/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Nørrebro historie
Fra : vgynde
Vist : 1369 gange
40 point
Dato : 09-01-03 10:01

Er der nogen der ved hvornår Ladegaardsaaen blev til vej således at Ågade blev udvidet og åen forsvandt. Eller er der nogen der har et godt link til generel historie omkring området ved ladegaardsaaen og den nuværende ågade.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 09-01-03 10:12

Kan desværre ikke svare dig, men prøv om, der er noget på disse sider:

http://www.noerrebrolokalhistorie.dk/historie.html

http://kkb.bib.dk/noe/n%f8info.htm

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 09-01-03 10:18

Du kan kigge på dette link, hvorfra noget er citeret.

http://www.frederiksbergonline.dk/historie.html

Citeret:
"Billedet er ca. 20 år ældre og viser Ladegårdsåen med Ladegården til højre. Bemærk, at den spidse sten fra forrige billede - nu står den midt i Ladegårdsåen. Den blev brugt som vandstandsmåler i åen og blev, da åen blev overdækket omkring 1925, af uforklarlige årsager sat op i rabatten til den nye vej: Åboulevarden - som blev lagt ovenpå åen"

Accepteret svar
Fra : henrik2

Modtaget 40 point
Dato : 10-01-03 19:53

De forskellige broer der førte over Ladegaardsaaen blev sammen med gaderne i Blaagårdskvateret overtaget af Magistraten i 1870erne.Sidst i 1880erne begyndte man at drøfte en overdækning af Aaen og spørgmålet blev aktuelt fordi Bülows Gamle Bro trængte til fornyelse.I stedet valgte man at overdække aaen fra Broen til Søerne oog inden århundredskiftet var Aaen forsvundet fra jordens overflade forevigt helt ud til Brohusgade.

Kommentar
Fra : henrik2

Dato : 14-01-03 05:24

Resten af Ladegaardsaaen blev tørlagt gradvis i løbet af 30 erne efter 1932 og blev gradvis tørlagt i forbindelse med ny byggeriet langs Aagade/Åboulevarden helt frem til anden verdens krig hvor til den tid den er tørlagt til bispebuen.

Kommentar
Fra : Ehnhuus

Dato : 02-11-03 22:50

Nej tak, jeg frafalder !