/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan W98 bruges på nye PC'er?
Fra : 25615
Vist : 365 gange
50 point
Dato : 06-01-03 18:15

Kan man bruge W98 på de PC'er, som sælges i dag?
Jeg har hørt at W98 ikke fungerer optimalt på PC med høj hastighed.
Konkret: Kan W98 anvendes (optimalt) på en PC med en 2100 CPU og 256MB DDR PC 2700?
Eller skal man anvende Windows XP?
Mvh 25615

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-03 18:28

Så vidt jeg har hørt kan w98 og w98se kun bruge 128 mgb ram.
En ny maskine bør også have medfølgende drivere.
En mulighed er også windows 2000
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-01-03 18:33

JA OG NEJ !
hvis du bruger et bundkort,der er designet til xp er xp det bedste vælg:
http://www.microsoft.com/windows/catalog/default.aspx?subid=22&xslt=category&pgn=6b15abaa-2908-464f-85bf-9690bbe348ec
grunden til at jeg skriver om bundkort,er at jeg har et der er designet til xp,men kørte med det under win98 første udgave,og resultatet var;en hel masse fejl meddelser,nogle programmer der fik internet explorer til at gå ned o.s.v.
Derfor vil jeg nok anbefaler xp,hvor hardware er komplitable med xp(se link)
hvor køber man den.den kan fås ved opgradering,der osse kan skabe nogle problemmer med driver,eller unden kravet.
her købte jeg min www.im-pro.dk til 873,- se www.edbpriser.dk hvis du gå i skole uddannelse eller der er nogen der gør i dit hjem til 523,- pro xp.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 06-01-03 18:36

Jeg holder med fusses, Win98 kører udmærket på nye maskiner.

Emesen: mht. at win98 kun kan køre med 128mb ram - så må du have hørt forkert - det er snarere minimum af ram den vil have.

Mvh

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 06-01-03 18:37

Jeg mener der er misforståelser i ordet "optimal", Win98 vil virke optimalt! Man kan mene de ændringer der er i nyere versioner gør dem mere stabile osv. osv. men du får ikke spec. problemer grunde den CPU eller ram.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 06-01-03 18:39

Et andet problem er at Win98 ikke kan håntere hardiske over 80 GB (kender en kammerat der har haft dette problem

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 06-01-03 18:44

Hej Bush78

Så burde Din kammerat nok lige tjekke sin disk via fdisk

Denne maskine køre win 98 med hardisk på 140GB !!

Fusse

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 06-01-03 18:44

Som skrevet ja og nej, men tag valget mellem 2000 og xp. Du vil nok heller ikke fylde oktan 95 på en formel1. bundkort designet for xp henviser de KAN køre dette, til pentium 4 og lign. procesorer er det stik på ups og den er kraftig nok til disse samtidig har de et firkantet strømstik. Ville selv vælge mellem 2000 eller xp, hvis du ikke har en masse gl. programmer så vælg et af disse, sørg for at have drivere til modem og lign til systemet inden du lukker den gamle helt ned, modem er mest kritisk, de andre kan du søge senere hvis win ikke selv finder dem. Forudsat du kan komme på nettet.

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-03 18:45

kanjegik
Ja man hører og læser så meget, og blander vel tingene sammen en gang i mellem.
Emesen.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 06-01-03 19:03

frostys er inde på formel1 m.v. --- jeg mener så han ellers BAGEFTER rammer noget centralt: Hvis ikke din øvrige hardware m.v. er meget nyt kommer du nemt i den helt modsatte situation og skal søge nye xp drivere her og der, så giv ikke Win 98 skylden for det :)

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 60 point
Dato : 06-01-03 19:41

Hej Allesammen;

Et rigtigt interessant spørgsmål, som der er kommet mange både gode og rigtige kommentarer til.

Personlig kan jeg godt lide sammenligningen med Formel-1 racer; måske specielt fordi den er snublende tæt på sandheden. Hvorfor nu det?

Har man et moderne bundkort med tilhørende processor, RAM, Harddisk, osv., osv. - og har man alle de nødvendige W98 drivere til samme kan man selvfølgelig få det til at køre uden problemer. Om et kort er designet; mere korrekt certificeret; til XP betyder ikke at det ikke kan køre med W98 - men man kan ikke være sikker på at der er velfungerende W98 drivere til chipset, mv.
Tilbage til det egentlige i spørgsmålet: JA har du alle de nødvendige drivere kan du sagtens køre fejlfrit; men at tro du udnytter det fuldt ud er en hel anden sag. Der har du netop Formel-1 raceren. Du har en fejlfri bil med ordentlig brændstof - og så sætter vi "Bedstemor" på 85 bag retten, som kører rundt med 85 i timen. Det virker - endda fejlfrit - men udnytter du mulighederne? Nej vel!

På en moderne PC - hvor alt er i "nyeste" teknologi er du bedst hjulpet med en W2K eller XP. Personligt foretrækker jeg W2K; men smag og behag er trods alt forskellig. Det er de to teknologier der idag kommer tættest på, at kunne udnytte tingene optimalt.

/MVH Smitty

Godkendelse af svar
Fra : 25615

Dato : 06-01-03 21:48

Tak for svaret Smitty.
Jeg synes at du opsumerer alle kommentarerne vældigt godt og giver et forståeligt svar som jeg mener også kan bruges af alle brugere.
Godt svaret.
Mvh 25615