/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
problemer med harddisk.
Fra : mudshade
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 20-11-06 12:12

hej.
Skulle hjælpe min far med at formatere hans computer, men da jeg ikke kunne komme ind og vælge hvor jeg ville boote fra på hans computer, valgte jeg at sætte hans harddisk i min computer og formatere den derfra. Da jeg havde gjordt det og installeret Windows Xp pro. satte jeg den tilbage i hans computer og regnede med at den nu ville virke da den gjorde det på min, men nej.. Computeren vil lige tænde og det er alt, Der når lige og står "IBM" og alle de der underlige tal, men så kommer den heller ikke vidre..
Så tænkte jeg at den måske ikke kunne køre XP pro versionen så jeg installerede en XP home edition, men nej stadig virker den ikke.. Har nu prøvet med 3 forskellige harddiske som jeg er sikker på at der virker.. Nogen der ved hvad der kan være galt med den..?

Mvh Mads

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-06 12:21

XP skal indstalleres fra den comp som den skal køre i.

Kommentar
Fra : mudshade

Dato : 20-11-06 12:31

hmm, hvad skal jeg så gøre, når der ikke er nogen bios at komme ind i?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-11-06 12:40

Tja finde ud af hvad der er galt.

Er du sikker på at du trykker den rigtige kombination for at komme ind i bios??
Normalt er det enten
DEL / F1 / F2 / eller F10 !!

Normalt kan man vælge hvilken bootorder der skal være ved at trykke F12 med det samme maskinen starter efter 1.billede!

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-11-06 12:41

Hvor gammel er den pc der skal installeres på.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 20-11-06 12:41

Bruger også selv tit det med at formater en HDD i en anden computer. Men jeg sætter så den tomme HDD over i den maskine som XP skal installeres på, og installer derfra. Det med at du ikke kan komme ind i bios, skulle vist ikke være noget problem, da den tit er sat op til at læse på 3½ diskkettedrevet først, og hvis den ikke finder noget der, gå den til HDD'en, og finder den heller ikke noget der, læser den på CD-rom'en.
Men jeg mener at man kan komme ind i biosen i alle computer, det er bare ikke på samme måde på alle.

Mvh.
d.Buus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-06 12:43

Hvis der er CD drev.
Indstaller XP på en anden comp og når den genstarter .................sluk comp.
flyt HD over på den comp den skal køre i ..............start og håb
Xp cd skal lægges i skuffen

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 20-11-06 12:45
Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-11-06 12:45

Lidt om hvad der kræves for at XP kan installeres, og siden du skriver IBM går jeg ud fra det er end ældre PC.
http://www.microsoft.com/danmark/windowsxp/professional/guide/sysreq_pro.mspx

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 20-11-06 16:55

Hej
Der er nogle bundkort hvor du kan vælge boot sekvensen ved at trykke F11 under opstart. ligsom det er nævnt tidligere med F12. For at man kan sige med sikkerhed at det lige er DEN tast du skal bruge så er det nødvendigt at vide hvilket bundkort der sider i hans computer. Det var lige en tilføjelse til peque´s tidligere kommentar.
->Brommi

Kommentar
Fra : mudshade

Dato : 22-11-06 10:32

nu er jeg kommet ind i noget hvor jeg kan vælge en startfunktion.. og har valgt cd-rom drevet.. Så blvier skærmen sort og der sker ikke rigtigt noget.. Så går den ind i sådan et billede af en diskette hvor den viser jeg skal sætte en i.. men kan ikke komme vidre derfra..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-11-06 11:52

så er din cd ikke en der kan boote.

Annuller spørgsmålet
Fra : mudshade

Dato : 24-01-07 22:31

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål