/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Spiral til akkumuleringstank
Fra : 1901
Vist : 2700 gange
200 point
Dato : 23-10-06 00:05

Jeg har fået den ide at jeg vil lave en spiral til min centralvarmekreds og sætte i min akku. tank for at opnå bedre lagdeling i tanken og for at kunne køre trykekspantion på c. kredsen. Jeg har tænkt mig at valse et 3/4" rør på 12 mtr. til formålet. Kan man udregne hvor mange KW en sådan kan afgive?

MVH
Per

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-10-06 09:06

Effekten (antal kw) afhænger af temperaturdifferencen, som du ikke angiver.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-06 10:32

Hvis du vil optimere lagdelingen, burde du istedet anvende en ekstern pladeveksler eller rørveksler. Derefter pumper du varmen over vha topfyldning. Dvs i toppen af tanken. En spiral laver alt andet lige omrøring i tanken.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-06 13:19

Citat
En spiral laver alt andet lige omrøring i tanken.
sludder 3773 hvor har du den viden fra ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-06 13:27

Fakta. En spiral duer slet ikke, hvis ingen omrøring der kommer i tanken.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 23-10-06 18:13

Det skal måske forklares lidt bedre, jeg har en 1200 L tank som der er naturlig cirkulation til fra brændefyret. Tanken står på enden og er 90 cm i diameter, det omtalte rør vil jeg så valse i 70 cm i diameter som giver i omegnen af 5 omgange og montere den helt i toppen af tanken. På den spiral bliver forbruget (radiatorene) så koblet på. Jeg har etstrengssystem så forskellen på fremløb og retur er kun på 10 grader, det vil være fint med en fremløbstemp. på ca 65 grader og vandet omkring spiralen i tanken vil være omkring 80-90 grader. Det kan være måske være et problem hvis anlæget er blevet helt koldt, men der er koblet et oliefyr på systemet som backup der via en aut. trevejsventil kobler spiralen i tanken fra og kun tager forbrugskredsen. Kan godt være i har forstået det rigtigt, men jeg fangede ikke lige helt den med topfyldning og veksler.

MVH
Per

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 26-10-06 00:49

På den måde laver du køling (trækker varme ud) i toppen af tanken. Det ødelægger lagdelingen.

Et radiatorsystem med kun 10 grader afkøling er ikke så egnet til drift med en akkumuleringstank.
Du skal have større temperaturforskel , og gerne kunne udnytte lavtemperaturvarme for at få noget ud af så lille en lagertank.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-10-06 09:14

Umiddelbart er et-strengsanlæg med stort vandflow ikke samrt i den forbindelse.

Godkendelse af svar
Fra : 1901

Dato : 07-12-06 23:24

Tak for svaret transor.