/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digitaltkamera, D40 eller hva?
Fra : biotopp
Vist : 870 gange
100 point
Dato : 26-01-07 12:14

Hej
Jeg skal ud og geanskaffe et spejlreflexkamera Efter ikke at have haft et i næste 20 når. Jeg havde egentligt forelsket mig i et Nikon D40 da dette kamera er for "begyndere", vejer meget lidt og ikke koster en bundegård. Det har desuden fået rigtigt gode anmeldelser
MEN jo mere jeg har undersøgt dette kamera er jeg kommet lidt i tvivl. Det ser ikke ud til at jeg kan tilslutte en fjernbetjening, det kan kun autofocusere hvis man anskaffer objektiver med motor i såkaldte AF-S objektiver mm. Det ser dog stadigt ud som om det er et godt køb men er der noget bedre jeg burde se på eller skal jeg bare kaste mig ud i det
Er der nogen der har erfaringer med dette kamera eller vil anbefale et andet. Jeg er lidt på bar bund da det er lang tid siden jeg har rodet med spejlreflex og digital kamera'er.

MVH
Topper

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 26-01-07 12:39

Jeg vil råde dig til ikke at købe NIKON D40. Det er udelukkende produceret for at have et overlap mellem consumer markedet og dSLR markedet.

Hvis du vil have NIKON får du mere ud af at købe D50 eller D70s istedet.

D70s er et fantastisk godt semi-pro spejlrefleks, og kan fåes til en særdeles god pris: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=139629

I samme prisklasse som D70s, finder du Canon's nye EOS 400D.

Det har højere opløsning, større skærm, integreret støvfjerning, meget lav ISO støj, og er hurtigt: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=245885

Du burde nok også kigge på Sony Alpha 100 (reelt et Konica/Minolta, da Sony har opkøbt dem)

Har samme fordele som Canon, men en del iSO støj fra ISO400 og op, men har tilgengæld optisk billedstabilisator indbygget i huset:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=224194

Hvis det var mig selv der skulle investere her og nu, ville jeg klart gå efter Canon EOS 400D!

Vh Claus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-01-07 12:50

Enig med fluffyclaus, at Canon EOS 400 D er noget af det du bør kigge på.

Eller EOS 350 D, hvis der er flere af dem på markedet.

Nikon har jo også D200, men det er til en noget dyrere pris.

Jeg mener D70 er udgået. D50 blev solgt på tilbud lige op til jul, så hvorvidt der er nogen tilbage at få af dem ved jeg ikke.

M.h.t . autofokus som du skriver kræver objektiver, så er det sådan, at for at få et fuldt udbytte af et DSLR kamera, så er det et must med objektiver, ikke grundet autofokus, men fordi man sjældent kan udnytte kameraets evner med standardobjektivet.

mvh dova

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 26-01-07 13:05

Du skal ihvertfald ikke købe et D70, men derimod storebroderen D70s hvis det bliver aktuelt

Både Nikon D50, og Canon EOS 350D er der masser af på markedet. Men prisforskellen på 350D og 400D er forsvindene lille, så jeg synes ikke rigtigt at der er nogen grund til at gå efter Canon EOS 350D!
Du kan få den opgraderede udgave for næsten samme pris

Vh Claus

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 26-01-07 18:15

Hej
Tak for svarene.
Jeg har været ude og kikke, pille og ikke taget billeder da der ikke var strøm på kamera'erne de havde i butikkerne.
Canon eos 400d synes jeg virker lidt kleint og det ligger ikke godt i hånden. Jeg blev derimod lidt forkølet i D70 om det var en s-model lagde jeg desværre ikke mærke til. Det lå rigtigt godt i hånden, og jeg følte mere, at jeg stod med et kamera end jeg gjorde med de noget lettere D40 og Canon eos 400D. Kameraet skulle desuden have et rigtgt godt opjektiv 18-70.
Jeg er desuden blevet tilbudt et brugt D20 hus med 1 års garanti 5000 + 1000 for et objejtiv til dette hus ala D40's
Hvad siger i til D20/D70?

