/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Universet
Fra : jonas_999
Vist : 555 gange
100 point
Dato : 28-09-06 21:08

Er universet endeligt eller uendeligt? Er der et endeligt antal stjerner i det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-06 21:18
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-09-06 21:43

Svaret er 42

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 28-09-06 22:10

Universet har en endelig udstrækning og universet har en endelig mængde stjerner.

Tiden er måske uendelig, resten er endelig.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-06 09:52

Hvor hulen ved du dog det fra Bertel Brander?

Så vidt jeg er orienteret, så har vi ikke nogen viden, men en god portion teorier desangående - men du har måske nogle gode kilder?

Vaxen

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 29-09-06 20:46

Citat
Hvor hulen ved du dog det fra Bertel Brander?

Det ved jed da fordi jeg selv har lavet det, universet.

Jeg må indrømme at det var en af de største beslutninger i mit, liv - skulle jeg lave universet uendelig eller endelig? Først ville jeg slå plat eller krone om det, men det var inden jeg opfandt tyngdekraften så det gik ikke så godt. Så jeg besluttede at lave det enelig (det var det letteste), men så stort at der ikke rigtig var nogen der opdagede det.

Kommentar
Fra : apors

Dato : 04-11-06 22:11

Universet har (mener man) en endelig størrelse, men målinger viser at universet faktisk accelerere; altså udvider sig hurtigere og hurtigere (Det er bl.a. målt ved at lys fra andre stjerne rødforskydes)!!! Men sådan i meter eller lysår har man ingen anelse om universets størrelse!
Derfor må der også være et endeligt antal stjerner (i et endeligt univers), men stjerner opstår og "dør" hele tiden, så man kan heller ikke sætte et tal på et!!! (man har dog nogle ca. tal på f.eks. hvor mange stjerne der findes i mælkevejen)