/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
ER der nogen herinde .....
Fra : turmeric
Vist : 1737 gange
200 point
Dato : 28-09-06 10:34

som kender en Herregård på Nordfyn, som i 1930'rne hed Digetgården eller Diget. Herregården skulle ligge i Haarslev kommune.
Her kan I se hvordan den så ud i 30'erne

http://peecee.dk/?id=5236

hilsen turmeric

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 28-09-06 12:18

I henhold til Trap Danmark 1923 IV. bind side 505, kan du finde følgende om Digetgården:
Digetgd. (1610 Digett) 22,3 Td. H, Ejdsk 324, Jordv. 184; c. 168 ha, deraf ager 148, Skov 11.

Videre på side 506:
Digetgd. var oprindelig en bydel, bestående af tre bøndergaarde. Den ejedes indtil 1903 af Niels Larsen, derefter af J. J. From. Hovedbygningen, opf. 1890, i 1 Stkv. med fløjbygning for begge ender og frontespice paa midten, har høje tinder paa gavlene og hvælvede kældre under alle tre fløje.

Håber at du kan bruge disse oplysninger

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-06 12:18

I 1787 boede Marie her med familie:
"
Odense, Skovby, Haarslev, Enkelte og adspredte Skou=Stæder i Sognet, , Første Digetgaard, F 8, FT 1787

Hans Andersen, 42 , g, Huusbond, Selvejer Bonde Gaardmand,
Marie Lausdatter, 48 , g, Hans kone, -,
Rasmus Lorentzen, 21 , u, Søn af hendes 1. ægteskab, -,
Lorentz Hansen, 18 , -, Barn af sidste ægteskab, -,
Magrethe Hansdatter, 15 , -, Barn af sidste ægteskab, -,
Karen Hansdatter, 14 , -, Barn af sidste ægteskab, -,
Anders Hansen, 7 , -, Barn af sidste ægteskab, -,
"
Fundet her:
http://wc.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=lerche&id=I299

Men det er jo nok ikke så gamle oplysninger du søger?

Får du ikke nyere svar her under slægtsforskning, så prøv at spørge under lokal historie,
to linier længere nede i kandu...

Hilsen og god fangst, Svend

Kommentar
Fra : turmeric

Dato : 28-09-06 13:13

Ja jeg burde naturligvis have skrevet, at jeg både er interesseret i fortiden og nutiden omkring Digetgård.
Hvem mon ejede den efter Niels Larsen og omkring 1930'erne.
Tak for jeres svar indtil videre.
med venlig hilsen
turmeric

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-06 13:13

Vore svar blev sendt samtidigt, men Lars var hurtigst...
Det med de tre gårde forklarer vel det besynderlige: "Første Digetgaard", F 8, FT 1787

Ifølge sognetræf: http://www.sognetraef.dk forsker disse to piger også i Hårslev kommune:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=627

Jytte Thrane og Ketty Thidemann med hjemmeside: http://home1.stofanet.dk/thidemann/

Måske havde nogle af deres slægtninge tilknytning til digetgården? / en af digetgårdene??
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-06 14:52

>Hvem mon ejede den efter Niels Larsen
Det gjorde jo J J From ifølge Trap Danmark/larshau

Derefter J J From næppe frem til...>og omkring 1930'erne.

Den sidste folketælling på nettet omfattende Haarslev er fra 1845,
her findes to yngre Niels Larsen fra området...

En af disse er nok ejeren frem til 1903:
"
odense, Skovby, Haarslev, Hindevad By, Et huus (Rønnemoselund), 17, FT-1845, B5968

