/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Slette dubletter
Fra : finnhans
Vist : 515 gange
300 point
Dato : 22-11-06 08:02

Jeg har netop købt et program Ashampoo Unstaller.
Dette har konstateret over 3000 dubletter af filer.
Eksempelvis findes "arp.exe" to steder:
C\i386\arp.exe
og
C:\WINDOWS\system32\arp.exe

Kan jeg uden risiko slette den ene og i bekræftende fald da hvilken?
- og kan jeg gøre noget tilsvarende i alle de mang dubletter.
Please help me - if someone can.

Mvh
Finn - novice

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 08:07

Jeg kender ikke dit program, men det må vel være godt nok.

Jeg kender til gengæld dette gratis program http://www.stevengould.org/software/cleanup/

'Det sletter kun det den skal, det kan godt se voldsomt ud, for den sletter meget, så bliv ikke nervøs hvis du vil prøve det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 08:35

hvis jeg var dig ville jeg lade være med at slette systemfiler for en sikkerheds skyld - lige de to du nævner ligger normalt to steder (c/windows/system32 og c/windows/system 32/dllcache).. og sådan er det med mange. Jeg har set det kaos der kan opstå netop ved bare at slette i den tro at programmet har fundet dubletter der er "overflødige" - der skal en god portion sund fornuft til før man bruger det trods alt

I de fleste oprydningsprogrammer - for eks XP´s indbyggede dupfinder - vil der normalt stå at hvis du ikke er helt sikker - er en smule i tvivl bør du lade være.

(dupfinder.exe finder du ved at sætte din XP-cd i maskinen - det er en af de programmer der ikke installerer sig selv men skal søges separat efter)

Kommentar
Fra : leob

Dato : 22-11-06 09:06

Det er helt normalt. Hvis du kører en bil til 100.000 km eftersyn og aldrig har fået den checklet før, findes der mange fejl og uregelmæssigheder.
Det samme her. Næste gang du kører dit program (som ikke kan være Ashampoo uninstaller, som afinstallerer programmer,. men nok istedet deres WinOptimizer) vil du givetvist se færre anmærkninger.
Tilbage til dit egentlige spørgsmål:
Du skal først og fremmest checke at to programmer, som hedder det samme , også skal have samme længde og versionsnr og -dato. Hvis ikke, kan du komme ud for, at to af dine "rigtige" programmer skal bruge hver sin udgave.
n udgave af f.eks. arp.axe, så¨s¨dannme b'ør du ikke sæette ()det kan gå godt, men ...)
Hvis der er fuld oversensstemmelse mellem 2 asp.exe'r bør du gemme den, som ligger øverst i stien i forhold til den anden. Normalt sker der det, at hvis et prgram ikke kan finde f.eks. arp.exe hvor det mener, at den burde være, så checker den tilbage i stiforløbet og prøver at finde den der.
Til sidst er det er god ide, hvis man ikke kender f.eks. arp.exe, da at google og se, hvad det er for en størrelse. Du kan også med fordel kigge på http://www.programchecker.com/file/60.aspx
eller downloade det gratis fra http://www.programchecker.com som rummer mange oplysnInger om sådanne programstumper som arp.exe
leob

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 09:09
Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 22-11-06 15:18

Spring de dubletter over. I de fleste tilfælde er det backupfiler der skal være der. Jeg bruger ikke den funktion i uninstalleren (som ellers er god).

Kommentar
Fra : finnhans

Dato : 26-11-06 09:31

Tak for alle svarene - jeg er nu gået i tankeboksen.