/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista 64bit drivere
Fra : Manse9933
Vist : 517 gange
50 point
Dato : 18-11-06 07:10

Måske sku vi.............
Ud fra hvad jeg kender til vista indtil nu så har jeg tænkt mig at købe
vista 64bit(Ultimate/retail) og tænkte så at fra nu af og frem til at vista
udkommer vil jeg søge/finde drivere til mit eksisterende hardware,de fleste
er selvføgelig i beta stadiet nu men er de i beta version så vil de jo komme i
WHQL Certified versioner senere.
Derfor syntes jeg at det ville være en god ide at vi kunne hjælpe hinnanden
med at finde drivere til vores respektive hardware.
Vis i så surfer rundt på nettet og render ind i hardware drivere til det mest almindelige hardware så kan i lægge en kommentar med et link til driverne
og med hardware navn/version ind i denne tråd.
Vis i så laver en mappe i jeres foretrukne med link's til denne tråd så kan
i/man løbende holde øje med ny fundne drivere og lægge links ind til nye
drivere,tråden kan jo være/blive langtids holdbar så man kan henvise til den
ud i fremtiden når/vis folk opgraderer til Vista.
Hvorfor lave denne tråd:
Fordi at der vil være meget ældre hardware der ikke vil kunne kører under
Vista 64 bit uden WHQL Certified vista drivere og i vista kan man ikke
installere drivere der ikke er signeret som man kunne i XP,altså drivere
der skal have kernel/rod adgang,der er nogle nørder der påstår at man kan omgå
dette problem mens andre påstår at det ikke vil/kan virke.

Her er et indlæg på engelsk fra et af de mange forums jeg har gennemgået
indtil nu som mener at man også kan bruge XP-Pro 64bit drivere i nogle tilfælde
og at man kan slå driver signering fra i fejlsikker tildstand(command line)>
--------------------------------------------------------------------------------

I have installed the 64 bit Vista on numerous machines. All of these machines worked flawlessly. The networking ability is excellent, all the drivers were working good, and the overall experience is very sweet! As for the driver signature issue. I did have one incident at startup where I had to use f8 and disable it. I simply turned off the driver signature option from the comand line and havent had to worry about it since! So far, any driver I have needed, i have used the 64 bit XP driver if there wasnt a Vista driver and they work excellent! (Bcdedit.exe –set nointegritychecks ON <<turns off the driver signature enforcement at startup) I also use the 32 bit version on my laptop which is also very easy and does have great hardware support. My dell 110L had all drivers installed and working after the optional update. The two main systems I have installed the 64 bit OS on are as follows: asus SLI x16 motherboard with gforce6800, 2gigs corsair xms ddr400, raid 0 dual 80gig hitachi drives, dvd 16x burner, amd 64 3000 socket 939 processor overclocked to 2.4 gigs. Then my main system: chaintech ZNF3 250GB motherboard, 7.1 envy sound, 16x dvd burner, 1gig crucial ballistix ddr400 (running at 450) AMD 64 3000 socket 754 processor overclocked to 2.7 gigs, broadcom gigabit ethernet, raid 0 with two seagate barracuda SATA drives, and a 19 inch flat panel widescreen monitor. Im not sure what kind of systems this author was using, but 3 out of 3 systems I have personally used with the new vista beta2 64 bit ultimate edition have all worked flawlessly and my friends system which is a gigabyte SLI motherboard also did too with no problems. Thinkin maybe the author should upgrade to a more recent system that has 64 bit support in the first place or try the 64 bit XP drivers for the issues he may be having. Just a thought! If anything the only way to truly know is to try it out for yourself on your own system, but denying yourself the 64 bit full experience because of one author's misfortunes, or lack of knowledge on the subject would be a grave error for your soon to be vista 64 bit awesome experience.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Engelsk:
Microsoft to require signed drivers for 64-bit Vista

http://arstechnica.com/news.ars/post/20060201-6098.html

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. november 2006

Du må alligevel gerne flytte Vista(retail-version /fuld version-ikke OEM)

http://www.pcworld.dk/blogs/Vistabloggen/230?a=blog&i=9
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tidligere Artikel
18. oktober 2006

Du kan kun flytte Vista en gang

http://www.pcworld.dk/blogs/Vistabloggen/180?a=blog&i=9
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
November 2, 2006

Microsoft backtracks on Vista transfer limits

http://news.com.com/Microsoft+backtracks+on+Vista+transfer+limits/2100-1016_3-6131900.html
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Links/info
Vista-bloggen

http://www.pcworld.dk/blogs/Vistabloggen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Startside for Windows Vista
http://www.microsoft.com/danmark/windowsvista/

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Windows Vista Feature Focus: 64-Bit (x64) Support

