/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel VBA
Fra : jensenil
Vist : 516 gange
60 point
Dato : 18-10-06 11:17

Hej
Jeg skal have lavet en vba som laver baggrundsfarve om, hvis man fx skrive Kim i en eller anden celle i område E2:I4 og derefter skrive det samme navn i en eller anden i området E6:I8. Er der nogle der kan hjælpe mig?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : sion

Dato : 18-10-06 12:38

Jeg har skrevet følgende i celle A1:
Kode
{=HVIS(OG(ELLER(E2:I4=A2);ELLER(E6:I8=A2));1;0)}

Du laver {} ved at afslutte formelindtastningen med ctrl+shift+enter.

Formlen skriver 1 i A1, hvis navnet i A2 optræder i begge celleområder E2:I4 og E6:I8 - ellers skrives 0.

Dernærst har jeg lavet følgende VBA-kode, som skal indsættes i ThisWorkbook under Workbook/Sheetchange:
Kode
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)

If Range("A1") = 1 Then
Range("A1").Interior.ColorIndex = 3
Else
Range("A1").Interior.ColorIndex = xlNone
End If

End Sub

På den måde ændres baggrundsfarven i A1 til rød, hvis navnet i A2 optræder i begge celleområder E2:I4 og E6:I8. Hvis ikke, så skiftes til ingen baggrundsfarve.

Simon

Kommentar
Fra : jensenil

Dato : 20-10-06 13:37

Hej
Undskyld at jeg først svar nu, jeg har haft meget at lave på arbejdet, så jeg har først fået tid til at kigge på det nu. Jeg har prøvet at gøre som du har beskrevet overfor men kan ikke få det til at virke. Jeg ved ikke hvad jeg har gjort forkert.

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 60 point
Dato : 20-10-06 13:52

Jeg har lagt regnearket her: http://www.plan.aau.dk/~06vt0804/kandu.xls

Husk at tillade makroer.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : jensenil

Dato : 20-10-06 16:27

Tak for svaret sion.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 16-11-06 11:12

Jeg har flyttet regnearket til http://www.plan.aau.dk/~06vt0902/kandu.xls

Venlig hilsen
Simon