/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
folkeskole eksamen
Fra : shallowbay
Vist : 1791 gange
100 point
Dato : 22-11-06 20:41

Jeg blev smidt ud af min sidste skole pga en grov slåskamp og en del hærværk. Jeg er nu på efterskole 10klasse og får fortalt at jeg er på randen til at blive smidt ud, men de tøver med det hele tiden, ved ikke hvorfor. Jeg er træt af skolesystemet. Jeg har ikke fået andet end problemer i de 10 1/5 år jeg har gået i skole og går ned med flaget hvis jeg ikke kommer ud. Mine ambitioner er som rock musiker og vil til USA (snakker flydende engelsk) Dette kan dog blive et problem uden en eksamen. (jeg går ud fra folkeskole eksamen svare til High School derover)

Er der nogen vej jeg kan få en eksamen uden at skulle igennem et helt skoleår? eller måske en anden løsning?

Og ved nogen måske hvad uddanelseskrav der er for at flytte til Japan? spørg ikke :) De skulle være mere strikse derovre.

Jeg ville sætte pris på at ingen lyver over for mig nu. Jeg er træt af forældre og lærer der giver mig falske svar for at få mig til at gennemføre hvad jeg er igang med nu.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 21:41

hvorfor tror du at du får falske svar ????
(måske og måske ikke relevant )

der er jo en mulighed for at tage din 10 klasse på aftenskole - men der er igen s k o l e med forpligtelser

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 21:52

Ja, du skal, desværre, under alle omstændigheder have en folkeskolens afgangseksamen. Den eksamen er billeten til alt andet af andre uddannelse etc.

Deres High school er en blanding af vores folkeskole og gymnasium, de nærmest overlapper hinanden.

Men ellers er det rigtig, at man godt kan tage noget aftenskole, men i al slags skole følger der de kedelige lektier m.m.

Kommentar
Fra : shallowbay

Dato : 23-11-06 07:13

Jeg skal ikke på nogen videreuddanelse... Jeg håber "high School" er nok til at komme ud af landet. Kan i måske fortælle lidt mere om den her aftenskole?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 09:19

Du kan tage 10.'ende klasse og HF på aftenskole, HF kan du tage som enkeltfag dvs. du behøver ikke have mange fag af gangen. Er du over 18 år, må du tjekke hvor mange timer du skal have om ugen for at få SU.

Har du bestået 9. klasse med et gennemsnit på 6 har du allerede et afgangsbevis.

Jeg kender ikke adgangskravene for at komme på highschool, men her er nogle link så du kan læse mere om det

http://www.ef.com/info/dk/highschool.html

http://www.into-exchange.com/into/show.php?lang=dk&page=highschool&m=Menu2

http://www.google.dk/search?hl=da&q=highschool&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-11-06 10:00

Hvis du allerede har 9. kl. så behøver du jo ikke at tage 10. kl. - du kunne måske gå ud af skolen og få dig et fuldtidsjob. På den måde kan du spare op til din rejse....hvis du senere bliver klar til skole-/uddannelsessystemet kan du tage HF e.lign, men det behøver jo ikke at være lige nu! Jeg valgte selv at tage arbejde - godt nok efter HH - men det var de bedste to år jeg tog, det gav mig lyst (nøgleordet her er LYST) til at læse videre og har idag to videregående uddannelser som jeg med garanti sikkert ikke ville have fået ellers. Så følg din drøm, tag et arbejde og vend tilbage til uddannelsessystemet hvis du får lyst - det er ikke alle der skal den vej. En anden mulighed er at tage på produktionsskole hvor du optjener lidt løn og kan arbjede med musikken.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : shallowbay

Dato : 23-11-06 13:56

som sagt blev jeg smidt ud af min gamle skole og har ingen eksamen. og som sagt vil jeg ikke tilbage til skolesystemet så HF og andre fine ting er udelukket.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 14:24

At din efterskole tøver med at smide dig ud, er fordi skolen tænker på dig og din fremtid, hvilket jeg syntes du skal være glad for.

Du kan ikke komme på highschool uden et afgangsbevis, idet hele taget kan du ikke noget uden.

Dine forældre og lærer lyver ikke over for dig, det er dig der ikke hører ordentlig efter, du bad om et ærligt svar::

TAG DIG SAMMEN KNÆGT gør noget ud af din skolegang den tid der er tilbage, prøv at tælle skoledagene, der er ikke ret mange tilbage, men din fremtid afhænger af det eksamenspapir.

Alle har drømme, din er rock musiker, det er ikke udelukket at det kan blive din fremtid, men der er mange om buddet, du kan heller ikke "bare" rejse derover og få arbejde.

Det var ikke dette svar du ønskede, det ved jeg godt, men mit svar er altså et velmenene spark

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-11-06 15:51

Så prøv at kontake en produktionsskole i dit nabolag/område - det kan gøre underværker og venner der står i samme situation. Produktionsskoler er ikke som almindelige skoler, du vælger en line fx. et håndværk, musik, fotograf o.lign. De kan hjælpe dig til et pusterum og vejlede dig til at finde ud af hvad der er det rette for dig.

Får lige et link til en i København, men ellers er de overalt i landet.

http://www.mtek.dk/

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 16:03

Den produktionsskole lyder da alle tiders, men jeg er da ikke sikker på, at shallowbay kan blive optaget, der står jo at man skal have gået 9 år i skole, men jeg vil da ønske det for ham

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-11-06 12:18

Produktionsskoler - de 3 stk. jeg har godt kendskab til - tager sig af alle mulige (og umulige ) unge mennsker. Det kan være unge der aldrig har lært at læse pga. fx. ordblindhed (skræmmende hvor mange der ikke bliver opdaget i skolerne og får hjælp), unge der af familiemæssige årsager har problemer med at følge en traditionel undervisning fx. pga. overgreb, alkoholisme hos forældre, koncentrationsbesvær, "ild i rumpen" osv. De personer der arbejder på produktionsskolerne er ofte mennesker der kan li at omgås unge og brænder for sagen. Man kan selv kontakte en produktionsskole eller blive henvist af sin kommune/sagsbehandler. På produktionsskolen vil der blive lavet en handlingsplan udfra elevens/den unges færdigheder og ønsker til værksted/linie mv.

Man skal være under 25 år (30 når det nye lovforslaget vedtages) og man må ikke have taget en ungdomsuddannelse (hg, hf, htx mv) eller have forudsætningerne for at tage en sådanne på nuværende tidspunkt. Så jeg mener umiddelbart at Shallowbay sagtens kan gå indunder denne "kategori" med det han har fortalt. Der er netop intet krav om at de unge skal have færdiggjort folkeskolen eller tilsvarende. Der lægges derfor ogå vægt på praktisk arbejde fremfor det boglige.

Mvh

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 09-12-06 01:48

Det skulle vel ikke være Klank Efterskole, du går på?