/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Wordpress og ÆØÅ
Fra : gummianden
Vist : 2019 gange
100 point
Dato : 20-01-07 22:18

Jeg har oprettet en ny wordpress blog, og skiftet temaet/designet til simplr (kan findes på: http://themes.wordpress.net/columns/2-columns/1052/simplr-beta-1/). Kan ikke få det til at vise æ ø og å i overskrifterne på indlægene, men i selve brødteksten bliver de vist fint. Er der nogen der ved hvad der kan være galt? (bloggen kan ses på: www.rasmusfredslund.dk)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-01-07 22:50

Det er vel programmets overskrift du har rettet i, og derfor de manglende bogstaver.
Rent gæt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-07 23:44

Prøv lige en gang at skifte æøå og ÆØÅ ud via dette skema:

Kode
æ : æ
Æ : ¾
ø : ø
Ø : Ø
å : å
Å : Å

..og skift dit tegnsæt:
Kode
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

..ud med:

Kode
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Det ku' jo være det hjalp?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-07 23:47

Altså:

r&#248;dgr&#248;d med fl&#248;de.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 21-01-07 10:27

Det virker stadig ikke rigtigt... Dit eksempel bliver godt nok skrevet rigtigt ude i siden af siden, men overskriften er stadig uden æøå.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-07 11:00

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvorfor at man ved højreklik på:
Kode
<a href="http://rasmusfredslund.dk/?p=9" rel="bookmark" title="Permanent Link to r&#248;dgr&#248;d med fl&#248;de.">r&#248;dgr&#248;d med fl&#248;de.</a>

..får en henvisning til et flash object? Altså en box med en 'grånet': 'Settings...' samt et aktivt link til en pop-up: 'About Adobe Flash Player 9...'

Noget kunne tyde på det er et Shockwave problem? Dette har jeg imidlertid ikke megen forstand på, da jeg aldrig har arbejdet med Flash scripting.

Håber det giver et hint?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 21-01-07 11:03

Er selv ved at komme frem til det samme efter at have stået på hovet i både filer og databse. Da jeg fandt et link med tak til ham han har lånt fonts af, og det viser sig at det er en fonttype uden æøå. Så nu må jeg til at se om det er noget der relativt nemt kan rettes, eller om jeg skal finde et helt andet theme... Men tusind tak for hjælpen...

Godkendelse af svar
Fra : gummianden

Dato : 21-01-07 11:05

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-07 11:06

Velbekommelse gummianden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 21-01-07 13:12

Fejlen viste sig at ligge i at der var anvendt noget der blev kaldt sIFR (tror jeg det var), hvor man benytter flashe til at vise bestemte fonte i overskrifterne, hvorved man slipper for at skulle tænke på om brugerne har fontsne installeret på deres computer, da de på denne måde bliver vist rigtigt uden de skal downloades. Programøren bag themet havde så valgt en font lavet af en hollænder, der ikke lige havde tænkt på æøå... Så det var bare at downloade en fil indeholdende en font der havde disse bogstaver, så virkede det hele... Tænk sig at det skulle tage 6 timers arbejde at finde den fejl...