/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Arveloven?
Fra : Znekkern
Vist : 3967 gange
20 point
Dato : 27-12-06 11:03

Har lidt juriske spekulationer om at fraskrive mig arv; eller vidreføre den til mine arvinger uden at kreditorer kan gå ind og ribbe..... Skal jeg dø før jeg kan fraskrive mig arv til fordel for mine børn?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-06 11:45

Da det er lidt svært at skrive testamente når man er død, er det mest praktisk at gøre det imens du er i live

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-06 11:47

Du behøver ikke gøre noget - det er tidligt nok når den du skal arve fra, dør....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-06 11:48

Kreditorer kan du ikke undgå ved at skrive testamente.
Frasige dig arv gør du i skifteretten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-06 11:51
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-06 12:09

Det er rigtigt nok, at du fraskriver dig retten til arven i skifteretten. Men det kan være fornuftigt nok at gøre det imens du er frisk og rask.

Hvis du først arver når du er blevet gammel og senil, kan du meget vel være så dårlig at du ikke er frisk nok til at tænke så langt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-06 12:41

Der skal laves en arveafkaldserklæring, hvor både du og den du skál arve skal skrive under, så det er altså noget der skal laves før nogen dør

Og måske er det slet ikke en god ide....hvis du f.eks. er på kontanthjælp, vil kontanthjælpen alligevel blive stoppet, i lige så lang tid som du ellers ville kunne have levet af de penge du evt. skal arve.......og så står du uden både indtægt og arv

I linket kan du læse om de nærmere regler:

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=671

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-06 13:01

Brug juledagene til noget andet end at spekulere over det......

Hvis dit spørgsmål virkelig er alvorligt ment, og vi taler "store" summer - så gør man sig ikke til Kandubruger I DAG og starter med den slags....

Så går man til en advokat.....

Er det blot stillet i affektion over julefrokosten der gik skævt...

Så er det simple svar....

Du fraskriver dig blot arv og gæld NÅR DEN TID KOMMER

Fortsat God Jul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-06 13:10

Og hvis du vil have et prof. svar, kan du skrive hertil, det er gratis

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-06 13:55

Citat
Du fraskriver dig blot arv og gæld NÅR DEN TID KOMMER

Refi, det er direkte forkert det der, for på den måde går arven ikke videre til børnene.

Det spørgeren mener er det der kaldes arveafkald, som er noget helt andet, og som kan læses i det link jeg lagde tidligere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-06 14:28

Citat
Det spørgeren mener

Lad os da høre det fra spørgeren

Svarene er såmænd velmente nok.....

Men 2 linier giver IKKE noget billede af de faktiske forhold

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-06 14:41

Det afhænger af hvilken udformning arveafkaldet er, der er jo to former

Arveafkaldets type
Hovedformerne for arveafkald er det såkaldte blanke afkald samt det personlige. Mens det personlige afkald kun rammer arvingen personligt, vil det blanke også ramme arvingens egne arvinger.
Eksempel:Arvingen A giver på grund af store økonomiske problemer personligt arveafkald, hvis han skulle dø før sin far. Grundet det personlige arveafkald arver A’s to børn dog den arv, som A’s far efterlader sig. Havde afkaldet været blankt, ville det også have omfattet hans børn.

Annuller spørgsmålet
Fra : Znekkern

Dato : 27-12-06 16:12

Folk har misforstået:
Problemet er, at både jeg og min far er i live, og jeg mener der er specielle regler, der skal følges, for at jeg kan fraskrive mig min fædrene arv. Jeg ønsker egentlig svar på, om jeg kan "springe mig selv over" til fordel for mine børn!
Min far er 75, og kan leve i mange år endnu, men jeg har hjerteproblemer, og kan dø hver dag, hvis pumpen stopper. Mine nuværende kreditorer vil derfor komme til før mine unger, hvis dette sker!!
Beklager, hvis teksten ikke er forståelig - men jeg slider stadig med eftervirkninger af et 3 år gammelt hjerneslag!

Znekkern!