/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
sodavand i folketinget
Fra : aasenissum
Vist : 531 gange
50 point
Dato : 25-10-06 07:45

jeg skal love for, at df er kommet på banen.

det er sgu da for pinligt, at det danske folketing skal diskutere prisen på sodavand. oven i købet skal de sættes ned.

i forvejen advarer alle de lærde om, fede børn, dårlige tænder, allergier osv.

tænk, hvis vi boede i sådan et eventyrland, hvor de vigtigste indenrigspolitiske spørgsmål i folketinget kunne handle om sodavand. de har dæleme fået noget at se til.

hvori ligger besparelsen - sundhed kontra grænsehandel???

hvad mener I?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 25-10-06 08:59

Sodavand giver en skatteindtægt, da sodavand er belagt med afgifter. Når statens finanser diskuteres er det dermed klart at sodavand, præcis som alle andre afgiftbelagte varer, er en del af dagsordenen. Det ser jeg intet 'fordækt' i.

Hvis det alene var et sundhedspolitisk spørgmål om fede børn og deres tænder, burde man kræve legitimation i detailhandlen for at kunderne var fyldt 16 år, før de kunne købe læskedrikke.

Rent sundhedpolitisk er det da også fuldkommen 'hul i hovedet' at en alkoholfri øl koster præcis det samme som en øl med alkohol. Jeg tænker her på f.eks. Tuborg Superlight, som jeg bæller en hel del af

Prisen på alkoholfri vin og øl burde være det halve af hvad tilsvarende produkter med alkohol koster.
Dette ville give flere et insitament til at sætte deres alkoholforbruget ned.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-06 09:05

Ps. Jeg er godt klar over at en alkoholfri øl faktisk koster mere at fremstille end en med alkohol, da det giver en ekstra arbejdsgang:

1.) Bryg øllen.
2.) Fjern alkoholden.

...men så kunne man af sundhedspolitiske grunde fjerne afgiften for alkoholfri spiritusprodukter.

Med afsæt i priserne på alkoholfri øl legede jeg faktisk engang med tanken om at producere en alkoholfri Vodka (= 100% vand) til samme pris som en alm. Vodka (ca. 80 kr.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-06 09:11

Pps. ..og 'fidusen' med at nedsætte priserne på læskdrikke som sodavand er: Bliver sodavand billigere? Sælges der flere af disse med øgede indtægter i form af afgifter til følge.

...men det havde nok været vigtigere om man i stedet diskuterede om ikke snart Coca-Cola og andre multinationale selskaber (Mærsk inkl.) skulle tage og læmme noget mønt i skat?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-10-06 09:17
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-06 09:28

Da man (skatteministeren) ikke vil sætte afgifterne hverken ned eller op, må man altså prøve af få sænket detailpriserne på sodavand for at få flere indtægter i statskassen: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-1580997.html

Sundhedspolitiken 'skider' man på, under henvisning til regeringens egne 'smagsdommere' i Sundhedsstyrelsen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 25-10-06 09:50

det glæder mig i den grad at se spørgsmålet belyst på en sober måde tilsat de sædvanlige herlige humoristiske betragtninger.

mer'

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 25-10-06 10:24

Citat
i forvejen advarer alle de lærde om, fede børn, dårlige tænder, allergier osv.

Njah, lad os da endelig give lægerne noget mere at lave... Som det er nu, kan jeg jo kun nå at læse en to-tre stykker af de to år gamle Feminaer, der ligger i venteværelset. Jeg håber da at kunne komme op på en 7-8 stykker når lægemanglen for alvor topper...

Karen, der engang måtte hoste op med 42 kr. for en 1½ liter Cola hos den lokale købmand. Og tænk, nu er han gået nedenom og hjem !?!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-10-06 12:52

Jeg tror ikke at en prisforhøjelse eller nedsættelse vil medfører et merforbrug af sodavand - kun en ændring i hvor vandet købes og her må Danmark vel være at foretrække fremfor grænsehandlen - ellers skal indtægterne til velfærdenog samfundet jo bare findes et andet sted. En prisændring der skal få folk til at fravælge sodavand skal være meget høj - der findes jo fx. stadig mange rygere til trods for cigaretpriserne....

Mvh. Ampere

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 28-10-06 14:35

Tak for svaret molokyle.
som altid grundig og flittig.