MVH
Topper

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 27-01-07 11:01

Hejsa.

Går ud fra du mener Canon EOS 20D ?

20D er et fantastisk godt kamera. Det sparker r.. på alle de andre nævnte. Grunden til at jeg ikke nævnte det ovenfor, er at det normalt koster 10-11000kr. Altså ca. det dobbelte af den prisklasse vi bevægede os i.

20D ligger en klasse over alle de andre nævnte. Så i mine øjne er der slet ikke noget at rafle om i den henseende

Vh Claus

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 27-01-07 22:03

Hej
Jeg har ikke set det ovennævnte kamera ennu, men du har ret i at det er et. Canon eos 20D jeg mener. Jeg glæder mig til at se det efter den intro. Det er et brugt kamera men skulle være et flot exemplar
Kan i komme med en sammenlign D70s og EOS 20D, her tænker jeg størelse, vægt og ikke mindst ydelse?
Og hvis jeg vælger at købe et brugt Canon, hvad skal jeg være på vagt over for?
Og hvilken linse skal jeg gå efter?
jeg kunne blive ved, håber at der er en der gider hjælpe en rookie i den digitale verden :-99

MVH
Topper

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 27-01-07 22:56

Hej
Da jeg belsluttede at investere i et digitalt slr kamera, troede jeg at man bare gik ned og købte et og så var det klaret. Jeg havde fundet et kamera, som jeg ville have (troede jeg), gik på nettet læste lidt, og lidt mere og så var det at det gik op for mig hvor svært det er at vælge et kamera, man skal ikke lytte på dem der skulle kunne hjælpe dig nede i butikken. De vil bare af med et stykke isenkram. Folk man snakker med er til tider nærmest religiøse i deres valg og anbefalinger af kameraer

Jeg har selv lige fundet svaret på det der med størrelse og vægt selv. De er meget ens.
Canon EOS 20D har 8,2 Mp mod Nikon D70s 6,1. D70s har et ret godt opjektiv som jeg skal købe ved siden ved Canon EOS 20D, prisen på et objektiv som det på Nikon D70s er ca 3500 hvad et tilsvarende koster til Canon ved jeg ikke
Nikon D70s er et nyt kamera og koster med objektiv ca 6000 kr. Canon EOS 20D er et brugt kamera og sælges med et års garati koster huset 5000 kr + opjektiv.
Jeg har brug for lidt mere rågivning, før jeg kan vælge

Jeg raiser pointene da dette er langt ud over det oprindelige spørgsmål. jeg er rigtigt glad hvis der er nogen der hjælpe i dette første gangs køb.

MVH
Topper

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-07 23:14

http://www.digitalfotoonline.dk/showcam.asp?ID=256&IDB=71&B1=%3E%3E

Her kan du sammenligne 20 D og D70

Nyt eller brugt??

ja se det afhænger alene af, hvor mange billeder der er taget med det brugte, det har indvirkning på slitage i de "vitale dele", hvordan det er vedligeholdt m.h.t rensning af spejle o.s.v, der skal så lidt til at beskadige det indvendige af et spejlreflekskamera.
Og selvfølgelig hvor omhyggelig den tidligere ejer har været med det, når der f.eks er skiftet objektiver, om der er passet på der ikke er kommet sand og støv ind i det o.s.v.

Mange beklager sig over EOS 350 og 400's fysiske størrelse, og vælger derfor Nikon som de netop som du siger, mere giver fornemmelsen af at have et robust kamera i hænderne.
Problemer med betjening af kameraet fordi det er for lille er et andet argument.

Begge tager gode billeder, men 20 Der , som allerede nævnt en klasse højere oppe.

Et års garanti, javist, men du har stadig købelovens 2 års reklamationsret ved siden af.

Objektivet koster vist det samme, det er bare fatningerne/forskruningerne der ikke passer sammen.

