/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hastighed svinger meget
Fra : Ysseven
Vist : 1581 gange
80 point
Dato : 19-12-06 14:56

Hejsa!

Jeg har en Medion bærbar PC'er (Aldi, ca. maj 2006) som er "født" med bl.a. IntelPro(R)/Wireless 2200BG. Jeg bruger den sammen med en trådløs router (Topcom WBR 254G) til at gå på nettet.

Jeg har følgende problemer:
1) Jeg oplever i stigende grad, at hastigheden svinger fra 54 mbps helt ned til 1. Hvis jeg afbryder og tilslutter igen, så løser det oftest problemet, i hvert fald i kort tid.

2) Jeg har tilfældigvis opdaget, at jeg kan se andre trådløse netværk med sikkerhedsaktivering! Det har jeg ikke, til gengæld tillader jeg kun få udvalgte MAC-adresser adgang. Er det nok?

3) Min PC'er er ganske langsom, og jeg har kigget på "Start" og fjernet et par spil - men tør ikke fjerne ting, fordi jeg ikke kender dem. Hvordan finder jeg ud af, hvad jeg må fjerne? For det vil vel øge hastigheden generelt?

Jeg har desværre ikke så mange point at give af, men håber, at det er nok...

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 19-12-06 15:24

Prøv at hente flg. prg. for at se og rydde op med http://www.ccleaner.com/ og http://www.aida32.hu/

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-12-06 17:16

Der kan være snavs på din PC, men noget tyder på at det er et lokalt problem.
Start med at gå ind på http://www.topcom.net/downloads.php?cat=&catsub=75 hvor der er tre opdateringer for den router du har:
Citat
V 1.3.2 Firmware 16/04/2004 768KB
Compatibility problems resolved with the Skyr@cer Pro Gaming Adapter 454

V 1.3.4 Firmware 30/06/2004 768KB
Wireless Enable/Disable bug fixed

V 1.3.6 Firmware 05/02/2005 768 KB
Improved stability

For du har helt sikert ikke den sidste nye firmware i din router.
Prøv også om din senderstyrke i routeren, er sat op til maximum.
Den frekvens som bruges til trådløs forbindelse, er ret følsom over for forstyrelser og skygger. Det kan også skyldes at du er med til at skabe en mistilpasning ved visse positioner i forhold til antennen.
Når forbindelsen bliver dårligere af en eller anden grund, så vil routeren skrue ned for hastigheden, for at bevare stabiliteten i dataoverførslen. Har du mere end en enhed der bruger den trådløse router, vil det altid være den der har den dårligste forbindelse, der bestemmer hastigheden.
Husk gode antenneforhold er 90% af et trådløst anlæg!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 17:21

Hastigheden på din wireless kan ændre hastighed hvis
afstanden øges
generende elektiske apparater
kanalsammenstød med andre wireless
noget skygger
andre adapter med lavere hastighed som kobles til lokalnettet

Men det vil hele tiden stå og svinge - det er jo radiosignaler som drøner rundt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-12-06 17:49

Tak for Jeres svar, men...

Et kig på www.ccleaner.com gjorde mig ærlig talt lidt forvirret - så det blev ikke til mere!

Jeg har downloaded de 3 fra severinos forslag og genstartet maskinen, men skulle jeg have haft gjort andet/mere? Hastigheden svinger stadig (lige nu ned til 24), og jeg sidder altså helt stille og i samme vinkel som når den er på sit højeste...

Hvor tjekker jeg, om styrken er sat til maksimum? Og hvordan finder/fjerner jeg "snavs"? Jeg har i de seneste dage kørt diverse virus- og spywaretjek - og har fjernet en del cookies.

Og tør jeg spørge, om der er et bud på et svar til mine andre spørgsmål?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-12-06 18:00

Jeg vil tro at hvis du skifter kanalen til en anden vil det gå bedre fpor hvis naboens kører på samme kanalnummer kan det godt drille. Har selv døjet med det samme og problemet blev løst straks da jeg skiftede kanal.

