Hydroforbeholder-hvilken er ok
Fra : Eyvind
Vist : 4910 gange
100 point
Dato : 05-10-09 13:25

Jeg er ved at undersøge hvilken hydroforbeholder vi skal vælge til udskiftning af den eksisterende.

Det er til et lille vandværk, som forsyner 7 husstande.

Vi har nu en 500 L. beholder med blandet luft og vand.
Det påtænkes at mindske beholderen til 300 L. så der ikke står så meget vand stille om natten.
Hydroforpumpen kan sagtens følge med ved "storbrug"

Nu kommer spørgsmålet.
Der er 3 slags hydrofor med adskilt luft/vand.
1. Rustfast med membran.
2. Alm. jern med membran.
3. Glasfiber med gummipose.

Er der fordele og ulemper med de nævnte.

Ps. Jeg har søgt på nettet men ikke fundet ret mange fabrikanter/importører af hydroforbeholdere.
Jeg har mulighed for at købe hos grossist.
Eyvind.

Fra : pbp_et

Dato : 05-10-09 16:42

Da jeg har haft flere rustne af slagsen, vil jeg foreslå den af glasfiber. Min erfaring er ganske vist fra fritidshus, men alligevel....
vh
pbp

Fra : Hejdu58

Dato : 05-10-09 18:14

Hvad er prisforskellen ?

En i Alm. jern med membran, holder jo i ca. 30 år, den skal bare males rigtig godt, især i bunden inden den bliver monteret, for fabriks lakken holder ikke i længden for den ruster også ude fra pga. kondens. Så godt med maling og til slut BODU 100 / panelfres til biler, så ruster den ikke ude fra. Har selv en alm. beholder jeg har gjort det ved.

Glasfiber med gummipose ? har aldrig hørt om sådan en, kan der pumpes luft ind i gummiposen, eller er det en lukket pose der en dag mister sin balong funktion?

Fra : Eyvind

Dato : 05-10-09 18:37

Det er denne i glasfiber.
http://www.filtec.dk/content_welmate_1.htm?gclid=CIvm5vKvpp0CFUMF3godZmnWcQ

Ps. Jeg har ikke "rørt" ved beholderen endnu, for jeg kunne ikke finde firmaet i Fløng.

Hejdu58 > hvilken beholder vil du anbefale.

Fra : Hejdu58

Dato : 05-10-09 19:11

Efter at have set prisen på den i glasfiber, vil jeg IKKE købe den, og hvordan opfører glasfiber sig i længden når trykket stiger og falder i beholderen, løstmer der sig nogle meget meget fine fiber ? det er jo drikke vand der er i den.
Jeg har selv en alm. jernbeholder af jern, hvor jeg selv kan pumpe luft i, og sodan en vil jeg vælge og så male den rigtig godt inden montering, i 1981 fik jeg en beholder der var 5 år gammel, den malede jeg nogenlunde godt, og den skiftede jeg for 2 år siden, da der blev et huld i bunden, od det var ikke lige der jeg havde brugt mest maling, da jeg malede den, så den af jern holder i lang tid, hvis den bliver malet godt inden montering.

Så jeg vil vælge en alm. af jern

Fra : Eyvind

Dato : 05-10-09 19:45

Nu er vandet jo ikke i berøring med glasfibrene (som nok er beklædt med gelkoat).
Glasfiberbeholderen holder på luften og vandet er i en "pose"
Men jeg er da også betænkelig.

Men det skal være med membran, så vi er fri for at puste luft i.
Luften optages jo i vandet og hydroforkørslen har så for meget start og stop.

Men det er svært når der skal vælges for andre, end bare en selv.

Fra : bennymanden

Dato : 05-10-09 20:33

Hej Eyvind -
Jeg ville klart vælge nummer 1) Rustfast med membran, eller nummer 2) Jern med membran, alt efter prisforskellen.
Hejdu58 har helt ret i, at en meget væsentlig del af tæringen på en brugsvandsbeholder af den type sker udefra, p.g.a. kondens, men rustfast er altid godt, også for forbrugeren af vandet
Ud fra dine oplysninger, også om at pumpen sagtens kan klare et storforbrug - ville jeg ikke være i tvivl om hvad jeg selv ville vælge: Rustfast med membran
hilsen
Bennymanden

Fra : Eyvind

Dato : 05-10-09 22:48

Ok - glasfiberbeholderen er hemed skrottet.
Nu må jeg så se om prisen får lov til at vælge materiale jern/rustfast.

Jeg kan også bedst lide noget af jern / rustfast.
Da vi også selv vil montere tanken - bliver det nok med det blå PEMrør og Isiflo. Nemmere at tilpasse, og hurtigere at genetablere.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 05-10-09 23:22

Om det bliver jern/rustfast, så synes jeg at i skal male den rigtig godt enden i montere den, for i 7 husstande er der garnteret noget maling til metal der kan bruges det vil aldrig skade.

Og med 7 husstande er det også best at have en med membram, for den er vedligeholdelsfri, så der skal ikke rafles om hvem der skal pumpe luft i den,

Fra : Eyvind

Dato : 05-10-09 23:38

Den bliver malet, hvis det ikke bliver rustfast stål.
Ja vi skiftes til at returskylle sandfilteret, men det er mig som skal pumpe luft i beholderen.

Fra : o.v.n.

Dato : 06-10-09 11:50

Hvilken pumpe har i til vandværket ? Nogle dykpumper har ikke godt af mange start/stop men kan bedre tåle at køre længe, så hvorfor gå ned i størrelse vandet tager ingen skade af at stå i beholderen, jeg ville også vælge jern eller rusfast - har 300 liter jernbeholder til 1 husholdning + dyr, den er 20-25 år den første holdt over 30 år

Fra : Eyvind

Dato : 06-10-09 12:39

Vi har en ansugnings hydroforpumpe. (fra Jylland et sted)
Beholderen vi har nu er på 500 L.
Et andet vandværk jeg kender har 2 stk. hydroforbeholdere til 14 husstande...........vi er 7
Så en beholder på 2-300 L burde være nok
Ingen pumper har det godt med for korte kørselselsintervaller.
Beholderen skal jo modvirke dette. (stor hysterese)

Jeg har været her hos Jensen og kigge på beholder og er tæt på at vælge denne 2-300 L
http://jensen-trading.dk/webshop/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=134&Itemid=10

Det er jo en jernbeholder med gummipose, og den skal så ikke vedligeholdes med fortryk.
Den så ud til at være enkel at servicere med en ny pose.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-09 18:14

Tak for svaret Hejdu58.
Og tak til Bennymanden.
I fik begge hevet mig væk fra den af glasfiber, som jeg selv også var usikker på.
Nu skal en af mine venner købe den hjem til os.

Fra : Hejdu58

Dato : 06-10-09 21:42

Selv tak, den ser tiltalende ud, den nye beholder, men jeg vil / måske vælge den 500 Liter beholder til 7 husstande, for er beholderen for lille vil det give flere start / stop.
En person bruger ca.100 liter vand i døgnet.

Du har følgende muligheder