/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
har du bemærket
Fra : aasenissum
Vist : 519 gange
300 point
Dato : 29-01-07 11:18

om du med alderen/erfaringen har ændret holdning til noget, som var vigtigt for dig , da du var yngre.
f.eks.:
politisk. det siges, at man med alderen hælder mere til højre.
tænker mere på egne behov fremfor fælles
hørte du til dem, som i sin tid forargedes overfor usa's behandling af den farvede befolkning eller for den sags skyld også andre indvandrere, irere osv.. Og nu?
aldrig i livet kunstige blomster eller plasticjuletræer.
eget forbrug af energi.
afbrænding af f.eks. mælkekartoner, plastic .... i brændeovnen, for det er så dejlig nemt. og så er vi a'e me'et'
sprøjtning af ukrudt i haven.
hvordan ser det ud med tolerancen?
osv.osv.osv.

tjae, det var nogle af tanker, som pludselig poppede op her en mandag morgen og som jeg fik lyst til at dele med jer herinde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-07 12:26

Du må leve et ret kedeligt liv hvis det er sådanne tanker du vågner op med....

Selvfølgelig ændrer "vi" holdning.....

Det gør alle efterhånden som vi bliver klogere, og verden ændrer sig jo hele tiden

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 300 point
Dato : 29-01-07 12:32

Jeg foragter stadig US for deres behandling af de afrikanere som blev stjålet/"købt" en gang.
(Og lidt flov på mine landsmænds vejne for behandlingen af det okuperede Grønland)

Jeg har stadig ikke noget imod fremmede...............men den nye tendens til middeladerlige tilstande med undertrykkelse af kvinder som mange (læs alt for mange) fremmede udøver endda med den islamiske koran i hånden.

Jo - jeg er eller nok blevet lidt mere konservativ (ej partiet), men har jo også set mange af de såkaldte samfundsrevsere sidde godt og behageligt midt i det de foragtede.
Eyvind.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-07 13:29

Jeg tilslutter mig det Eyvind skriver, men vi er jo også et par modne herrer der har modne holdninger.
Bjarne

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 29-01-07 16:14

næh refi, du tager ganske fejl mht. kedeligt liv.
ganske mod forventning (bl.a.kronisk sygdom, som på et tidspunkt vil få mig i en kørestol( og derfra er der ikke så langt til den et-værelses med enkeltbillet), så får modgang mig til at tænke kreativt - det skal dælme ikke få mig ned med nakken. så jeg har gang i mange ting, skal jo skynde mig.
jeg har været så heldig at blive født med et optimistisk syn på tilværelsen, hvilket bl.a. giver mig overskud til måske at sætte en lille debat i gang. og jeg har set din smiley og ved, at det var venligt ment.

og eyvind - undertrykkelse af kvinder finder sted i alle samfund. også i danmark af danskere.

selv hygger jeg mig med næsten dagligt kraftigt at protestere. jeg er for 5 år siden flyttet langt pokker ud på landet (forelskelse i en mand, i min alder!). her sker dette hos naboer og os..
når en mand tager ordet (læs: afbryder en samtale), så flyttes opmærksomheden til den afbrydende part og der sidder f.eks. jeg midt i en sætning om noget, som normalt interesserer vedkommende mand - skruemaskiner kontra boremaskiner.?
som bymenneske kan jeg ikke holde min kæft - og protesterer.-(
selv unge kvinder ligger under for det.

jeg er dog stadig i stand til at more mig lidt over det indvendigt.
eyvind, jeg ved godt, hvad du mener, dette er blot et lille rodet tillæg.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-01-07 16:26

Vi er kommet langt i udviklingen af balancen mellem kønnene, men ikke lang nok.
Og det jeg er ked af, det er at den udvikling helt kan gå i stå.
Jeg har gået i en International skole hvor alle farver drenge og piger var/er ligeværdige.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 29-01-07 16:35

og jeg fryder mig over, at mine unger er vokset op på en højskole med mange, rigtig mange forskelligheder.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-07 16:54

aasenissum , bortset fra visse unormale tilfælde så vil kvindeundertrykkelse i DK være ensbetydende med, at kvinderne vil undertrykke mændene. Hvilket jeg i øvrigt kun oplever i dette forum fordi vi her hjemme er lige med de forskelligheder der nu engang er helt naturlige.

Jeg bryder mig som Eyvind er inde på heller ikke om middelalderlige livssyn, hvor det betragtes som en selvfølge, at det kan koste en kvinde livet at være utro eller sågar at være blevet voldtaget.
Jo det sker da her i landet at der er "indfødte" der handler som om det er sådan, men det er trods alt ikke accepteret.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-01-07 17:01

aasenissum

Nu må du lære det......

http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm?1%20kor14.34

Citat
Som i alle de helliges menigheder v34 skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. v35 Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden. v36 Eller er det fra jer, Guds ord er udgået, eller er det kun jer, det er nået til?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-01-07 19:42

Hvem har overhovedet nævnt noget om tro?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-01-07 19:45

Selvom Muslimer blander tro og politik sammen, behøver vi da ikke at gøre det!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-07 19:49

Det er netop en væsentlig forskel på (muslimske) indvandrere og danskere, at vi danskere har en klar sekularisering af politik og kultur, som dermed ikke komme ri konflikt med det religiøse.

At tro er at mene og hvis du ikke mener noget er der heller ingen tro!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 29-01-07 23:25

jaja ro på nu.
dette var oprindelig ment som en lille tankevækker - er jeg/vi blevet mere laståtil med alderen.

men somdet så ofte før er set herinde, så ender vi med at håndplukke et ord/vending og så skal jeg love for, at det bliver dissekeret.
hoppede selv på den der med undertrykkelsen.
og uanset form og hvem undertrykkelsen rammer, så er vi jo enige om, at det er noget forbandet møg.

men nu går jeg tiværtifæls i seng.
sov godt derude, når det bliver din tur.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-01-07 23:28

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-01-07 10:53

Sorry Ase

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 07-02-07 07:47

Tak for svaret e.c.
jeg havde jo håbet en større debat, men ok ec. det blev så dig i denne omgang.

tak til I andre for svar.