/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Egen Server
Fra : slax999
Vist : 436 gange
75 point
Dato : 04-01-07 22:50

Jeg skal til at bygge mig en server til hjemme brug! den skal have en masse plads! bundkoret skal være
TYAN. nogen der kan komme med en komplet liste over ting jeg skal bruge af hardware og software?
den skal bruges til hosting af hjemmesider og ligende! budget på max 8000!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-07 02:44

Prøv at læse artiklen her: http://www.pcworld.dk/art/6995 klik Læs mere og Næste side når du har læst, der er 9 sider

Kommentar
Fra : minof

Dato : 24-02-07 10:35

Hvad mener du med masser af plads? Er det diskplads? Idag fås SATA diske på 750 Gb, og de fleste motherboards understøtter Raid 1 (spejling) for øget datasikkerhed. Men 2 diske, et Tyan board, ram, kabinet og operativ system, kommer meget nemt over 8000,- Overvej eventuelt et Open Source OS, som Linux, der findes i masser af gratis og afprøvede udgaver, samtidig med at du kan få masser af support. Dertil kan du tilføje en gratis Apache server.
Du kan også prøve en Novell Open Desktop, der er nem at gå til.
Jeg skulle selv bygge mig en mediaserver for et par måneder siden.
Der skulle jeg bruge en masse plads 2-3 Tb fra starten, og valget faldt på Intels 5400 kabinet (shg.dk), hvor der kan være 10 diske i. Dette er designet til nogle bestemte Intel boards, men jeg skulle bruge et Asus P5B, da jeg ønskede en Core 2 strømbesparende CPU, samtidigt med PCI-X slots til SATA RAID controller (LSI Logic) samt SCSI controller (Adaptec). Jeg måtte desværre rode lidt med tilslutningen af on/off knapper og lignende, da det var et proprietært Intel system, men det lykkedes. Som diske valgte jeg Seagates særlige RAID 750 Gb diske, da jeg tidligere har haft problemer med Maxtors i et externt NAS. Vil du have størst mulig sikkerhed, bør du overveje SCSI diske eller SAS diske, men igen vil grænsen på de 8000 udgøre et problem.
Hvis det var mig der skulle sætte en web server op, ville jeg starte med en almindelig PC, med plads til flere diske, og med indbygget raid controller, og så installere et free os og Apache server på. Du kunne eventuelt overveje at gøre det på din eksisterende PC, med noget VMWare, så du kunne køre både din Windows og webserver på samme tid, da din webserver nok ikke bruger manger ressourcer, og derfor sikkert kan køre side om side med dit native OS. Håber det kan hjælpe, mvh Michael