/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Høns og indavl
Fra : Litamalmberg
Vist : 3942 gange
100 point
Dato : 03-12-06 14:12

Hej!
Jeg har nogle høns, en blanding af hvide og røde, helt almindelige, og så har jeg købt en flot, ung orpington-hane. Han er stor og gul, og jeg holder ham fra hønsene indtil han er kønsmoden, for de høns har allerede dræbt én teenage-hane for mig!
Men mit spørgsmål er: hvad med indavl? Når nu et par af mine høns har fået kyllinger med min flotte hane, skal han så skiftes ud med en anden, hvis jeg vil have flere generationer kyllinger? Eller skal jeg skifte hønsene ud, eller hvad? Hvordan fungerer det? Og gælder det samme for ænder?

Hilsen Lita

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-06 14:53

Citat
Spørgsmål:
INDAVL.
Jeg har fået en hane til min hønsegaard og en af hønsene har nu udruget 5 kyllinger, hvoraf der også vil være høner.
Mit spørgsmål er: Hvis hanen parrer sig med sit eget afkom, hvordan er det - og hvilke problemer er der da med indavl?
Og hvis der er problemer, hvad kan jeg da gøre?
Jette Møller

Svar:
Kære Jens Møller.
Hvis man holder høns på grund af æggene, . er der ikke noget problem i at have en hane, men den er ikke nødvendig. Hvis man holder høns fordi man vil producere kyllinger , er der heller ikke noget problem i at have en hane. Hvis man derimod lader de nye kyllinger blive i hønseholdet med den samme hane , vil man måske ikke i første kuld få svagere høns, men i det næste. Man avler almindeligvis på de bedste egenskaber, og de vil forsvinde, hvis man ikke tilfører bestanden nyt blod .
Venlig hilsen
Lone Westh

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/spoerg/frmsp.html?svhonsc.html&2

Du skulle måske selv skrive til Dyrebrevkassen for at få det rigtige svar på dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 04-02-07 15:28

Jeg mener ans har gitt bra besvarelse håper du godkjenner den og dermed "stenger" spørsmålet....

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 17-02-07 19:33

Hvis man holder høns på grund af æggene, . er der ikke noget problem i at have en hane, men den er ikke nødvendig. Hvis man holder høns fordi man vil producere kyllinger , er der heller ikke noget problem i at have en hane. Hvis man derimod lader de nye kyllinger blive i hønseholdet med den samme hane , vil man måske ikke i første kuld få svagere høns, men i det næste. Man avler almindeligvis på de bedste egenskaber, og de vil forsvinde, hvis man ikke tilfører bestanden nyt blod .

Kommentar
Fra : anonymm