/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Grave et hul til kineserne..?
Fra : Pete.Sinner
Vist : 695 gange
10 point
Dato : 25-11-06 19:09

jeg blev opfordret til at stille dette spørgsmål, til den mørke tid,
så der evt var flere der ville svarre..da jeg har stillet det før..

( svar her ) http://www.kandu.dk/Spg87458.aspx

Bare en lille sjov tanke........
Hvis det var muligt at grave et hul direkte gennem jordens midte, så ville man jo på et tidspunkt skulle begynde at grave op igen....

Men hva´ så med tynktekraften...den må så være lig nul...svæver man så rundt i hullet

Hmmmmm Bare en tanke.....

Ha´ en god dag....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-06 19:14

Der er da vist noget du har misset i fysik

Du bliver tungere jo længere du når ind....

Men bare rolig - du når ALDRIG midten........

Kommentar
Fra : Pete.Sinner

Dato : 25-11-06 19:16
Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-06 19:16

Og du rammer heller ikke KINA - selvom det skulle lykkedes

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-11-06 22:19

Hvad siger I så til denne her.

En færge sejle 35 km i timen, bag ved færgen flyver der en måge med den samme fart.
Det er sommer og fløjdørene ind til salonen står åbne.
Mågen sætter farten op og flyver ind i salonen.
Hvor hurtigt flyver mågen?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 26-11-06 02:40

Det kan man ikke sige, ud fra dit spørgsmål - kun at den flyver mere end 35 km/t

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-11-06 13:32

erling er du sikker? Den tager en runde og svæver over et bord med med vinerbrød i håb om at få en bid.
Den bevæger sig, men den flyver ikke!
Dem der stå i køg for at få kaffe, går de med en hastighed på ca. 35 km?

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 5 point
Dato : 26-11-06 13:37

Hej -

Hvis man graver hullet her i landet vil man ramme langt forbi New Zealand, man vil
ramme Stillehavet et sted udenfor Australien-

Når man bruger formler for tyngdekraften, skal man bruge de korrekte tal.
Efterhånden som radius formindskes, vil massen også formindskes, idet massen
ovenover frent faktisk trækker opad!
I midten vil den resulterende kraft på en massedel være 0 (nul).
Det videre granvearbejde foregår derefter opad.
Det varer forresten ca. 38 minutter af falde ned til midten.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-06 13:40

De står jo på skibet - Så ja de bevæger sig med 35 km/t

Det var dog den mest "platte" forklaring jeg har hørt længe

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 26-11-06 13:46

Nej Bjorn ... det eneste, der fremgår af spørgsmålet er, at den sætter farten op. Det må i realiteten forudsætte, at den fortsætter gennem de åbne vinduer/døre - hvis den skulle cirkle rundt derinde, skal den jo sætte farten ned igen, og det fremgår ikke.

Men hvis den skulle stoppe op igen, og holde sig over bordet for at stjæle brød, ja, så flyver den naturligvis med samme hastighed som færgen (35)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-06 16:43

Med hensyn til hulgraveriet, så er tyngdepåvirkningen = 0(nul) inde i midten. Og Kina er op derfra. Det er forresten også Danmark, Nordpolen, Vestpolen, Sydpolen, Østpolen og det centrale Polen. Så hvis du ikke har check på den retning, du kom fra - bl. a. på grund af trykket og temperaturen - så kan du komme op alle mulige steder, hvis der er noget tilbage af dig. Men jeg vil gerne vædde en flaske O. P. Anderson på, at der ikke vil være meget andet end minderne plus noget varm luft tilbage af dig til den tid.
mvh
pbp

og med hensyn til mågen: Den bliver nødt til at udføre et aktivt flyvearbejde inde i salonen. Ude i færgens slipstrøm kan den nøjes med at korrigere vingestillingen en gang imellem for at holde sig i en passende opvind.

Godkendelse af svar
Fra : Pete.Sinner

Dato : 26-11-06 17:38

Tak for svaret 2603ph.

Kommentar
Fra : ibjerslev

Dato : 15-03-07 19:46

mågens fart er RELATIV.
spørgsmålet er, hvor det ses fra.

Hed han ikke Einstein?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-03-07 21:41

Ja, han hed Einstein.

Bjørn

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-07 00:14

Det forhindrer ikke, at mågen er nødt til at udføre et aktivt vingearbejde inde i salonen!

Kommentar
Fra : ibjerslev

Dato : 16-03-07 15:02

Den kunne jo bare sætte sig på bordkanten.
Den ville stadig have farten 35 km/time - set fra fx. fyrtårnets synsvinkel.
Men det står vel heller ikke stille, med mindre, vi ser det med jordkloden som udgangspunkt!