/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
kontrol af lønseddel
Fra : jjbry
Vist : 1866 gange
100 point
Dato : 02-11-06 18:08

Hej

Existerer der et PC program, så man kan kontrollere sin lønseddel på en let måde?

jjbry

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-11-06 19:34

Hvad er det du gerne vil kontrollere?

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 02-11-06 19:46

Nu har vi kvarte og halve og trekvarte timer samt overarbejde div. tillæg m.m.

De tal jeg selv skriver ind på ugesedlerne er kun mødestart og slut fordi det nu engang er lettest
i det daglige.
Når man så får månedslappen var det rart at jeg på en nem måde kunne tjekke div. tal,
så jeg ikke bliver snydt, eller det modsatte.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-11-06 01:52

Jeg tror ikke der findes et program til at tjekke dine lønsedler, der findes næsten lige så mange lønsystemer som virksomheder.

Det nemmeste må være at bruge f.eks Excel og så udforme et regneark der passer til dine ugesedler og indskrive disse hver uge - så du får de færdige tal der så gerne skulle passe med "Månedslappen".

//bentjuul

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 04-11-06 10:07

Jeg har også haft det i tankerne, men jeg har bare aldrig prøvet ej heller haft brug for at køre Exel.
Men det er vel ikke sådan at lave?
F.x. kan en en uge se sådan ud:
Så vil jeg gerne have opdelt det i:
timer ialt -grundtimer-overtid (50%-100%)-afspadsering(hensat-afholdt-udbetalt).
Hvordan formulerer jeg det i programmet?
Nu har jeg lige downloaded det gratis Openoffice
som efter sigende skulle være meget lign. Bl.a. Exel.
Er opgaven enkel ? Ikke for mig.

jjbry

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-06 12:00

Puha - du kan godt selv lave en beregningsmodel, men hvis du ikke er vant til at bruge Excel eller lignende er det for stor en mundfuld tror jeg.

Alternativet er at du selv gøre det delvist manuelt. Fx. kan du starte med at sige at et kvarter er lig 0,25, en halv time er lg 0,5 og 3 kvarter er lig 0,75...dvs at arbejdstiden 645-1530 bliver regnet ud ved at sige 15,50-6,75=8,75 timer herfra skal der sikkert fratrækkes en frokostpause på 0,5 - arbejdsdagen udgør herefter 8,25 timer som du kan fordele manuelt på ordinære-, overarbejde 50%, 100% natarbejde mv. Det er kun fordelingen du behøver at lave manuelt...

I excel vil du have
en kolonne til startstidspunktet: 6,75
en kolonne til sluttidspunktet: 15,50
og en resultatkolonne hvor formlen er =15,50-6,75 (skriver feltnavne eller klikker blot på cellerne med tidspunkterne i.)

Håber at det er forståligt

Ampere

Godkendelse af svar
Fra : jjbry

Dato : 04-11-06 12:46

Tak for svaret ampere.

Det vil jeg prøve mig frem med.

jjbry

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-11-06 12:55

Omregningen fra tt:mm til timer er nu ikke svær i Excel.

Tast 06:15 i kolonne a og 17:45 i kolonne b.
Excel opfatter det som timer og minutter og omregner det til brøkdele af et døgn.

Sætter du så formlen i kolonne c til at være (<kolonne b> - <kolonne a>) * 24, så har du Timer pr dag.

Jeg kender ikke dine overtidsregler, men en måde at klare det på var at give kolonne c overskriften 'Normal-timer' og lave formlen om til (<kolonne b> - <kolonne a> - <kolonne d>) * 24. I det økeblik du indtaster (manuelt) fx 1:00 i kolonne d (overtid), så vil kolonne c med normaltid blive en time mindre