Hvis 20 D 'en virker pæn og velholdt, ville jeg nok vælge det, fordi det som sagt er et noget bedre og dyrere kamera.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-01-07 10:19

Nikon D70s m.18-70mm objektiv koster i dag 28/1, 5.999kr hos www.thorsoefoto.dk
20 D har jeg ikke prisen på.
Jeg har taget mange billeder med begge to, de er i samme størrelse, og ville nok få en hovedpine hvis jeg skulle vælge.
At der er flere pixels i Canon er måske et argument for Canon, men jeg kunne ikke se forskel
i de billeder jeg lavede.
Prisen her er for D70s og ikke D70.
Jeg er selv Nikon mand,(D-200) men absolut ikke fanatiker.
Hilsen Keldd

(Hej Eva)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-01-07 10:28

Hvis det var mig selv der skulle investere her og nu, ville jeg klart gå efter Canon EOS 400D!
Skriver Claus.
Det kan jeg tilslutte mig, det ser godt ud det camera.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 28-01-07 15:17

Hejsa...

Ja 400D ser meget fornuftigt ud, men hvis det ikke ligger godt i din hånd, hjælper det jo desværre ikke så meget.

Canon EOS 20D har adskillige fordele over Nikon D70s.
Lavere billedstøj.
Hurtigere og mere præcis autofokus (9 punkter vs 7).
Bedre "continuous shooting". (5 fps vs 3 fps).
Hurtigere opstart. (generelt bare et hurtigt kamera).
Bedre viewfinder (optisk søger).
Flere megapixel (bedre mulighed for at "croppe" dit billede, og større forstørrelser)

Så der er ingen tvivl om at du får meget mere kamera for pengene, ved at købe 20D

Hvad objektiv angår, kommer det jo meget an på hvad du har tænkt dig at fotografere?
Og hvad dit ambitionsniveau er?

Vh Claus

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 29-01-07 01:14

Hej Topper
Jeg har har gennem snart to år brugt en D70'er og har kun godt at sige derom. Der er ingen tvivl om, at Canon D20 også er et rigtigt godt kamera. Det lidt større antal pixels er for praktiske formål uden betydning - ved en given opløsning bliver sidebredden 15% større, så det, der kan croppes o.lign. er absolut i småtingsafdelingen.
I tests sammenligninger af kameraer i samme prisklasse klarer Nikon sig generelt fint i forhold til Canon hvad billedstøj angår, så forskellene på D70 og D20 er nok ikke voldsomme. D70'eren starter lynhurtigt op og har nul forsinkelse på udløseren - er faktisk hurtigere end min gamle analoge 801s - vigtige ting når man første gang går digitalt.
Til gengæld er det formentlig rigtigt, at du får en bedre autofocus i D20'eren.
Et meget vigtigt punkt med disse kameraer er at få en ordentlig optik. 18-70 dækker et fint område og tegner faktisk fint over det meste. En Canon-optik i samme kvali er hundedyr!

MVH
Gert

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-01-07 09:10

Hej Gert- Claus, og I andre
Jeg kan ikke rigtig se hvordan i sammenligner autofocussen på de 2 apparater,
det har vel også noget at gøre med hvilket glas der er skruet på.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 29-01-07 12:40

-> Keldd.. Min udtalelse omkring autofokus bygger på en test jeg læste for et godt stykke tid siden, hvor der blev benyttet Sigma standardoptik (mener det var 18-55mm, men du må ikke hænge mig op på det) på begge apperater. D70 fik røvfuld

Vh Claus

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-01-07 14:20

Klaus
Lad os lige prøve med lidt flueknepperi.
Jeg satte en 10-20mm Sigma Vidvinkel på en D70, og satte focussen så langt væk
som den kunne komme, manuelt.
Det samme gjorde jeg med D200.
De var begge så hurtige på autofocussen, at der skal måleudstyr til, for at opdage
forskellen.
Jeg vil ikke tillægge det nogen som helst betydning ved valg af Nikon eller Canon.

En anden ting, når der tales apparater, så har jeg også et par compaktcameraer.

