/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvid plet på gær
Fra : Jimmy17
Vist : 6835 gange
50 point
Dato : 14-11-06 23:38

Har nogle gange købt gær, hvor jeg så et par dage senere ser en hvid plamage på gæren.

Jeg plejer at være resolut og smide den ud;

Men hvad er det egentlig?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 14-11-06 23:47

Gærsvamp

Men det betyder ikke noget.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-06 00:01

Det er lige så ufarligt som den hvide skimmel på en brieost.
Det værste der kan ske med gær er, at det tørrer ud eller bliver for varmt så det dør og ikke kan starte en gæring.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-11-06 00:08

Hvis det hvide bliver grønt så er det på tide at smide det ud
mvh Sune

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 15-11-06 00:58

dumt at smide gæren ud...det fejler absolut intet...som andre skriver er det gærsvamp og gær er jo i forvejen en slags svamp......
iøvrigt, så kan du, hvis du ikke bruger hele pakken, fryse resten. tø den op langsomt i en kop, den blir flydende nogen gange....men tager ikke skade af frysningen, det har jeg presteret i mange herrens år.
god bagning.
miss.j

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-06 02:01

Jeg ved ikke hvad de hvide pletter er, og jeg tror heller ikke at der er nogen af de andre svarrere, som hved det. Desværre er der jo en del som svare med rene gætterier og uvidenhed.

Det kan selvfølgelig være at missjosephine har ret i at det også er en svamp. Men det er ret forfærdeligt at folk, som har med madlavning at gøre, tror at alle svampearter er uskadelige.
Som bekendt findes der flere dødsensfarlige svampearter og det både som encellede (ligesom gærsvampen) og som flercellede ( som fluesvampens paddehat).

Skimmelsvampe kan være uskadelige som dem på ostene eller farlige som dem i nødderne. Man skal være kender og have mikroskop for at afgøre den sag. Derfor gør du ret i at kassere, noget som man ikke ved hvad er.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-11-06 09:23

Citat
og jeg tror heller ikke at der er nogen af de andre svarrere, som hved det. Desværre er der jo en del som svare med rene gætterier og uvidenhed.

Du kan fandme bide dig selv i nakken på, at jeg ved hvad det er...ellers skrev jeg det sgu ikke, din idiot

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-06 09:41

Hmm jeg er bange for at det eneste transor har ret i er at nogen gætter, men det betyder ikke at alle gør det og at alle indlæg er gætteri og forkerte. (og nu skal man så dokumentere fordi transor ikke selv kan finde ud af det)

Kilde: gastrocorner.dk:
Citat
Gær (Bagegær)

Er rendyrkede gærsvampe af slægten Saccharomyces. Gær er en renkultur af mikroorganismer.

Gær indeholder enzymerne maltese, saccharase der spalter disaccharider til monosaccharider. Enzymblandingen zymase forgærer monosaccharider til alkohol og kuldioxid. Denne kuldioxid hæver dejen, fordi den ikke kan slippe ud af den seje, klæbrige dejmasse.

Råmaterialet til gær er melasse som er et biprodukt fra sukkerfremstilling, og malt og majs, der ved udblødning med varmt vand og henstand i nogle timer forsukres. Der tilsættes gær og luft, ammoniumforbindleser og fosfat som næring for gæren. Den dannede gær skilles fra væsken ved centrifugering, presses og pakkes i vokspapir.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-11-06 12:33

Jeg har haft kontakt til V&S Distillers (De Danske Spritfabrikker), som er dem, der bl.a. producerer gær.

De fortæller mig at det er en ufarlig skimmelsvamp,
en såkaldt maskinskimmel, som desværre kan fremkomme efter produktion, men de gør hvad de kan for at finde problemet i produktionen der gør at skimmelsvampen kommer frem senere.

Som sagt så er den ufarlig, men de anbefaler dog alligevel at man kasserer gæren eller man retunerer den der hvor man købte gæren.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-11-06 12:37

Tak for svaret dova.
Ikke 100% korrekt, men godtager den da det jo ikke er forkert

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 15-11-06 13:02

hvis den svamp på gær skulle være livsfarlig, så er der dælme godt nok mange mennesker, der skulle være faldet døde om af at spise brød bagt på gær og ligeledes mig selv...
jeg har bagt brød i herrens mange år med gær, der har denne hvide belægning..og har sku' ikke taget skade....den ER og BLIR ikke farlig, sikke noget sludder.
gær er i sig selv en svamp.
mange mennesker tåler desværre ikke denne form for svamp og kan få maveproblemer og bør ikke spise brød bagt med gær....men derimod med surdej i stedet for.
men det er ikke den hvide belægnings skyld at visse folk ikke tåler gær.
iøvrigt findes gærsvampe i utallige af de sager vi indtager hver dag plus mennesker har den naturligt i kroppen.
man kan ved overdreven sukkerindtagelse udvikle svampen udvikle candidasvamp. den forekommer i vores tarmflora og hvis den blir overdreven påvirket, så er det ikke så godt...det kan specielt ske ved sukkerindtagelse...
candidasvampen er den der gør at vi får disse oppustede maver....
får vi f.ex pennicellin, så udvikler candidasvampen sig godt og grundigt bl.a. fordi medicinen også ødelæggerde sunde bakterier vi har.
så får denne svamp rigtig lov til at formere sig og vi må stoppe dens fremfærden ved at spise en masse jugurt som "neutraliserer" svampen, men i visse tilfælde er en speciel kur nødvendig.
denne kur har jeg prøvet et par gange for at få renset ud for candidasvamp og dette er medførende til, at man bedre kan tabe sig, hvis dette er på tale...

bagegær og det hvide på den, er i sig selv ikke giftigt eller farligt og har aldrig været det....

mvh. miss.j