Mht kryptering af netværk så er det fint med tilladelse af specifikke mac adresser, men hvorfor ikke kryptere det og skjule ssid så er du jo helt på den sikre side. Hvis det altså er til at finde ud af 128bit Web kryptering er bedre end 64 bit

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 19-12-06 18:01

http://www.ccleaner.com/ det var for at du skulle downloade den og kre den s din PC blev ren-ere. Derved mske mere fart p den

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-12-06 18:09

Hvad har du gjort med de tre filer du hentede????
De skal jo læses ind i din router, under menuen opdatering!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-12-06 18:15

øh ja selvfølgelig skal de tre filer jo "puttes" ind i routerens firmware

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-12-06 18:17

Jeg fulgte instruksen på skærmen, og nu ligger de på min maskine. Men når jeg er inde for at "upgrade firmware", så siger den bare, at siden ikke kan vises...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-12-06 18:20

Men nu er den på netværket "default" uden at jeg har bedt om det...!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-12-06 18:34

Hvis siden ikke kan vises er du vel ikke inde i routerens opsætning

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-12-06 18:44

Jeg går ind dér, hvor jeg "plejer" (Tal-adressen) og får det normale billede frem. Men når jeg kommer dertil, hvor jeg har gennemset, valgt den downloadede fil og klikker "upgrade", så er det, den siger, at siden ikke kan vises... (Som om den downloadede fil ikke er der mere, måske?)
Slutteksten på www-linjen er: /upgrade.cgi

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-12-06 18:47

Og hvis jeg prøver med F5 / opdatér, så skal jeg logge ind, men den vil ikke acceptere mit password mere og siger 401 Unauthorized...!

Så kan jeg "gå tilbage" og alt er ved det gamle på skærmen!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-12-06 18:50

???? tænkeboks

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 18:59

Er din router gået i default så er den nye firmware også indstalleret.
Du kommer lige til at sætte den op igen.
Og det bør gøres via kabel og ikke via wireless.
Din adgangskode er den samme som fra starten.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-12-06 23:55

Du skal i første omgang være bevidst om hvor du har lagt disse opgraderingsfiler til din router!!!!

Så klikker du her: http://192.168.1.1 og vil få et pop-up vindue fra din router, hvor du skal indtaste din adgangskode og password.
Så skal du finde det sted i routermenuen, hvor der kan opgraderes, og her søger du så filerne på din hardbørge, og henter filerne, en for en.
Disse filer skulle gerne dope din router til at være lidt mere kvik.

Inden du opgradere, kan du i samme menuområde, SAVE den opsætning du allerede måtte have indstillet, ud på hardbørgen, hvorefter du opgradere.
Når opgraderingen er slut, kan du hente din opsætning igen, så slipper du for at skulle indtaste alle de indstillinger som du måtte have lavet.

VIOLA så skulle den køre igen igen igen....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-12-06 20:22

Jeg får SPAT af det her....!

Hvis jeg nu prøver at logge mig ind (havde i min visdom for en sikkerheds skyld jo takket "ja" til at bive husket af maskinen!), så gælder det bare ikke mere, og i stedet kommer: 401 Unauthorized. Og jeg kan altså godt huske den!

Sådan.

Hvad hulen gør den dumme nu? Foreløbig har jeg gravet bogen frem for at finde en løsning, men har desværre ikke den store fidus til den!

Jeg havde i øvrigt gjort som beskrevet foroven - bilder jeg mig da i det mindste ind... (Man skulle ikke tro, at jeg selv kan tjene til føden!)

Øv.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-12-06 20:50

Nå, nu har jeg fundet ud af noget mere - andet - nyt...!

Er kommet på routerens side og har igen ændret mit password. Gik så over på den stationære og sammenlignede sider: TCP/IP er fast på min bærbare og automatisk på den stationære. Er der nogen mening med det - eller er det Fejlen med det store F?

Jeg kunne faktisk se hele 3 andre netværk ligefør, 2 sikrede og 2 usikrede (derimellem mig!). Hvor meget bør det bekymre mig?

Og hvordan hæver jeg pointene til besvarelse af det her kaos? For det må da være på tide!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-12-06 21:01

Det betyder ikke så meget med den usikre router/accesspoint.
Du lader vel også din hoveddør stå åben når du går.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-12-06 21:15

Tænk, jeg blev igen så glad, da der kom besked om, at der lå en kommentar til mig - med den sidste havde jeg da godt kunnet være foruden! Gu' har jeg da ikke min hoveddør åben, når jeg går -i al fald efter jeg er flyttet fra bøh-landet!