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_ff_x64.asp
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tim Sneath

http://blogs.msdn.com/tims/archive/2006/05/28/609372.aspx
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Windows Vista 64 Bit

http://www.windows-vista-update.com/Windows_Vista_64_bit.html
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vis denne tråd har interesse så vil jeg lave en der omhandler vista 32bit og
en der handler om 64/32 vista software(spicielt programmeret til vista)

O.B.S
Man kan godt kører 32 bit software på 64 bit Styresystem i de fleset
tilfælde,der kan være et problem med software der bruger 16bit code
i deres 32bit instalerings pakkesystem som er tilfældet i mange
exe udpakke/udlægningsystemer (med vista er de gået væk fra 16bit
understøttelse)
som var tilfældet i tidligere window styre systemer.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Manse-med had/kætlighed forhåld til Microblød i bolden 9933

P.s
Rigtige mænd og kvinder gider for hulen's da ikke redigerer

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-11-06 07:18

Ja Ja kønt blev det ikke de måtte godt lave disse kommentar bokse lidt størrer men så vil der vel ikke være plads til deres reklamer

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-11-06 08:30

Her kan man få en ide/finger pej(Vista RC 2) om den færdige vista version,hardware/software der er testet på
Vista RC 2 af almindelige menesker i den virkelige verden.
Windows Vista RC 2 Software Compatibility List
http://www.iexbeta.com/wiki/index.php/Windows_Vista_Software_Compatibility_List

Windows Vista RC 2 Hardware Compatibility List

http://www.iexbeta.com/wiki/index.php/Windows_Vista_RC_2_Hardware_Compatibility_List

jeg fandt lige ud af at Epson ikke har Vista 64bit(beta) drivere til min gammle Epson Stylus CX3200 men at jeg kan bruge win Xp-Pro 64bit drivere til den i stedet for.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=34190

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/support/supDetail.jsp?BV_UseBVCookie=yes&oid=14082&prodoid=24875245&infoType=Downloads&platform=All

Og jeg tror ikke de vil udvikle nogle til den i fremtiden
fordi det er en ældre model.
Men den kører perfekt så den skal ikke udskiftes foreløbigt.
Jeg læste lige at Vista 64bit kommer med 1 gig driver
forudidstalleret så der vil være mange produker der
er drivere til indbygget i vista.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-11-06 08:33

Windows Vista RC 2 Software/hardware Compatibility
32/64 bit

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 50 point
Dato : 18-11-06 12:06

Følger med her.
Jeg har indstalleret Vista RC /Ultimate på en harddisk i en af mine skuffer.
Den er leveret af bladet Datatid og er en fuld version i 180 dage/ved registrering/aktivering inden 30 nov.
Den kører på:
DFI motherboard
3.0 Ghz Intel
2 GB ram
128 MB skærmkort med passiv køling (Geforce MX 4000)
Mine USB porte læser den som 1.0
(nok fordi jeg ikke har fundet drivere som passer bedre til bundkortet)
Mine 19" samsung skærme fandt den selv.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-11-06 15:42

e.c>hvilket chipset har du version/nr,er det 64bit VISTA versionen du har?
nVidia(chipset) har nogle rc1 og rc2 32/64bit beta drivere,jeg har ikke tjekket via endnu.
Har du hentet nogle drivere som ikke kom med vista?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-11-06 15:47
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-06 16:35

Intel 865PE ..................socket 478
og et par sata porte
Hyper threading
Fsb 800 Mhz

Men det er vist kun 32 bit

Jeg har hentet Nvidia drivere som den selv serverede. Og det kører perfekt med to skærme,
hvor den ene er sat med converter stik. Vista fandt selv Samsung SyncMaster 950p

Jeg kører ikke med den lige nu - den ligger i en anden HD skuffe.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-11-06 16:51

Fedt nok,det ser ud til at vista er godt dækket ind med drivere,det vil være træls vis man skulle have den storer pung frem for at kunne kører skittet med sin nuværende hardware,et af problemerne kunne være at man ikke kunne brænde cd'er,ud over den indbyggede brænde funktion(manglene drev understøttrlse)
man bliver nok nød til at anskaffe sig nero i vista 64bit versionen når den udkommer,og måske andre drev.

For intresserede>
VIA> VISTA Drivere,nede i bunden>
http://www.viaarena.com/?PageID=2

Godkendelse af svar
Fra : Manse9933

Dato : 12-12-06 12:32

Denne tråd har vist ingens interesse

Råhygge.

Manse global oprydnings dag 9933

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-12-06 12:45

Næ det er der vist ikke - udover de 80 der har kigget med.
Men tråden kan vel "åbnes" igen når der er flere som forsøger sig ud i Vista.
Min Vista interesse holder nok også sammen med prøveperioden Juni 07, med mindre der falder en DK udgave ned fra himlen.