/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
transformation
Fra : tdf
Vist : 1626 gange
53 point
Dato : 20-12-06 16:22

hej. er ved at skrive fysikrapport og har et spørgsmål. Hvorfor bruges transformation? altså, snakker om energioverføringer over længere afstande.

Kommentar
Fra : tdf

Dato : 20-12-06 17:02

og i øvrigt noget om strømforsyning og sikkerhed i Danmark, og praktisk anvendelse

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-12-06 17:23

Hej TDF

Ved at tranformere elektriciteten op i høje spændinger på elledninger/elmaster fås et mindre tab ved transmition over lange afstande.

Forklaring 1:

Du kan betragte elnettet som et kredsløb bestående af et kraftværk inklusiv optransformation og to serie forbundne modstande. Hvor den ene modstand er ledningsnettet og den anden er forbrugeren inklusiv nedtransformation. Den første modstand (ledningsnettet) kan du ikke gøre noget ved den er konstant - medmindre du vil sætte tykkere kobberledninger op. Den anden modstand kan gøres mindre ved at nedtransformere spændingen, men tilgengæld for at forbrugeren kan få den samme effekt leveret må spændingen over ledningsnettet øges.
Herved opnås at modstand 2 kan gøres mindre og dermed afsættes der relativt mere effekt i modstan 2 end i modstand 1.

..............Kraftværk.................................Modstand 1.........................Modstand 2

[Kraftværk][Optransformation]------------[Ledningsnet]----------[Nedtransformation][Forbruger]

(Det er lidt svært at tegne, men håber du kan se meningen)

Forklaring 2:

Hvis vi laver et regne eksempel, hvor ledningsnettet ud til en forbruger har en modstand på 100 ohm og forbrugeren har et par elpære tændt der samlet har en modstand 75 ohm.
Vi antager i første eksempel at spændingen ikke optranformeres/nedtranformeres. Der da skal være 220V (evt. 230V) hos forbrugeren bliver strømstyrken og effekten:

I = U / R = 220 V / 75 ohm = 2.93 A

P = U^2 / R = 645 W

Over ledningsnettet bliver spændingstabet og effekttabet:

U = I * R = 2.93 A * 100 ohm = 293 V

P = U * I = 293 * 2.93 A = 860 W

Dette er ikke særligt effektivt.
Hvis der i stedet sættes to transformatorer op i hver sin ende af ledningsnettet, der tranformatere spændingen op til 10.000 V. Fås følgende regnestykke.

Forbrugeren får stadig 645 W leveret og strømstyrken er stadig 2.93A, men overledningsnettet er strømstyrken nu væsentligt lavere.

In = I / U1 * U2 = 2.93 A / 10.000 * 220 = 0.0645 A

(Hvor In er strømstyrken igennem ledningsnettet)

Herved bliver spændingstabet og effekttabet over ledningsnettet.

U = I * R = 0.0645 A * 100 Ohm = 6.45 V

P = U * I = I^2 * R = 0.416 W

Hvilket er langt bedre end før.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-06 17:40

Den forklaring halter ret meget i praksis. Man vil aldrig bruge samme ledningsdimension til højspænding og lavspænding. I øvrigt er det optimale at kobbertabet ( strømvarme i ledninger) ernogenlunde det samme pr. kg kobber på alle nivauer.

Så i virkelighedens verden tabs der ca, lige mange watt i en højspændingsledning , som i en lavspændingsledning. Men man får en større overføringsevne og en stivere spænding ved transmission med højspænding.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-06 17:42

Du kan finde et virkelig godt baggrundsmateriale på elselskabernes hjemmesider.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-12-06 18:31

Det kan være min forklaring halter i praksis - men jeg skrev også "regne eksempel". (egentlig er det et ord så der burde have stået "regneeksempel")
Desuden kan man - hvis man har lidt fantasi - tage mit "regne eksempel" og sige, at der er 1000 brugere eller måske 20.000!

God Jul

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-12-06 18:43

Undskyld hvis mit forige svar lyder lidt surt - det er ikke ment sådan.