Men jeg har ladet mig fortælle, at det er nok, hvis bare navngivne PC'ere har adgang med deres specifikke MAC-adresser. Og der er kun den bærbare og den stationære.

Alligevel kan jeg jo godt undre og/eller bekymre mig, når jeg "pludselig" kan se andre netværk! Vi er desværre ikke lige skarpe alle sammen på alle områder (jeg har mine på andre områder!), men jeg prøver dog at blive klogere på dettee her. Især fordi skidtet er så ustabil, jfr. mine ovenstående tidligere bønner og spørgsmål.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-12-06 21:27

Ok - du kan låse med MAC filtrering og så evt. ikke vise din SSID når du har tilladt dine comp.
Det var også for at gøre dig lidt forskrækket ............................

Du bør så vidt mulig ændre i din router gennem kabel.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-12-06 21:31

Og så lige..............hold dig væk fra åbne netværk, selv om det kan være fristende.
Jeg har hørt at der er nogen hackere som lokker med åbne netværk, til at hoppe ombord i din comp.
Du vil altid kunne se de andre netværk.
Uden beskyttelse = uden Web/ Wpa beskyttelse, men de kan som dig nøjes med Mac lås.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-12-06 21:52

Be' om: Er der ikke én, der kan svare lidt præcis og forståeligt på en trådløs-amatørs gentagne spørgsmål:

Kan en fast IP-adresse være skyld i den svingende hastighed på den trådløse forbindelse? Jeg tør desværre ikke bare at klikke på "automatisk", men modtager gerne et godt råd.

Hvad kan jeg fjerne fra START, for måske at genvinde lidt fart på maskinen?

Jeg er ved at få fniller af maskinen, men har desværre brug for den!

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 80 point
Dato : 21-12-06 00:18

Det er svært at svare præcist på dit problem, da du selv blander tingene sammen med de opgraderinger du nævner!
Så vær lidt mere præcis med dit problem!
Hvis du ikke kan komme ind i routerens menu via adressen http://192.168.1.1 så kan det skyldes at den køre i grundindstillingen "default" og her er adgangskoden admin og intet password.

At hæve pointene er ikke en løsning, så bare tage det koldt og roligt. Se tilbage til de indlæg som jeg skrev til dig.
Opdateringen forgår fra routerens menu, og linker til de filer du har hentet hjem. Disse filer skulle gerne være af formatet *.bin !!!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-12-06 10:41

Jeg prøver ellers at være præcis - men det er altså et syndigt rod af problemer...

Status er (efter en nat med instruktionsbog m.v.) følgende:

1: Jeg kan igen komme ind i routeren (har opdateret som instrueret af severino), og både den bærbare og den stationære er igen de eneste MAC-adresser, som har adgang. Men jeg kan stadig se, at min trådløse forbindelse er "usikker/usikret" ved et kig på tilgængelige netværk.

Det vil jeg gerne vide, om er farligt - og hvis ja: Hvad gør jeg så?

2: Min trådløse forbindelse er stadig rigtig ustabil. Er det fordi jeg ikke automatisk får en IP-adresse? Den stationære (med fast/direkte forbindelse til routeren) arter sig nemlig ikke sådan...

Lidt ad gangen - og bær over med min manglende evne til at forklare mig/forstå et tip!

Kommentar
Fra : lonjo

Dato : 21-12-06 11:33

Dit beskrevne problem med den svingende hastighed, ustabilitet etc genkender jeg fra min nabos medion notebook. Jeg løste problemet som følger:
1) Undlad at konfigurere den trådløse medion adaptor via Windows netværksforbindelse.
2) Benyt i stedet for medion adaptorens egen wizard. Jeg måtte først foretage en opdatering af intelprduktet. Dvs. at jeg via www.intel.dk hentede den nyeste version til 2200BG incl. wizarden.
3) Så virkede konfigurationen og dermed også den trådløse forbindelse problemfrit.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-12-06 22:53

Jeg har nu kigget på intel.dk - men der er så meget at vælge imellem!

Klog af skade: Hvordan finder jeg den rigtige...?

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 02-01-07 09:02

Tak for svaret severino.

Her kommer kombineret mad- og net-point for dine gode forsøg - og dine pæne ord!

Og når jeg finder tiden, så kaster jeg spørgsmålet ud igen, for jeg har stadig ikke løst problemet...

Øv for det.

Og godt nytår!