Jeg købte først en Digimax L85 fra Samsung.
Een ting var jeg ikke opmærksom på, den havde ingen optisk søger.
På det tidspunkt, (juli) havde jeg ikke fantasi nok til at forestille mig, man skulle
stå med cameraet i strakt arm, og tage billeder, og når så skærmen er
kropumulig at se noget som helst på, når man har lyset bag sig ( det har man jo for det meste, når der tages billeder), blev jeg hurtigt uvenner med den, møgapparat.

Men jeg skulle jo have et apparat i lommen ind imellem, og købte så
Panasonic FZ 50, med roterende skærm, og optisk søger.
Den optiske søger, viste sig at være elektronisk,d.v.s, den dannede et billede elektronisk,
ligesom på displayet.

Begge disse 2 apparater kommer selvfølgelig ikke i nærheden, af et hvilketsomhelst
spejlrefleks, m.h.t. autofocus.

Samsungen ligger fint i lommen, men kan ikke tage billeder når det er lyst!!!

Panasonic'en duer heller ikke til mig, for langsom focus, og for stort, til at have i lommen.

Jeg kigger stadig efter et hurtigt (focus) apparat, med en optisk søger,
med lidt oplysninger i (bl. tid. Iso m. m.), displayet burde kun bruges til menu,
checke billedet man lige har taget, ligesom et DSLR apparat.
Hvem i alverden har dog fundet på, man skal stå med et apparat i strakt arm og tage billeder???
Måske eksisterer det apparat jeg spørger efter, men jeg tror det ikke.

Det her kunne jeg have undgået, hvis jeg var gået til fotohandleren, desværre
har jeg en mani, med at købe alting på nettet, måske jeg kan blive behandlet for det.
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 30-01-07 23:20

Hej
Jeg takker meget for hjælpen. Min forvirring er desværre ikke blevet mindre. Men jeg er nu forvirret på et højre plan
Jeg har fundet ud af at der er en hel del huller i min viden og at der er mere jeg skal have på plads før jeg smider pengene på bordet.
Hvis jeg vælger at købe Canon Eos 20D hvilken linse vil i anbefale at købe til. Jeg har kikket lidt rundt og fundet en Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC som lyder meget fornuftig i mine ører. men de er også store og de stritter lidt

Er der nogen der vil hjælpe ang linse til Eos 20D både hvad jeg skal vælge og hvad jeg ikke skal vælge. Jeg vil gerne have en ide hvad jeg (ikke) skal gå efter når jeg skal handle

MVH
Topper

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-07 09:30

Hej Topper
Det er en god combination du har fundet frem til.
Men alt er selvfølgelig afhængig af hvad du vil fotografere.
Ikke destomindre synes jeg du skal anskaffe det du har fundet frem til.
Når du så har brugt det et stykke tid, er det lettere at bestemme sig til,
om du skal anskaffe macrolinser eller telelinser, eller noget andet.
Lad os høre hvad dit endelige valg bliver, og ikke mindst, om du synes
om billederne du tager.
Vær sikker på, langt de fleste af os, har været i din situation

En ting til, og nu skal der strittes med ørene.
Når du fotograferer digitalt, skal du bruge et billedeprogram,
sørg for at få eet med når du handler.
Ellers er der et hav af gratis programmer på nettet, men bare spørg
OS, vi er alle fremragende eksperter, på netop det felt
Hilsen Keldd

Godkendelse af svar
Fra : biotopp

Dato : 01-02-07 15:04

Tak for svaret Keldd.
og tak til alle jer andre, i skulle også have lidt af point'ne men jeg kan desværre ikke finde ud af at dele dem ud til flere brugere

Hvis der er nogen der har lidt mere om opjektiver vil jeg gerne høre fra jer

MVH
Topper

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-02-07 16:42

Selvtak Topper.
Du havde ikke behøvet at lukke spørgsmålet nu.
Men du kan jo åbne et andet, når du har taget lidt billeder,
du skal jo også håndtere et billedeprogram, så det kommer til at se
ordentligt ud.
Held og lykke med apparat og objektiv.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 02-02-07 09:48

Hejsa har været væk i et par dage...

