/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XPx64 til SATA HD
Fra : fehsenfeld
Vist : 540 gange
136 point
Dato : 07-11-06 22:28

HEJ

Har prøvet at installere win XP 64-bit på min SATA HD. Imidlertid viser det sig at producenten af bundkortet ikke har lavet driver til at kunne køre dette styresystem på denne HD.
Hvis der er nogen der har forslag til hvad jeg kan gøre (evt. driver til alternativt chipset som virker hertil) vil jeg atter blive en glad PC-ejer?

AMD Athlon 64
Motherboard: Asrock K8Upgrade-760GX
Chipset: North Bridge SiS 760GX
160 GB SATA
Graf.: Gecube Radeon 9600 pro

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 07-11-06 22:30

PS. forhandleren siger at jeg bare må vente på at Asrock
producerer en driver til win x 64 !!! Kan det være rigtigt?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 146 point
Dato : 07-11-06 22:38

Hvis ikke du kan finde en passende XP x64 SATA driver her
http://www.asrock.com/support/index_download.asp?Model=SATA
- så må du pænt vente.....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-11-06 22:45

http://www.asrock.com/news/K8Upgrade760gx.htm

Den er ikke allerede på CD'en ???

Nogle gange skal man selv lægge driveren ud på en floppydisk fra CD-rom.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 07-11-06 23:45

Under opstart kan du trykke F6 lige efter den blå skærm, derefter kan man i selve indlæsningen af Windows indlæse driveren fra en Diskette(normalt)

Denne driver er enten med - Ellers kan det være et Bios problem, hvor du skal ændre nogle indstillinger i bios (kan ikke helt huske hvad det hedder, men det måtte jeg på min X60 ) og derefter kan du så installere Windows, men husk at ændre det tilbage efter endt installation!!

Ellers skulle det ikke være anderledes end at installere almindelig windows!

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 07-11-06 23:57

Driveren ligger ikke til download på deres hjemmeside og ikke på CD'en.

Har skrevet til Asrock som blot henviser mig til hjemmesiden
www.sis.com
men heller ikke her kan jeg finde en driver der matcher.
Jeg håbede på at der måske var nogen der kunne henvise til en alternativ driver når producenten ikke selv kan hjælpe.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 08-11-06 17:25

Hvad melder den op???? kan den finde harddisk ????

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 08-11-06 17:42

den kan godt finde HD, men når jeg trykker F6 for at installere dirveren til SATA-HD under installeringen, siger den at denne driver ikke er kompatibel med win x64 som installeres på computeren.

Asrock har dog lige sendt mail med et link til en SiS965 driver ???

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 08-11-06 19:52

burde osse finde den uden F6, mere spørgsmål hvordan den står i bios , om den står til raid eller ide under sata, ved f.eks. msi bundkort ikke vil finde disk "kan se den" når den skal install. winxp hvis den ikke står som ide - læs single disk og ikke skal køre raid, som kræver 2 diske

Godkendelse af svar
Fra : fehsenfeld

Dato : 17-11-06 13:37

Ja det ser ud til at jeg pænt må vente !!!!!