe Amt
Karen Nielsen 12 Ugift deres Barn Alsløv Sogn, Præstøe Amt
"
Niels bliver iøvrigt ret gammel, enkemand, og gifter sig vist igen i en høj alder?

I ingen af folketællingerne optræder Ane med tilnavn Marie,
så præceptor har sikkert ret i sit første systematiske fund, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-07 15:54

Kender du iøvrigt denne slægtsforsker:
http://www.baskholm.dk/

Han ser ud til at have slægtninge tæt på dine?
Hilsen Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-07 17:54

I kirkebogen fra Alslev 1814-83 finder jeg i opslag 138 nr 567 en lille Anne Marie Nielsen
døbt i 1843...

Læsning af håndskrift er ikke min stærke side, og jeg synes faderen: Smed Niels hedder Larsen,
ikke Olsen; det gør imidlertid de fleste af fadderne, fra Karise hvor moderen Ane Olsdattter jo kommer fra, og en hedder vist Rasmus til fornavn...

Intet Marie og ingen Hansen/Hans så vidt jeg kan se, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-07 22:22

Her gifter de sig nok, Svend
"
ANE OLSDR
Marriages:
Spouse: NIELS OLSEN Family
Marriage: 08 JUL 1843 Alslev, Praesto, Denmark
"

Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-07 22:46

Og det ser ud til Ole Rasmussen er forlover;
præceptor fandt så den rigtige, og dine oplysninger ane olsdatter uden marie var korekte.

På denne tid hed de fleste ane også marie, derfor mine alternative søgninger.
(kun for at være sikker på at det ikke er den jævnaldrende ane marie fra Hansen familie)

Hilsen Svend

Fra : KGN3

Dato : 01-03-07 22:41

Tak for hjælpen til alle, det var en dejligt.

Ja der er mange der hedder Ane, niels O i de sogne der nede omkring,
det skulde jo helst være de rigtige, (men vi tjekker dem)

KGN3

Fra : KGN3

Dato : 01-03-07 22:45

spørgsmålet er besvaret

Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-07 15:56

Nu tror jeg at jeg ved hvorfor du havde så mange annulerede spørgsmål...

Du lukker jo spørgsmålet ved akceptere et svar...
(tag endelig præceptors i dette tilfælde, han fandt jo den rigtige ane og først).

God Weekend, Svend

Godkendelse af svar
Fra : KGN3

Dato : 03-03-07 00:39