/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
"Værktøj" til fiskeri
Fra : LarsJylland
Vist : 583 gange
300 point
Dato : 30-12-06 17:45

Hej Kandu'ere

Som nyankommet til Grønland har jeg besluttet mig til at begynde at fiske lidt, dvs i første omgang lidt med net.

Jeg er total nybegynder, dvs ingen erfaring overhoved med netudsætning, metoder eller lig.

Jeg har sat net en enkelt gang, men sikken dog et kæmpearbejde, jeg måtte hakke hul i isen hver 3 meter, og det er sgu' en del når nettet er 40 m. - Og så var der oven i købet ikke fisk.

En kammerat har fortalt mig at der findes et stykke værktøj - Et bræt med en lang "metalpaddel(åre)" monteret i et hængsel i bunden af brættet.
Fartøjet sættes under isen hvor opdriften af brættet sørger for at sig på undersiden af isen, et kort træk i en snor får metalpaddelen til at trække sig tilbage og fartøjet frem, således ror man sig frem under isen.

Hvor finder jeg en illustration til et sådanne værktøj på nettet, har ellers prøver mange steder men uden hjælp - Måske KanDu kan hjælpe

Må lige tilføje at jeg arbejder langt mod nord uden mulighed for at spøge nogle lokale, dette var ellers den mest nærliggende løsning.

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 30-12-06 19:39

viller det ikke være nemmer at sætte ruser ud ? de fylde ikke så meget (man kan lave mange små hulle ) og så er der også støre sansynlihed for at der kommer noget i dem med det kommer også and på hva du vel ha i nette

Kommentar
Fra : fame

Dato : 30-12-06 21:59

Hej LarsJylland

Her er noget der minder om det

http://www.digo.dk/Isfisk/index.htm

Kommentar
Fra : janing

Dato : 30-12-06 22:20

Hej LarsJylland

Ja, jeg kender godt det system, men ved ikke helt hvordan man laver det.

Kan du evt. ikke gøre som vi gjorde engang i Nordnorge. Her brugte vi et langt 3/4" elektrikker rør, som vi malede røde og proppede i begge ender, så de kunne flyde og skød / skubbede dem så skråt ned i hullet og videre ind under isen med en tynd snor, der huggede vi så fri igen, når vi havde fundet den under isen og efter et par gange så havde vi ca 45 meter line under isen.

Så udskiftede vi den tynde line med en tykkere og satte små vægte / møtrikker på så snoren ikke kunne komme op og fryse fast til isen.

Men nu kunne vi nøjes med kun at bruge de 2 huller til at sætte og hive garnene frem og tilbage hele vinteren. Når først du har en kraftig line mellem de 2 huller, så er det værste arbejde jo lavet, hvis der så er fisk lige der.

Går ud fra at det er fjeldørred du er på fiskeri efter.

Hilsen Jan