/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Våben.
Fra : SpasserToad
Vist : 860 gange
20 point
Dato : 11-12-06 11:48

Jeg går i 8. klasse og jeg skal lave projekt om våben, jeg mangler en statistik over, hvor mange unge der har ad gang til våben, hvor mange der går med kniv og bat og andre former for våben.
Kan I hjælpe mig?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-12-06 12:43

Alle unge har adgang til våben for selv mors køkkenknive er våben når de tages med ud i byen og hvem kan ikke købe en dolk i en forretning der handler med fritidsudstyr osv.

Du kan nok kun finde statistik om hvor mange våben der konfiskeres, hvis de da er tilgængelige, men hvorfor ikke lave din egen lille undersøgelse hvor du finder ud af hvor mange på dit eget klassetrin, der bærer våben når de går i byen eller på hele skolen hvis du kan få nogen til at omdele nogle anonume spørgeskemaer.
Det ville da give et godt grundlag for dit projekt.

Statistikker finder man her: http://www.dst.dk/ men de mest interessante koster penge.
Gå evt. på biblioteket og søg efter statistisk materiale.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-12-06 14:24

Sidste år var der 5 overtrædelser af våbenloven!

http://www.politi.fo/dansk/statistik%202005.htm#Særlove

Kilden ovenfor er ikke særlig informativ. Jeg gætter (gætter) på at der er antallet af egentlige sager som politiet har haft inde med konkret behandling af personer, paragraffer etc - at ikke engang alle 5 er ført til doms, og at en stor del af dem var 'unge mennesker' . Min fornemmelse (fornemmelse) er at der skal mindst 3 cifre til på antallet af påtaler hvis man medtager dem der ikke er skrevet rapport om.

Du kan ikke bruge den statistik til ret meget. Måske kun: "Der er ikke i statistikken nogen sikre tegn på om der er tale om en svag stigning eller et svagt fald i løbet af de 9 år. Nogen markent ændring kan der næppe være tale om".

Våbenloven finder du på http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2004/0091829.htm

§§1 og 2 handler om egentlige våben som du ikke må fremstille eller eje uden tilladelse.
§4 omhandler så knive (inkl mors brødkniv), bats o.s.v. der er 100% lovlige at eje, men ikke må medbringes i byen. Spørg mor hvordan hun fik brødkniven hjem fra isenkræmmeren

Jeg synes det lyder som en god idé at lave din egen undersøgelse på skolen. Anonymt: "Har du selv haft våben eller andet med i byen i dette skoleår?" "Kniv, bat, spray, ...?"
Eller også kan du tage en snak med politiet. Enten trop op på stationen - vær indstillet på at den du bedst kan snakke med måske ikke er der. Eller også kan du gå gennem skolens SSP-konsulent (læreren ved hvem det er). Politiet ved meget mere end de 'fornemmelser' jeg har skrevet om.