Lars Nielsen 31 Gift Lever af jordloden ved huset do [Haarslev]
Gjertrud Kirstine Rasmusdatter 34 Gift Hans kone do [Haarslev]
Erik Henriksen 13 Ugift Deres børn do [Haarslev]
Niels Larsen 10 Ugift Deres børn do [Haarslev]
Rasmus Peter Larsen 5 Ugift Deres børn do [Haarslev]
Anna Marie Larsdatter 54 Enke(mand) Huusfaderens moder og forsørges af ham Gjeldsted sogn, Odense Amt
Anna Kirstine Rasmusdatter 43 Ugift Ernærer sig af haandarbeide og dagleie Brenderup sogn, Odense Amt
Rasmus Peter Hansen 14 Ugift Hendes søn do [Brenderup sogn, Odense Amt]

odense, Skovby, Haarslev, Gamby By, En gaard, 87, FT-1845, B5968

Lars Hansen 43 Gift Gaardmand Skovby sogn, Odense Amt
Gjertrud Maria Nielsdatter 46 Gift Hans kone Her i sognet [Haarslev]
Hans Chr. Larsen 18 Ugift Deres børn do [Haarslev]
Anna Marie Larsen 15 Ugift Deres børn do [Haarslev]
Niels Larsen 12 Ugift Deres børn do [Haarslev]
Anders Larsen 8 Ugift Deres børn do [Haarslev]
Lars Larsen 5 Ugift Deres børn do [Haarslev]
Lars Hansen 27 Ugift Tjenestefolk do [Haarslev]
Hanna Kirstine Andersen 18 Ugift Tjenestefolk Pårup sogn, Odense Amt
"
J J From har jeg ikke fundet (endnu) Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-06 14:58

J J From er fra Sønderjylland, født i Aller 1873...
"
odense, Skovby, Haarslev, Diget og Hindevad, Haarslev sogn, Skovby herred, , 12, FT-1921, C3601
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
J. J. From 1/12 1873 Gift Husfader Proprietær Aller Sønderjylland
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-06 15:05

Og mon ikke det er hans familie? og ansatte på godset??
mærkeligt at han står for sig selv i folketællingerne fra 1921???
"
odense, Skovby, Haarslev, Diget og Hindevad, Haarslev sogn, Skovby herred, Diget, 10, FT-1921, C3601

Petrea Kristine From 27/5 1875 Gift Husmoder Bramdrup Sønderjylland
Elisabeth From 5/7 1902 Ugift Datter Skoleelev Aastrup Sogn
Alfred From 4/1 1904 Ugift Søn Landvæsenselev Aastrup Sogn
Peder Mathiesen From 14/1 1905 Ugift Søn Landvæsenselev Aastrup Sogn
Kai Chr. From 26/6 1913 Ugift Søn Skoleelev Haarslev Sogn [Odense Amt]
Viggo Lauritsen 29/7 1900 Ugift 1 ste Elev Kerte Sogn [Odense Amt]
Anders Larsen 21/11 1903 Ugift 2 den Elev Ore Sogn [Odense Amt]
H. K. Jull 14/6 1893 Ugift Forvalter Vigerslev Sogn [Odense Amt]
Søren Chr. Andersen 12/10 1863 Enkemand Staldmester Haarslev Sogn [Odense Amt]
Eline Mathilde Clausen 25/2 1899 Ugift Stuepige Tommerup Sogn [Odense Amt]
Karen Amalie Pedersen 7/12 1893 Ugift Kokkepige Dalum Sogn [Odense Amt]
Helga Fehr Jensen 23/6 1903 Ugift Lærerinde Rønninge Sogn [Odense Amt]
"
Hilsen igen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-06 15:18

Billedet du sendte hedder jo: digetmorfar2.ydersttvemorydersttve.jpg

Hvad hedder den (din?) nævnte morfar2 fra Diget ?? og yders til venstre mor???

Nogle af personerne her fra 1930 erne kunne jo også være med i folketællingen fra 1921
Svend

Kommentar
Fra : ludvig2oo

Dato : 10-11-06 19:59

Er først startet med slægtsforskning her for nydelig så jer har ikke den store erfaring med dette endnu så jeg håber at kan spørge her og senere kan hjælpe andre.

Kommentar
Fra : MJ1956

Dato : 20-11-06 21:58

Hej Tumeric

Du kan finde ejendommens ejere på det tinglysningskontoret i det distrikt den hører under, der kan du se hvem ejendommen var tilskødet på den tid. Mange kommuner har også historiske informationer på ejendomme i deres arkiv.

Håber du finder svaret hej MJ