Din ovenstående kombination lyder ganske fortrinlig, og som Keldd skriver bliver det med tiden nemmere at afgøre hvad du vil investere yderligere i. Så det er en meget lovende "startpakke" du har der

Tror du bliver rigtig glad for den kombination!

Vh Claus

-> Keldd Det kan godt være at forskellen i autofokus ikke umiddelbart kan måles. Men hvis man "tracker" et bevægeligt motiv kan det SES Men er man ikke typen der vil fange musvåger i flugten, eller ramme det shot hvor bolden forlader spillerens fod og rejser direkte mod trekanten betyder det selvfølgelig ikke en dyt
Jeg var ovenfor blot igang med at liste 20D s fortrinligheder og synes da at det skulle nævnes.

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 02-02-07 11:37

Hej Keldd
Tak
Jeg overvejede at lade tråden køre lidt ennu, men det så ud til at der ikke kom noget nyt under solen og som du siger kan jeg altid starte en ny. Jeg valgte desuden at lukke tråden, for er der noget der irriterer mig i dette forum (kandu generelt) er at folk ikke lukker deres tråde. Der er selvfølgeligt en del der ikke får det svar de søger (eller nogen svar overhovedet) men lige nu ligger der 27 sider med uafsluttede det er ikke godt nok
Jeg har desværre ikke fået kameraet, men jeg glæder mig som et lille barn til det kommer.

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-02-07 12:42

Hej i tråden.
Claus- Jo jo, jeg fanger ting i luften, se her: http://kortlink.dk/3mnq

uden tracking.

Her er een med tracking, (boldene kom senere) http://kortlink.dk/3mns

OK, der skal øves lidt, men at skyde guldsmede i flugten, er et godt tidsfordriv

Topper.
Der er mange der lader tråden står åben, for så får man fat i de samme mennesker,
som da tråden startede.
Det kan betyde noget, hvis man først får f.eks. reservedelen 2 måneder senere,
og der skal ævles om hvordan den sættes i m. m.

Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-02-07 13:04

Hov
Det første link duer ikke, prøv det her: http://kortlink.dk/3mnt

Det her billede:D-200, objektiv Tamron 180mm macro 1/1250 bl.5,6 ISO 400

Boldpigen: D70, objektiv Nikon 80-400mmVR 1/800 bl.8 ISO 650

Hilsen
Keldd......

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 04-02-07 11:15

-> Keldd, dit billede med Nikon D200 er rigtig godt, men der taler vi jo så også om et væsentligt dyrere kamera og et dyrere objektiv.

Jeg vil mene at D200 og 20D ligger tættere på hinanden, end D70 og 20D gør.
Kvalitetsmæssigt vil D70 nok nærmere være sammenlignelig med EOS 350D.

Når du nu er makrofotograf kender du sikkert M. Plonsky i forvejen. Men hvis du ikke gør så prøv at kigge på hans side: http://www.mplonsky.com/photo/ Han benytter 20D + diverse makro optik
Det er imponerende så tæt man kan komme på!

Vh Claus

-> Topper Du behøver såmænd ikke at åbne en ny tråd hvis der melder sig flere spørgsmål. der er da heldigvis nogle af os der er bedøvende ligeglade med point, men bare prøver at hjælpe hvor vi kan

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 13-02-07 22:39

Hej igen og mange tak for hjælpen.
Jeg endte med at købe et Nikon D80. Det kostede lidt mere end det jeg egentligt lagde ud med og også mere end jeg havde regnet med at skulle af med. Men jeg synes at jeg har købt et lækkert kamera der ligger godt i hånden tager nogle billeder og det kan meget mere end jeg kan
Jeg har startet en ny tråd http://kandu.dk/spg100439.aspx med en masse nye spørgsmål og jeg vil være meget glad hvis i også vil komme med jeres besyv med i denne, da det lyder som om jeg kan lære meget her inde. Guder skal vide at jeg har meget at lære før jeg kan mestre nikonen, det at med fotograferingen nærer jeg ingen tvivl om at jeg aldrig lærer fuldt ud men det er også noget af sjarmen, ikke

MVH
Topper