/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Electronics Workbench
Fra : Jesper84
Vist : 769 gange
100 point
Dato : 02-02-07 19:04

Hey

Som elektronik-intereseret har jeg flere gange haft glæden af at benytte mig af Electronics Workbench Multisim 8. Det er meget lækkert at kunne tegne nogle diagrammer ind hvis man en dag skulle blive i tvivl om noget.

Men nu har jeg lavet et forsøg med en NE555, og det fungerer fint i praksis, men men virker ikke i workbench? Det synes jeg er mystisk?

Link--> http://www.badongo.com/file/2147725

Det bør jo fungere på den måde at når den første kontakt påvirkes kortvarrigt sætter NE555 sin udgang, og den er sat lige indtil den næste kontakt påvirkes kortvarrigt. Altså en start-funktion og en stop-funktion...

Men når jeg starter simulationen er udgangen sat konstant!? Når så kontakten til reset-benet på NE555 påvirkes så slukker lys-dioden og spændingen forsvinder fra udgangen, men det gør den kun lige indtil kontakten slippes igen?

Hvad gør jeg galt her? Det virker i praksis. Er der evt. en fejl i Workbench?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 03-02-07 05:31

Jeg har ikke erfaring med programmet Electronics Workbench, men jeg har et rigtigt lækkert lille hæfte vedr. 555. Den kunne jeg nok finde frem og scanne til dig.
Hvis du skriver en privat besked til mig, kan vi da udveksle e-mail adresser.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 03-02-07 05:34

Jeg skal alligevel ha' fundet det hæfte frem.
Jeg skal ha' klyttet en viskerrobot sammen til en af mine venner.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-02-07 12:50

Jeg kunne ikke åbne din illustration - men hvis der er uenighed mellem virkelighed og teori, hvilken af dem stoler du så på? Jeg har faktisk selv E.W. liggende på en CD, men kan som regel gennemskue diverse predsløb. Og hvis jeg er i tvivl, foretrækker jeg at bygge dem og måle på dem.
mvh
pbp.
P.S. Én af mine studerende afleverede fornylig en opgavebesvarelse lavet ved hjælp af E. W. Om han havde tastet forkerte størrelser ind, eller om det var programmets fejl, aner jeg ikke; svaret var forkert med en faktor cirka 300.
Han har fået besked på at komme med en gennemskuelig (og forhåbentlig korrekt) løsning.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 04-02-07 16:56

Tja, jeg ved jo at det virker når jeg har afprøvet det i praksis. Men jeg kan godt lide at smide det ind i EWB og gemme det på puteren så jeg en dag kan hive det frem igen. Og så er det jo meget rart at det også kan simuleres.