/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Lav puls
Fra : Sillepigen
Vist : 6941 gange
50 point
Dato : 31-01-07 20:16

Hej kandu'er.

Jeg er begyndtat tjekke minpuls i ny og næ, og normalt ligger den omkring 70. Men om aftenen, når jeg lige er gået i seng, ligger den nu oftest på 51, selvom jeg lige har børstet tænder og gået lidt rundt.
Det skal lige siges at jeg dyrker sport, men bestemt ikke er i super god form.
Kan nogen forklare, hvorfor den er så lav, og om det er noget, jeg skal være opmærksom på?

Mange hilsner,
Kathrine

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 31-01-07 20:21

Jeg ved det ikke. Men min dreng har også en meget lav puls. den ligger på ca 42.

Vi fik engang af vide på sygehuset (da var han 7 år - pulsen 39) at det var fordi han var fysisk stor og stærk og i god form.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 20:27

hvilepuls efter ca. 2 min stistand
Alm. falder hvilepulsen til 60 rimelig kondi
sports folk til omkring 50 god kondi
nogle sportsfolk falder ned til lidt over 40

Det er evnen til at transportere ilt rundt i blodet.

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 31-01-07 20:31

e.c: Jeg rødmer også meget, og har læst et sted, at også har noget med ilttransporten i blodet at gøre (som jeg jo selvfølgelig ved alt om, efter at have skrevet 3. års opgave om den - ups )
Kan det have en sammenhæng? Eller har jeg bare ukendte sportsfolksgener?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 20:42

Jeg rødmer også, men har en dårlig kondi. (et par gamle blodpropper i lungerne)

Vi er absolut ikke ens og kan heller ikke finde noget "normalt" hos nogen af os.
Om din puls passer til dig.....................kan kun en læge vurdere.
Det man skal være opmærksom på er, hvis der kommer forandringer.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-01-07 21:13

Det er da en flot hvilepuls...! Og ikke bekymrende. Det er den anden vej, at det er farligt.

Lavt blodtryk derimod kan gøre dig svimmel m.v., men det er en helt anden snak. Jeg døjer med lavt blodtryk og en høj hvilepuls (85-93) efter en operation. Men har normalt masser af luft til at danse jitterbug!

Ingen grund til panik. I øvrigt hænger puls og alder sammen. Højere puls er ok ved højere alder. (Har jeg lige læst mig til...)

Og så er der lidt her: http://da.wikipedia.org/wiki/Puls

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-07 21:13
Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-07 21:26
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 21:29

Ja Ysseven en times tid hver dag til Clifters eller andre. Så holdes kondien ok.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 01-02-07 17:45

Høh, min hvilepuls er på 42 og min daglige puls er meget sjældent over 60, hvis ikke lige jeg knokler løs eller traver rask til med hunden.
Og jeg er altså 59 år, lettere overvægtig og i god, men bestemt ikke i forrygende form...
Så jeg tror altså, at folk bare er forskellige på det punkt. Så længe hjertet ikke går helt i stå, så betyder det vist ingenting. Og pulsen skal vist en hel del længere ned før hjertet ligefrem stopper.

At jeb skriver at hans dreng har en lav puls og at han er stor og stærk, det var interessant. For jeg er også ret stor, 182 høj, -så man kan jo godt forestille sig, at pulsens hastighed også hænger sammen med størrelsen.. Helt små børn har vist oftest en hurtigere puls...

Kathrine, prøv og check din puls om morgenen, -lige når du vågner.. Så er den sikkert endnu lavere..

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 01-02-07 20:42

Det vil jeg gøre i morgen tidlig. Jeg er også forholdsvist høj: 178 i 9. klasse og i 1.g 182 (på mit pas - dvs med sko). Måske skulle vi udvikle en teori om det.
Jeg holder lige øje med, at hjertet faktisk ikke går helt i stå og ellers nyder jeg bare en lav hvilepuls.
Tak for jeres hjælp

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-02-07 20:50

e.c - hvem gider Clifters, når der er så mange andre...??? Og normalt holder jeg trods en høj puls ganske længe -ved god musik.

Har igen været hos lægen i dag, fordi jeg dårlig nok har et blodtryk, men til gengæld en mægtig puls! Har ladet mig gøre klogere med hensyn til blodtryk: Det skal helst ikke under 80 (har altså nogle få streger at løbe på), men ellers lavt blodtryk faktisk rigtig godt at have.

Min puls er nok lige i overkanten på grund af min rygning (1 pakke om dagen) og den lille detalje, at kroppen knokler med at komme på højkant efter operation og narkose.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-02-07 08:54

Clifters......... skulle bare lige se om du var fra Kbh. / kødbyen / dansehal.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 23-02-07 12:20

Din puls er helt indenfor det normale.
Hvad var hvilepulsen?

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 23-02-07 16:04

Tak for svaret Birgitta. Tak til jer andre også :)
Go' weekend

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-02-07 16:52

Tak for accepten af mit svar. Fik du taget din puls om morgenen?

Go' weekend til dig også.