/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Brusekabine med utætte sider
Fra : 1anne
Vist : 3345 gange
200 point
Dato : 18-12-06 12:51

Hej,

Jeg har en brusekabine, som er blevet lidt utæt i siderne, dvs. der løber lidt vand ud fra kabinens samlinger over bundkarret. Bundkarret og siderne i kabinen er tætnet med noget der ligner silikone (de er lavet i et hvidligt, gennemsigtigt materiale) de er ca. 5 år gamle.

Mit spørgsmål er, kan man selv forny disse fuger?

Skal disse gamle fuger kradses væk, eller kan jeg blot fuge overen på?

Hvis jeg selv kan forny disse fuger, hvilken fugemasse skal jeg så vælge?

Hvis jeg selv kan forny disse fuger, er der så noget jeg skal være specielt opmærksom på?

og ikke mindst hvor kompliceret vil i tro, at denne "operation" vil være, for en der ikke har de store håndværksmæssige evner?

På forhånd 1000 tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-06 13:01

1. Du kan godt selv forny dine gamle fuger

2. Du skal fjerne de gamle fuger helt

3. Du skal bruge siliconefugemasse beregnet til vådrum

4. Hvis fugen bliver lidt ujævn, så kom noget alm. opvaskemiddel på fingeren og kør henover fugen

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-06 13:02

Fjern så meget af det "gamle" som muligt.

Sørg for at samlingerne hvor der skal nyt på er tørre og fedtfri (gammel sæberester osv...)

Fyld nyt silicone i....

Det købes i ethvert byggemarked (blot sig hvad du skal bruge det til) og i forskellige farver...

Det er nemt at smøre på og kommer der lidt ved siden af er det nemt art fjerne igen...

1 time efter du har smurt det på, kan kabinen bruges igen (blot ikke pille i det)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-06 13:03

Skal måske lige tilføje at du kan glatte fugen med en finger med lidt opvaskemiddel på - så klæber det ikke....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-06 13:04

Pris ca. 50 kr.- Alt efter "mærke"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-06 13:06

Nå ja....

Du skal også lige bruge en fugepistol til en 20er

Det ved byggemarkedet også....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-06 13:12

1anne....Det er meget nemt selv at fuge, ikke noget problem i det, så bare klø på

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 18-12-06 13:41

Bare en tilføjelse.
Når du har fået fjernet det gamle silicone, så rens med fortynder før du fuger med den nye silicone.
K_M_S

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 210 point
Dato : 18-12-06 13:48

Du skal bruge sanitetssilikonefuge
En billig fugepistol
En rulle afdækningstape
Et par klude

Rens gammel fuge væk (en hobbykniv kan hjælpe)
sæt tape på lidt fra samlingen som skal fuges
lav en skål med en kraftig opløsning af opvaskemiddel
skaf et par tusser (plast) som har den runding i hjørnet som du vil ha'
sæt tusserne i sæbevandet
læg et par aviser på gulvet så du har et sted at lægge fugepistolen.
skær en cm. af fugespidsen med en hobbykniv ned mod evt. et stykke træ
skær lidt af toppen på fugetupen
Når du har fuget en jævn pølse i hjørnet, så tryk på udløserpalen eller fortsætter det med at strømme ud af tuben.
træk i hjørnet med en tusser og tør den af når den har for meget udenom.
Tag en ny mens den første nu står i sæbevand.
Ved lige samlinger kan der bruge et stykke træ eller plasik
Håber jeg har husket det hele.
Eyvind.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 18-12-06 15:14

Købt også Silikonemasse opløsser det er nimmer til at arbejde med og skære et styk elektrik rør skråt (45 gr.) af til afvirking .Inden afvirking ,sprøjter men fortynder opvaskersæbe med vand med en gammel plastis sprøjte flasker. Så er du fri for klisteri.
god Jul

Godkendelse af svar
Fra : 1anne

Dato : 02-01-07 10:05

1000 tak for svaret e.c, og alle jer andre!