/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC kan ikke ses på LAN
Fra : h_bmv
Vist : 534 gange
50 point
Dato : 08-12-06 22:43

For en bekendt.

Hverken på kabelnetværk eller trådløst! Den vil end ikke vise ikonet for sig selv under dens egen oversigt over netværkssteder, men den kan godt komme internettet ?!?!

Pc’en kører Win XP. Der har tidligere været installeret Norton antivirus, og den gratis Zonealarm. Ja, installationen er vel-brugt, men arbejder stadig helt fint og stabilt. Pc’en har tidligere tidligere været på kabelnetværket uden problemer.

Nu har jeg ikke lyst til at høre om jeg ”bare” skal bruge andre programmer end XP’s netværksguide, hvorfor gå 100 000 omveje for at opnå det samme, som jeg for øvrigt ikke har haft de store problemer med før??

Pc'en er netop blevet opdateret til SP2 , og kører nu den gratis Avast antivirus, og Win XP’s egen firewall, som jeg heller ikke har haft problemer med før ift. netværk.

Hvad er der galt, hvad skal jeg gøre for at få den til at virke på netværket igen?

VH.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 35 point
Dato : 08-12-06 23:01

Da du kalder alt anden end netværksguiden for omveje kan jeg desværre ikke hjælpe dig.
Du har sikkert som så mange andre truffet et forkert valg da du kørte guiden og derfor virker det ikke og bevares hvorfor fortælle dig hvordanprofessionelle gør når du kun vil have den metode der er lavet til amatører og som desværre alt for ofte fejler.

Hvis du spekulerer på hvad jeg havde i tankerne kan du kigge på dette:

http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 08-12-06 23:31

Tak, det er nok noget jeg vil afprøve BjarneD, men lige nu vil jeg bare gerne have denne pc til at virke på netværket igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-12-06 23:43

Jamen det får du ved at anvende NWLink Netbios (ipx/spx) protokollen på alle maskiner i netværket.
Bare installer den i indstillinger for LAN og deaktiver derefter netbios over TCP/IP i Egenskaber for TCp/IP protokollen, avanceret, wins.
Dermed får du fjernet netbios fra den protokol der kører på Interneete og får en sikrere opsætning og så virker det bare.
Protokollen har Microsoft "lånt" fra Novell netværkssystemerne.

Du skal selvfølgelig oprette deling af filer og mapper og den aktiveres lettest ved at køre netværksguiden.
Det er ingen omvej, men rent faktisk en genvej til en bedre opsætning hvor du anvender een protokol til Internet og een protokol til lokalnetværk.
God fornøjelse!

Kommentar
Fra : kasper006

Dato : 09-12-06 03:06

De er vel i samme arbejdsgruppe ikke?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-06 11:47

Hvis man kører med ipx/spx protokol kan man såmænd også se andre arbejdsgrupper i lokalnetværket.

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 11-12-06 21:40

Prøv at lukke firewall og antivirus, og tjek om du så kan komme på nettet. Så kan du måske lokalisere fejlen.

/Thomas

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 06-01-07 15:21

UNDSKYLD jeg først kigger ind igen nu, jeg har haft travlt og svedt det helt ud.

Jeg vil altså ikke til at sætte mig ind i proffesionelt netværk for at få en enkelt drillende pc til at vise ikonet for sig selv og se de andre pc'ers ikoner lige nu. Hvis det er firewall eller antivirus der er skyld i problemet, så må det være nogen rester fra fortiden der åbenbart ligger og arbejder skjult på en eller anden måde, for det er i hvert fald ikke den nuværende opsætning har jeg konstateret.

Jeg har også haft installeret et almindeligt pci netværkskort i stedet for det onboard pc'en har, dette havde nøjagtig samme problem.

Jeg prøver at formatere maskinen, der er ikke noget særligt på den, og håber dette vil få den til at fungere normalt på netværket.

Undskyld forsinkelsen, tak alle for forsøg på hjælp og VH.

Godkendelse af svar
Fra : h_bmv

Dato : 06-01-07 15:25

En skal jo have pointene, men tak til ALLE!

VH.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-07 15:53

Problemet skyldes sandsynligvis, at du har truffet et forkert valg da du kørte netværksguiden, hvilket mange gør og derfor kan du risikere samme problem efter geninstallation.

Professionel opsætning eller ej så er det altså ikke svært at åbne Egenskaber for LAN forbindelsen og installere NWLink protokollen og så bagefter vælge Egenskaber for TCP/IP protokollen og vælge Avanceret - Wins og så deaktivere netbios over TCP/IP.

Gør det på alle i netværket og så kan den såmænd kigge på tværs af arbejdsgrupper og er mere sikker.

Your choice

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-07 15:54

P.S.!
Din manglende evne og lyst til at sætte dig ordentligt ind i tingene berettiger ikke til en dårlig bedømmelse af mit indlæg da de fleste andre kan finde ud af det og har haft glæde af det.