/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Harry V. S.O. Mortensen
Fra : mcangel
Vist : 522 gange
20 point
Dato : 28-01-07 13:55

Harry Viggo Otto Søren Mortensen. Født 20 September 1909, Fødselsstiften, København.
Konfirmeret 30/9 1923, Østermarie, Bornholm. Her står hans mor som Ugift, Betty Viktoria Mogensen og hans far som, Blikkenslager Otto Kristian Mortensen, begge fra København.
Harry var som barn på Bornholm, men om hans mor Betty var Bornholmer eller om han blev plejebarn på Bornholm vides ikke.
Billedet af damen i stolen er taget af Fotograf: Karl Kofoed - Rønne. Billed ID: 11389. Bag på billedet, står skrevet: "Kære Moder" ,"31/10 - 28". Er det mon så hans biologiske Mor eller hans plejemor ?

(Ref: Billeder http://www.rostock.name)
Billedet i midten er taget 8 august 1914, i Rønne hos Fotograf Karl Kofoed, Store Torvegade 5, Rønne Bornholm. Foto.nr: 11390
På forsiden står med blyant, "Harry & Ellen". Hvem er den mindre pige, er det Harrys biologiske søster ?, halvsøster, eller hans plejemors datter ?, eller et andet plejebarn ?

Med stor sandsynlighed, har han tilknytning til Saltuna, Østermarie.
Han har på en eller anden måde haft tilknytning til Augusta Mortensen (F. Rasmussen) F. 15/8 1866 og hendes mand Anton Mortensen, F. 18/1 1864. (Det fremgår af billeder, som jeg har fundet.).
Augusta & Anton Mortensen har jeg fundet i FT: 1916, Østermarie, men her er Harry ikke med.

Harry fik 4 børn med Agnes Kathy Nielsen, født 26 November 1908 i København.
Benny, Margit, Lissie, Wivi.
Harry blev skilt fra Agnes, og giftede sig senere med Mie Bastholm. Efter hendes død giftede han sig med Ethel Doris Justesen (F. Poulsen).
Yderligere om Harry:
Var i sin ungdom med skoleskibet Georg Stage. (Ca: 1922-1927)
Harry var værnepligtig På Artilleriskibet Niels Juel (Ca. 1928)
Harry var aktiv fagforenings mand i Kedelpassernes fagforening.
Arbejdede som frivillig indenfor Lænken
I en årrække formand for grundejerforeningen "Nymarken"

Jeg søger:
Jeg er meget interesseret i oplysninger om hans mor og far, plejemor(?) og hans evt. søskende.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 30 point
Dato : 28-01-07 14:43

Fint med med et usædvanligt flot og detaileret spørgsmål,
(bare andre ville gøre det samme).

Desværre kan jeg ikke åbne og se dine fotos...
Og er du sikker på Betty hedder Viktoria ikke det mere brugte Victoria?
(det er desværre ikke helt ligegyldigt når man søger på nettet).

Jeg finder ikke umiddelbart (pleje)forældrene i København.
Her er foreløbig en 10 år for gammel Augusta Rasmussen på Bornholm
"
bornholm, Nørre, Klemensker, Vestre Skoledistrikt, et Hus, 84, FT-1860

Jeppe Rasmussen 67 Enkemand Daglejer Vestermarie sogn
Carl Rasmussen 29 Gift Daglejer Rønne
Karen Kirst. Berg 34 Gift Hans Kone Olsker sogn
Augusta Rasmussen 4 Ugift Deres Datter Nyker sogn
Jens Christ. Rasmussen 1 Ugift Deres Søn Klemensker sogn
"
Kan det være hende / en fejl i alders angivelsen, Svend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-01-07 16:29

http://rostock.name/
Sådan ser linket ud

Godkendelse af svar
Fra : mcangel

Dato : 28-01-07 17:38

Tak for svaret svendgiversen.

Nej jeg er ikke sikker på at hun ikke hedder Victoria, men jeg har søgt med alle muligheder uden resultat

Hvad angår FT: 1860 Augusta Rasmussen, kan det være hende, men i så fald skulle der være fejl i aldersangivelsen i FT, da jeg har en tydelig inskription fra hendes gravsten som siger 1866.

MVH

Stig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-07 18:26

Tak, men det var alt for hurtigt I lukkede...

Vi kunne have brugt uger på at finde jeres familie...
og jeg har gode relationer til en slægtsforsker på Bornholm;
prøv at finde, kontakte Karen Reib...

Hilsen Svend