/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Viden ønskes om rc-modelskibe
Fra : e.c
Vist : 2030 gange
100 point
Dato : 17-12-06 22:06

Jeg mangler lidt viden om radiostyrede modelskibe.
Om sejlskibe med "gammeldags" køl og ror(som den Svenske Dragen)
Dragen er dog nok for svær til mig.
Og så mangler jeg viden om 2 kanal radiocontrol.
om der kan indskydes impulser til ekstra funktioner.

Min nye interesse er at jeg vil bygge og sejle med RC-skib eten sejl eller bugserbåd. (jeg har ikke besluttet mig endnu)

Ps. Jeg har masser af link til køb af både....men for lidt viden om modelskibe.

Eyvind fra Smørum

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 17-12-06 22:51

Bare spørg løs, jeg har bygget flere skibe, og sejlet med dem, samtidigt har jeg en del at gøre med RC anlæg.
Hvis det er den dragen, Billing Boats laver, kan det godt lade sig gøre at fjernstyre den, men det er ikke at anbefale for begyndere (modellen er meget lille). Hvis du vil starte med en sejlbåd, skal du nok satse på noget ikke under 0,9 - 1 M mastehøjde.
Et 2 kanals radioanlæg er jo kun på 2 kanaler, men nok til feks. ror & sejlspil. Det kan ikke betale sig at ombygge et sådanne anlæg (selv om det i teorien godt kan lade sig gøre), det vil simpelt hen blive for dyrt og besværligt, og faktisk ulovligt. Desuden skal du jo så bruge en anden modtager, for at kunne udnytte flere end 2 kanaler, og disse er forholdsvis dyre i "løs" vægt.

Nu skriver du ikke noget om hvad du ynder mest, sejle eller bygge, men det kan jo også være lidt svært at sige noget om, før man har prøvet. Jeg vil anbefale dig at starte med et plastik skrog, ellers kan du hurtigt rende sur i at bygge en båd. Det kan tage meget lang tid at bygge en båd fra bunden af !!!!.

Men hvis du kommer med lidt flere oplysninger, kan jeg nok hjælpe dig lidt på vej, komme med foreslag til modeller du kan vælge i mellem osv.

MVH

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-12-06 23:42

Hej Viskinge!
Altså
Jeg kunne tænke mig at bygge lidt og sejle meget i første omgang.
Og det er svært at beslutte om det skal være en sejlbåd eller en slæbebåd (ej de store dyre)
Jeg påbegyndte for mange år siden en glasfiberbåd (egen konstruktion), hvor jeg drømte om at benytte digitalteknik til at overføre ordre via en sender fra BN elektronik. Det endte med at jeg opgav.
Jeg har leget en del med digitalteknik for nogle år siden.
Så derfor tænkte jeg at hvis ikke de radiocontrolere er for lukkede kunne man styre ved hjælp af lidt impulser. Men er indgreb ulovligt så må jeg bare lade være med det.
Hvis det skal være en sejlbåd som skal sejle i vores lokale mose, er det nok bedst med en køl/ror type som Dragen, da den ikke så nemt hænger fast i evt grene.
Og det er nok klogt, at begynde med noget der ikke er alt for svært - så jeg igen opgiver.
Det var lige lidt

Hilsen Eyvind (emesen)

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 18-12-06 08:06

RC-anlæg virker ved hjælp af impulser !! Impulserne (for hver kanal) er mellem 1 & 2 ms lange, dvs at en servo der modtager en impuls på 1,5 ms vil stille sig i midter position.
Sendefrekvesen skal være 27 eller 40 MHz til både i Danmark. (35 MHz er reserveret til fly).
Jeg vil anbefale dig at bygge en båd med elmotor først. Det er en fordel at have hjælp fra en motoriseret båd, til at bugsere med, hvis der sker et uheld med en sejlbåd. Jeg har selv haft brug for det flere gange, og det er lidt træls at skulle ud at svømme efter sin båd.
Nu ved jeg ikke hvor meget du havde tænkt dig at ofre på henholdsvis RC-anlæg / båd.

MVH

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-12-06 10:23

Tak for dit gode råd.............det bliver så en slæbebåd i første omgang.
Jeg har bl.a. kigget på denne "dolly" som ligner en passende størrelse.
http://www.modelskibet.dk/product.asp?product=205&sub=4&page=1
Og så nok en eller anden 3-4 kanal r-c , så jeg kan lege med lidt gribeudstyr til slæbefunktionen.
Eyvind.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-12-06 08:30

Ser ud til at være et udværket valg af båd.
Jeg vil anbefale dig at kigge på følgende RC-anlæg:
Robbe/Futaba F-14 Navy eller FC-16 (Navy). Begge er 8 kanaler og findes i 40 MHz. De er meget rubuste og holder i mange år, bruges af seriøse modelbådsfolk, du render (sansynligvis) aldrig tør for kanaler eller funktioner. Navy udgaverne adskiller sig fra traditionelle anlæg, ved at have 2 sticks i venstre side. Absolut en nødvendighed, hvis du engang vil bygge en båd med 2 motorere/skruer, eller vil kunne styre 2 sejl seperat.
FC-16 er endvidre med microprocessor, hvorved man kan mixe funktioner, den kan "huske" forskellige bådindstillinger osv.
De er godt nok lidt dyrere end traitionelle anlæg, men hvis du vil til at hygge dig med modelbåde, kan det hurtigt vise sig at være et godt køb, da du først skal udskifte anlæget om mange år. Du kommer aldrig til at mangle kanaler eller funktioner og det er en engangsudgift, uanset hvilke både du vælger i fremtiden.
Det kan hurtigt blive dyrere, at vælge et anlæg, der senere viser sig at være for lille.
Absolut en overvejelse værd.

Kom bare tilbage, hvis du vil vide mere.

God fornøjelse.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-12-06 08:40

Her er forresten lige et link, til en af mine modelfly kammerater, som også sejler med både.
http://users.cybercity.dk/~ccc16084/
Masser af inspiration, og ham bruger forøvrigt Robbe/Futaba FC-16 Navy, til hans både.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 16:44

Tak for dine input viskinge. Nu har jeg da lidt ballast inden jeg går i gang med at bygge/sejle.